2020-05-10, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jag förstår intentionen men det är nog gå åt helvete. Hinner hända mycket på 72 h.

Det här är utöver åtgärder som diverse länder själva kommer att ha för att borda ett plan eller ta dig till Grekland.
Citera
2020-05-10, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Blir full i skratt då jag lyssnar på professor Jan Albert. Det är inte mycket de vet är klart. Och nu då det har visat sig att det är mycket färre folk med antikroppar så vad gör man. Jo, man ger Britton till uppgift att sänka kravet på 60% av befolkning med antikroppar för flockimmunitet till 40%. Jo, jo, så kan man också göra.

Riktigt säker blir Jan Albert över att våra nordiska grannar kommer att uppnå ungefär samma dödstal som Sverige vad det lider. Hmm. Jag är inte så säker på det för redan nu har det börjat dyka upp mediciner som verkar funka på en del i alla fall. Och jag tror att det kommer mera. Så snart har kanske läkarna medicinskåpen fulla med all sorts läkemedel som hindrar dödsfall. Dessutom har de även blivit skickligare att behandla. Så dödstalen behöver inte fortsätta peka uppåt även om smittan gör det. Jag tror att det kommer att bli experthaveri av det hela.

https://sverigesradio.se/artikel/7470120

Norge avvisar Sveriges fria fantasier.

Frode Forland vid Folkhälsoinstitutet i Norge pekar också på att flera andra länder har lyckats stoppa smittspridningen.

– Man ser ju att man har stoppat det här i Kina, i stor grad också i Japan och i Sydkorea och i Singapore om man håller fast vid att hålla smittspridningen i schack med de åtgärder som man vidtagit.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7470174
Citera
2020-05-10, 18:54
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
...

- Vi vet sedan tidigare att Sverige inte är friskt. Pådrivande till förruttnelsen är journalistkåren.

Med hot och lögner har journalistkåren fått folket att ställa sig bakom en galen ideologi som bygger på falsk omtanke. Ett bevis på att den falska omtankens ideologi dominerar i samhället, är likgiltigheten inför massdöden i Covid-19. Det enda som är viktigt för samhällets ledare, är att framstå som omtänksamma. När man inte kan glänsa med sin falska godhet, så finns inte längre ett spår av gedigen omtanke.

...
Vill göra en - om inte korrigering så en - komplettering:
Har tidigare skrivit att medias bevakning är som om det är Mello/ESC det handlar om.
Som en konsekvens av det har man lanserat Tegnell som vore han Sveriges tävlingsbidrag.
Citera
2020-05-10, 18:55
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Säger nog mer om hur osäkert testet är än huruvida man blir immun eller inte.

Va? Det står ju att de inte fick testa sig!

Testning är viktigt och med regeringens höga svansföring 100 000 i veckan undrar man varför det inte händer något i vårt land.
Varför säkrade de inte upp att det finns personal att utföra provtagningen innan käften började glappa.
Citera
2020-05-10, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Kanske kommer något positivt av detta. Åtminstone hoppas jag det.

Både för äldreomsorg, sjukvård och beredskapslager som monterats ner under väldigt lång tid.

Jag hoppas vi lär en läxa av denna pandemin. För det kommer fler.

Ja, jag tror att detta blir som ett wake up call för hela samhället. Man kan alltid hoppas.
Citera
2020-05-10, 18:56
Medlem
Citat:

Frode Forland vid Folkhälsoinstitutet i Norge pekar också på att flera andra länder har lyckats stoppa smittspridningen.

– Man ser ju att man har stoppat det här i Kina, i stor grad också i Japan och i Sydkorea och i Singapore om man håller fast vid att hålla smittspridningen i schack med de åtgärder som man vidtagit.

Annan norsk på twitter
Ser at Giesecke er heilt sikker på at andre land kjem etter. Blir interessant å sjå om flokkimmuniteten er så god i for eksempel Stockholm som det blir påstått. Er det verkeleg truverdig at Noreg, som har 40 døde per mill., skulle koma opp i 319 som Sverige, i neste runde?
https://twitter.com/BeritRekve/status/1259498149653200896
Citera
2020-05-10, 18:57
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det ser sannerligen inte bra ut. För att använda FHM's egna siffror (som naturligtvis är gravt friserade till det bättre) så ser man ändå:

Förra veckan måndag-söndag: 492 döda
Denna vecka måndag-söndag: 541 döda

Detta alltså enligt FHM's siffror. Vad är egentligen strategin? Tom Britton beräknar 12000 döda i officiella siffror. Det skulle alltså innebära ungefär 4 månader till av nuvarande slag med drygt 500 döda per vecka.

Andra länder har kört en kort effektiv nedstängning och kan nu öppna sina samhällen i stort sett smittfria. De äldre kan åter träffa sina barn och barnbarn. Men här i Sverige, ska vi dras med denna "frivilliga mini-lockdown" fram till hösten? Är det ens rimligt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Ring och fråga sjukhuspersonalen i Wien hur det funkar

Jag behöver inte ringa. Ett testresultat när det är negativt är en ögonblicksbild. Idag är jag negativ, men inget säger att jag skulle vara negativ imorgon - om jag har blivit utsatt för smitta idag (eller i går eller i förrgår).

Om de däremot hade släppt in de som redan har haft Corona och bildat antikroppar då skulle jag förstå.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Pfff... Kineserna skulle skjuta i sig getpiss om staten så befallde.
Undrar om inte vi svenskar skulle reagera på liknande sätt: ”Goat Pee Welcome” ...
Citera
2020-05-10, 18:58
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Bra Norge. Det är ju pinsamt att Tegnell och Giesecke ägnar sin tid åt att smutskasta andra länder, när det är Sverige som sticker ut med extremt märkligt agerande. Sällan jag håller med Carl Bildt, men nu håller jag med när han säger "Sätt munkavle på Anders Tegnell!".
Citera
2020-05-10, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
"Sveriges misslyckande med att skydda de äldre är tydlig. För vi brydde oss aldrig tillräckligt mycket om dem från början. Skulden för det är allas."

https://www.dagensarena.se/opinion/systemet-var-aldrig-till-for-dem/

Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Ett mycket läsvärt inlägg.

Håller med, men tyvärr är detta glömt imorgon och huvuddelen av svenskarna anser att applåder kl 20:00 och handhjärtan duger fint.

Man mår illa.
Citera
2020-05-10, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Förstår inte vad du pratar om. Det är ju precis tvärtom. Alla kända fakta talar för att spridningen är precis så stor som jag nämner. Se det hela som en ekvation. Det enda vi egentligen har en någorlunda god uppfattning om är dels dödsantalet och dels dödligheten. Sedan har vi tiden mellan smittotillfället och till dess döden inträffar. Vanligen cirka 3 veckor. Räknar man på det ligger vi idag troligen runt 10% +/- 3%. Att vi skulle ligga på 40% redan i mitten av maj är närmast en omöjlighet. Det skulle bryta mot alla mönster som vi tidigare har sett.
Den data och fakta som finns pekar inte på att vi kommer ha 50 000 döda i Corona. Glöm den fantasin, vi kanske landar på ett total kring 12000st, i värsta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in