Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
Frågan är hur det påverkar bostadsmarknaden att det dör fler nu än vanligt pga Corona (RIP). Det lär ju öka utbudet.
Bra fråga, inte mycket då en stor andel är äldre boende på äldreboenden (RIP). Strax under 3 000 människor har dött hittils, kan räkna med att det dubbleras. Säg 7 000 totalt och att vi räknar bort hälften till äldreboenden, vi hamnar då på 3 500. Tror Tegnell nämnt den siffran tidigare (50%), så jag quote:ar honom på den. Andelen singelhushåll i Sverige är 30 % vilket ger ca 1 000 bostäder i snitt som lämnas tomma. Är då en blandning av hyresrätter och egen ägo. Spritt över en lång period också. Säg över 18 månader, ger 50 bostäder i månaden över hela landet. Anta att det är 50/50 hyres och övrigt, ger 25 bostadsrätter/villor/radhus per månad. Majoriteten är lägenheter i den kategorin, säkert 23 av 25. Finns det kvarvarande lån antar jag att dödsboet måste avyttra asap, så det blir försäljning till högsta bud. Rätta mig om jag har fel. Observera dock att en kvarlevande partner kan vara tvingad/vill sälja boendet efter att ha blivit ensam bland de som tillhör de 70% som ej var singelhushåll. Ger även det ett tillskott.