2020-05-06, 19:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Bostadspriserna sjunker när

a) Kostnaderna ökar
b) Inkomsterna sjunker

------------------------------------------------------------------------------------

a) händer när räntan ökar. Vilka händelser kan orsaka en ränteökning?

b) händer när hushållens inkomster sjunker. Vad kan orsaka minskade inkomster? Arbetslöshet främst.

------------------------------------------------------------------------------------

b) har ju hänt, men i vilken grad? Svårt att säga just nu. Just osäkerheten gör ju att bostadspriserna just nu verkar svaja lite och kanske sjunkit lite grann, men det verkar som att de flesta håller andan för att se vad konklusionen blir.

Vad finns för åtgärder mot b)?
Vi har haft perioder med både stigande ränta och stigande bostadspriser.

Det som gällt när priserna faktiskt minskat (annat än brus) är att BNP fallit. Att börsen faller räcker inte.
Citera
2020-05-06, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Då har du ju hittat en affärsidé. Du bygger hyreshus och hyr ut lägenheter.
Vad väntar du på.
Har redan byggt ett hus som jag hyr ut till mig själv .
Citera
2020-05-06, 20:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Har redan byggt ett hus som jag hyr ut till mig själv .
Fast det hjälper inte. Du har ju 600000 kvar att bygga.
Citera
2020-05-06, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Fast det hjälper inte. Du har ju 600000 kvar att bygga.
Alla bygger var sitt..så är det fixat.
Citera
2020-05-06, 21:42
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
En liten rapport från fältet. Just sålt en tvåa i närförort och gick 5% back, ägt i två år. Vänner håller på att sälja en trea på Södermalm, inte ett bud på det satta utgångspriset. Skakigt.

Du gjorde en smart och bra affär. Var inte girig. Vi står inför en svår lågkonjuktur och värdet på din sålda lägenhet ha rasat med 50% (scenario 3-5 år)
Citera
2020-05-06, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Alla bygger var sitt..så är det fixat.

Då är den så kallade bristen inget problem då eller hur?
Citera
2020-05-06, 22:20
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Du gjorde en smart och bra affär. Var inte girig. Vi står inför en svår lågkonjuktur och värdet på din sålda lägenhet ha rasat med 50% (scenario 3-5 år)

Tack. Det känns trots allt bra att komma undan med blotta förskräckelsen. Nu avvaktar vi och ser vad som händer.

Både jag och sambon har gjort en rad fastighetsklipp genom åren men man ska inte lockas till att tro att det är en naturlag att ens boende går upp några årslöner mellan varven.

Fakk, ett tag ökade en villa på Lzzdingö med 1500 kr om dagen..
Citera
2020-05-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Tack. Det känns trots allt bra att komma undan med blotta förskräckelsen. Nu avvaktar vi och ser vad som händer.

Både jag och sambon har gjort en rad fastighetsklipp genom åren men man ska inte lockas till att tro att det är en naturlag att ens boende går upp några årslöner mellan varven.

Fakk, ett tag ökade en villa på Lzzdingö med 1500 kr om dagen..

De senaste årens race kommer nog backa en hel del. Svårt att spå hur det ser ut om några år, men de senaste 10-15 årens prisutveckling kommer det nog inte bli igen.
Citera
2020-05-06, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Frågan är hur det påverkar bostadsmarknaden att det dör fler nu än vanligt pga Corona (RIP). Det lär ju öka utbudet.

Bra fråga, inte mycket då en stor andel är äldre boende på äldreboenden (RIP). Strax under 3 000 människor har dött hittils, kan räkna med att det dubbleras. Säg 7 000 totalt och att vi räknar bort hälften till äldreboenden, vi hamnar då på 3 500. Tror Tegnell nämnt den siffran tidigare (50%), så jag quote:ar honom på den. Andelen singelhushåll i Sverige är 30 % vilket ger ca 1 000 bostäder i snitt som lämnas tomma. Är då en blandning av hyresrätter och egen ägo. Spritt över en lång period också. Säg över 18 månader, ger 50 bostäder i månaden över hela landet. Anta att det är 50/50 hyres och övrigt, ger 25 bostadsrätter/villor/radhus per månad. Majoriteten är lägenheter i den kategorin, säkert 23 av 25. Finns det kvarvarande lån antar jag att dödsboet måste avyttra asap, så det blir försäljning till högsta bud. Rätta mig om jag har fel. Observera dock att en kvarlevande partner kan vara tvingad/vill sälja boendet efter att ha blivit ensam bland de som tillhör de 70% som ej var singelhushåll. Ger även det ett tillskott.
Senast redigerad av ensamkrigaren 2020-05-06 kl. 23:49.
Citera
2020-05-07, 06:20
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Här är min spådom

Vi hamnar i en lågkonjunktur så klart. Denna pressar priserna på husbilar, båtar, hus mm och stoppar upp konsumtionen. Vi får deflation på alla varor förutom livsnödvändiga.

I detta läget börjar staten dela ut pengar till sina kompisar, inte mig med andra ord, jag kommer inte få en spänn som vanligt. Men kulturarbetare, hbtq och sosse pampar får bidrag från alla håll. Detta kommer göra så att vi får en oanad inflation.

I detta läget, så kommer huspriserna faktiskt kanske stå kvar ganska bra i pris, kronor sett. Men med hänsyn för inflationen, så sjunker huspriserna. Detta på kort sikt.

På längre sikt är Sverige kört. Vi har en regering som samarbetar med islam och muslimer kommer inte vilja betala skatt i samma utsträckning som Svenskarna tror jag. Så räkna med en sakta nedåtgående trend för samhället och därmed huspriserna.

Så tror jag som lekman.
Citera
2020-05-07, 06:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale

OM det mot förmodan skulle bli så att 50% av värdet tappas (vilket är en ren fantasi) så skulle hela Sverige som land kollapsat fullständigt.
Citera
2020-05-07, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
OM det mot förmodan skulle bli så att 50% av värdet tappas (vilket är en ren fantasi) så skulle hela Sverige som land kollapsat fullständigt.

Nej, det skulle inte kollapsa.

Däremot är 15 procent ner ett betydligt mer troligt scenario än 50 procent ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in