2020-05-07, 07:08
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Svar nej. Det finns enligt mig ingenting som talar för det. För att detta ska ske måste en "black swan" dyka upp och ställa allt på ända. Då talar vi inte bara om bostäder utan i princip hela vårt samhälle.

Exempel på det skulle vara ett krig inom våra gränser eller att hela det finansiella systemet brakar ihop då världens skuldberg måste regleras.

En svår lågkonjunktur kommer inte att räcka för att halvera bostadspriserna.

// CC

Coronakrisen är ett black swan event.
Citera
2020-05-07, 08:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
OM det mot förmodan skulle bli så att 50% av värdet tappas (vilket är en ren fantasi) så skulle hela Sverige som land kollapsat fullständigt.
Nej det skulle det iofs inte göra, inte för att jag tror på 50% ned från idag. En bostadsprisfall skulle givetvis ställa till det livsvarigt för tiotusentals människor, Hundra-tvåhundratusen skulle förlora pengar. Majoriteten skulle fortsätta att jobba och betala räntor och amorteringar och sitta kvar när priserna börjar klättra igen. En lågkonjunktur skulle givetvis rulla på under några år tills ekonomin började växa igen.
Citera
2020-05-07, 08:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det skulle det iofs inte göra, inte för att jag tror på 50% ned från idag. En bostadsprisfall skulle givetvis ställa till det livsvarigt för tiotusentals människor, Hundra-tvåhundratusen skulle förlora pengar. Majoriteten skulle fortsätta att jobba och betala räntor och amorteringar och sitta kvar när priserna börjar klättra igen. En lågkonjunktur skulle givetvis rulla på under några år tills ekonomin började växa igen.

Fast 50% ned vore historiskt och är helt orealistiskt. 20-25% i värsta fall kanske.
Citera
2020-05-07, 09:08
Medlem
Citat:
Fast 50% ned vore historiskt och är helt orealistiskt. 20-25% i värsta fall kanske.

Ja håller att mer rimligt med runt 25% nedgång. I själva dippen går den säkert ned till 35% men efter dippen återhämtar den sig och ligger på stadiga 3/4-delar av ursprungliga värdet.

2008 bostadspriser återhämtade sig efter 6 år till samma nivå igen dvs år 2014 va de tillbaka på ruta noll igen

Detta är pandemi som krossar samhället på flera fronter... kommer ärra mänskligheten på ett eller annat sätt så vi lär få nedgång som heter duga MEN nu vill man inte längre bo trångt!! Så hus, sommarstugor mm bör inte påverkas lika hårt som tex lgh, radhus mm. Historiskt står sig villor bättre till i ekonomiska krascher.

Ingen vill ju bo nära andra när Corona härjar så hus borde vara säkraste alternativet för att bibehålla trygghet och frihet med tomt! Dessa borde inte tappa så mycket nu när världen skall distansera sig?
Citera
2020-05-07, 09:27
Medlem
Citat:
Kollade lite på svensk mäklarstatistik, genomsnittliga kvadratmeterpriset för bostadsrätter i riket var 2010: 22769 kr/m^2
2019: 38033 kr/m^2, detta är en ökning på 67 %. Om vi skulle återgå till nivåerna i 2010 så sjunker priserna i genomsnitt cirka 40%, om man tar hänsyn till inflationen blir säkningen högre såklart.

Om det nu skulle börja sjunka tror jag inte det är omöjligt att det sjunker 50% (justerat till inflation). Dock så kommer väl sänkningen i mestadels bero på utbud och efterfråga av bostäder, och inte ränta. Jag tror inte detta sker fort, som diskuterats innan så vill folk hålla kvar bostäderna så långt det går.

Dock så blir det intressant hur situationen utvecklas när permiterringar övergår till a-kassa, om man inte kan få en fast tjänst så är det inte troligt att man vill hålla kvar en dyr villa/bostadsrätt ( Det hade iaf inte jag gjort) det som är svårt att avgöra i såna här diskussioner är den mänskliga psykologin hur agerar man?
Procentuell andel permitterade i riket av anställda i näringlivet är 9,1%.(https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/korttidspermittering/?graph=/26112/1/all/)
Senast redigerad av nightwolfer 2020-05-07 kl. 09:46.
Citera
2020-05-07, 09:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Kollade lite på svensk mäklarstatistik, genomsnittliga kvadratmeterpriset för bostadsrätter i riket var 2010: 22769 kr/m^2
2019: 38033 kr/m^2, detta är en ökning på 67 %. Om vi skulle återgå till nivåerna i 2010 så sjunker priserna i genomsnitt cirka 40%, om man tar hänsyn till inflationen blir säkningen högre såklart.

Om det nu skulle börja sjunka tror jag inte det är omöjligt att det sjunker 50% (justerat till inflation). Dock så kommer väl sänkningen i mestadels bero på utbud och efterfråga av bostäder, och inte ränta. Jag tror inte detta sker fort, som diskuterats innan så vill folk hålla kvar bostäderna så långt det går.

Dock så blir det intressant hur situationen utvecklas när permiterringar övergår till a-kassa, om man inte kan få en fast tjänst så är det inte troligt att man vill hålla kvar en dyr villa/bostadsrätt ( Det hade iaf inte jag gjort) det som är svårt att avgöra i såna här diskutioner är den mänskliga psykologin hur agerar man?
Procentuell andel permitterade i riket av anställda i näringlivet är 9,1%.(https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/korttidspermittering/?graph=/26112/1/all/)

Det kan mycket väl stämma att priserna gått upp så mycket. Men det är inte drivet av ökat välstånd utan av låg ränta. Med en ränta på säg 4% hade värdet sedan 2010 kanske ökat med 10-20%

Så länge räntan hålls såhär låg tror jag inte 50-60% sänkning är möjlig. Regeringen kommer göra allt för att motverka det. Amorteringskravet skulle garanterat slopas permanent om det går åt fel håll för att bromsa fallet. Det är också vanskligt att jämföra med andra länder eftersom dem alla har en fungerande hyresmarknad vilket Sverige helt saknar pga hyresregleringen. De.som vill sälja av har helt enkelt få boendealternativ.
Citera
2020-05-07, 10:23
Medlem
Men jag är inte övertyggad att boendesituationen är omöjlig, kanske inte optimal men andrahandsboende, flytta hem till föräldrar, flytt ut från statskärnor mm har man inget jobb så skall man inte sitta på miljonsummor i lån. Som sagt vi får se hur man agerar.

Vad menar man egentligen med bostadsbrist? Att man inte kan få bostad och hamnar på gatan, eller att man inte kan få bostad i eftertraktade områden?

Vi hade 2019 cirka 33000 personer som var hemlösa, detta är cirka 0.33% av befolkningen.
Citera
2020-05-07, 10:24
Bannlyst
Halverade bopriser? Ja tack!

Men de kommer nog aldrig gå ner. Sjuka priser. Och folk går fortfarande runt och hånar andra som bor hemma vid 30. Man kunde köpa en 4 rum och kök för 200.000 föe 20 år sen, bilar kostade lika mycket. Vi bodde i en lägenhet värd 80.000 på 3 rum och kök. Idag är priserna bedrägliga.
Citera
2020-05-07, 11:03
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Coronakrisen är ett black swan event.

Nej, inte ens Nassim Taleb som myntade begriper ”Svart Scan” anser att Coronaviruset är en svart svan.
Citera
2020-05-07, 11:20
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Nej, inte ens Nassim Taleb som myntade begriper ”Svart Scan” anser att Coronaviruset är en svart svan.
Korrekt.

”Nicholas Taleb is “irritated,” he told Bloomberg Television on March 31st, whenever the coronavirus pandemic is referred to as a “black swan,” the term he coined for an unpredictable, rare, catastrophic event, in his best-selling 2007 book of that title.

“The Black Swan” was meant to explain why, in a networked world, we need to change business practices and social norms—not, as he recently told me, to provide “a cliché for any bad thing that surprises us.”

Besides, the pandemic was wholly predictable—he, like Bill Gates, Laurie Garrett, and others, had predicted it—a white swan if ever there was one. “We issued our warning that, effectively, you should kill it in the egg,” Taleb told Bloomberg. Governments “did not want to spend pennies in January; now they are going to spend trillions.”

https://www.newyorker.com/news/daily-comment/the-pandemic-isnt-a-black-swan-but-a-portent-of-a-more-fragile-global-system
Citera
2020-05-07, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Om du frågar bubbelbabblare har de trott på detta i årtionden men det har blivit det rakt motsatta. Du kommer alltid hitta folk som tror på det eller som åtminstone säger att de tror på det eftersom vill att det ska hända.

Du kan däremot fundera på varför någon skulle sälja för ett pris som är hälften av idag. Med ett sådant pris skulle bokostnaden bli löjligt låg och alternativet som är att hyra i andra hand extremt mycket högre. Man skulle alltså behöva en mycket hög inkomst för att tycka att den merkostnaden inte spelar någon roll.

1992 såldes ett hyreshus i tegel med 32 lägenheter, 2 o 3 or på 50 - 75 m2, med värmepumpar, inget eftersatt underhållsbehov, asfalterad parkeringsyta, 100 m från badbar sjö i mindre sydsvensk stad för 2,5 miljoner av kronkalle. Det var faktiskt sådana tider och det är väl inte omöjligt att historien upprepar sig, eller är det omöjligt ?
Då var det Cash is king !
Citera
2020-05-07, 12:54
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Bra fråga, inte mycket då en stor andel är äldre boende på äldreboenden (RIP). Strax under 3 000 människor har dött hittils, kan räkna med att det dubbleras. Säg 7 000 totalt och att vi räknar bort hälften till äldreboenden, vi hamnar då på 3 500. Tror Tegnell nämnt den siffran tidigare (50%), så jag quote:ar honom på den. Andelen singelhushåll i Sverige är 30 % vilket ger ca 1 000 bostäder i snitt som lämnas tomma. Är då en blandning av hyresrätter och egen ägo. Spritt över en lång period också. Säg över 18 månader, ger 50 bostäder i månaden över hela landet. Anta att det är 50/50 hyres och övrigt, ger 25 bostadsrätter/villor/radhus per månad. Majoriteten är lägenheter i den kategorin, säkert 23 av 25. Finns det kvarvarande lån antar jag att dödsboet måste avyttra asap, så det blir försäljning till högsta bud. Rätta mig om jag har fel. Observera dock att en kvarlevande partner kan vara tvingad/vill sälja boendet efter att ha blivit ensam bland de som tillhör de 70% som ej var singelhushåll. Ger även det ett tillskott.

Antalet döda i Corona kommer inte påverka
bostadspriserna. Hur i hela Hisingen tänkte du nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in