Citat:
Ursprungligen postat av
ParMobil
Konspirationsteorierna tar sig till nya nivåer märker man!
Man kan ha åsikter om eftersläpningar osv, men att i Sverige lyckas mörka dödsfall är omöjligt vill jag säga. Förstå hur många tusen inblandade på alla nivåer som måste vara med på detta. Alltifrån sköterskor, läkare, överläkare, regionerna, FHM och SCB.
Det funkar liksom inte i en demokrati som Sverige.
Det är så enkelt att bara kolla SCBs statistik efter några veckor, så har man ju sanningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
assurbanipal999
SÅ du tror att Sverige är enda landet i världen som är transparent och inte ljuger?
Siffror i SCB säger ingenting.
Det vill säga: ingen säger att de siffrorna kommer vara fake. Det är troligtvis omöjligt.
Men det är inte alls det jag syftade på.
Det jag syftade på är:
1 - Siffror på antal avlidna som presenteras varje dag
2 - Allmänt hur många som anses ingå i statistiken.
Siffror som presenteras varje dag är skrattretande.
Varje dag eftersläpning. Har inte hört i nåt land att man pratar om det.
Det är inte så att jag tror att andra länder vet exakt hur många som dog en viss dag.
Det jag säger att i princip ingenstans ser man såna hopp och diskrepans så som man ser i Sverige.
Det heter inte mörkning men det heter metvetet försök att förvirra folk.
När det gäller de som tas med i statistiken, det är säkert att det förekommer I Sverige som i andra länder.
Lyckas man i andra länder lyckas man även i Sverige.
Folk som har mankt i SVerige har som är intresserad av att hela sanningen inte ska komma fram och säkert sina metoder för att få det igenom.
Vill man inte tro på det får man fortsätta titta på den blåa himlen, inget som hindrar.
Okej...
Mörka göra (ngt) dunkelt, otydligt. (SAOB).
Personer som hävdar att t.ex. FHM mörkar, behöver inte nödvändigtvis mena att man stryker bort dödsssiffror för all tid och evighet.
Det räcker med att man inte redovisar allting ordentligt, tydligt. Att man gör det dunklare.
T.ex. att som FHM inte ta med de här extra 10% vi nu hört om från Socialstyrelsen, i sin dagliga presentation från FHM. (De döda som av läkare bedömts ha covid men ej fått ett test).
T.ex. att inte vid varje presentation säga tydligt att det finns risk för ett mörkertal (de som inte testats och dör på äldreboenden). Detta känner FHM till och de har t.o.m. erkänt det i intervju med SR.
Att inte ge en fullständig bild, som FHM nu inte gör, är fullkomligt idiotiskt, om de verkligen vill ge en ärlig bild av läget.
Om man är angelägen om att, enligt alla goda principer inom vetenskap, presentera så rättvisande information som möjligt, så finns det ingen bra förklaring till att de inte är tydliga med att det finns fler fall än de redovisar.
De fattar ju också att det kommer fram senare i SCB, framför allt nästa år. Men majoriteten av svenskar kommer inte att kolla SCB, de kollar presskonferenserna. Så det viktigaste är det som framkommer där.
frågan som gnager är: varför är de inte angelägna om att ge en korrekt bild nu?
De lämnar ju öppet mål, för de som med goda argument, kan hävda att det "mörkas". Dvs att redovisningen grumlas av ovanstående faktorer jag tagit upp.
Lägg till det, att de ett flertal ggr sagt att vi är nog på peak, att det ser stabilt ut, det planar av osv.(Långt innan det var så, t.o.m. precis i början av hela skeendet). Utan att ta hänsyn till eftersläpningen som de själva visste om!
Som kritiskt tänkande människa måste man också kunna se, att FHM absolut skulle kunna ha ett intresse av att det låter "bättre" än vad det i verkligheten är. Det är ju deras egna karriärer som står på spel, så att säga. Detta kan medvetet eller omedvetet leda till att människor försöker tona ned siffror eller en allvarlig situation.
Nu hoppas jag självklart att de inte
medvetet "mörkar". Men de gör heller inte särskilt mycket för att bidra till en redovisning som framstår som helt saklig och så nära verkligheten som möjligt. Det är verkligen olyckligt, i den allvarliga situation vi är i.
Att kalla någon konspirationsteoretiker för att man börjar fundera på en viss "mörkning", är inte korrekt. FHM måste granskas kritiskt. Det bör allt i en demokrati tålas att göra.
Just nu ser det verkligen inte bra ut, på det sättet de presenterar saker. Det är så pass inkorrekt från ett vetenskapligt perspektiv, att hade jag presenterat information på det sättet när jag gick på universitetet, så hade jag sannolikt blivit underkänd. FHM bör snarast bli mer korrekta och objektiva i sina presentationer och vara oerhört tydliga med att deras siffror inte ger hela bilden.