2020-05-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Klart vi har ett vaccin i närtid. Kineserna släppte ju faktiskt hela DNA-stegarna redan i januari. Det får man ge dom.

Minst 70 potenta forskningsteam kämpar om detta nu... sen måste vi få ut det också. Det kan bli mycket politik kring det och vi mjäksvenskar lär väl hamna sist.

Men vi har lätt ett vaccin innan Halloween.

Det spelar ingen roll hur många team som arbetar på att hitta vaccin. Det är inte som i en Hollywoodfilm där forskaren febrilt tittar igenom burarna för att se vilken apa som överlevt, och när han hittar en levande apa så skriker han av glädje och hoppar runt som en jävla knarktomte och öppnar champagneflaskor som han sprutar ner sina kollegor med. Sedan direkt ut med vaccinet till masstillverkare som på en vecka lyckas få ut doser till hela världens befolkning.

Nej. Varje vaccin måste gå igenom flera olika testfaser som inte går att snabba upp vare sig med mer pengar eller flera forskarteam. Man kan bara vänta och se vad som händer. Den mest optimistiska uppskattningen jag hört är Januari 2021.
Citera
2020-05-06, 20:04
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej. Att tänka på framtiden är alldeles för rationellt. Norge, Danmark och Finland har utrotat c19 för alltid. Kring detta råder det ju ingen som helst tvekan om........ Bara att titta på dödssiffrorna!
Nej de har definitivt inte utrotat c19.
Räcker med att en person kommer in med smittan och jag kan inte tänka mig Norge Danmark och Finland är skonade för resten av året. Alla kan omöjligtvis vara friska.
De kanske har det i schakt något så när men när man öppnar upp bryter det ut igen.
Där kan jag nog tänka lite som Tegnell.
De kanske till och med drabbas ännu värre i höst.
Medan vi ligger på en något så när rak linje året ut.
Jag tror att folk dör oavsett agerandet.

Jag vill se hur det kommer att se ut i höst om länder öppnar upp.
Jag vill se nästa år Dec år 2021 hur allt utvecklat sig.
Citera
2020-05-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Detta kommer lösa sig. Vaccin är på väg.

Satt nyss och lyssnade på Tysklands nya strategi som Merkel framförde.

Dom öppnar upp hela landet, men uppstår det smitta så blir det stenhård karantän igen, dock enbart där
Smittan uppstår och då smittspårar man som tokar.

Så grejar man pandemier.

The vaccine is on the way, but it will take time to pass human testing trials. I can’t imagine one being complete and safe before the year is over.
Citera
2020-05-06, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
De har erfarenhet av att bland annat framgångsrikt bekämpa SARS. Jag tror nog att du trollar ändå och försöker göra mig förbannad, måste erkänna att du lyckas där.
Jag är seriös. Kina är inte direkt kända för att ta folkhälsa på stort allvar, annat än när det hotar deras ekonomi. Kina är inte en världsledande kunskapsnation ifråga om skyddsutrustning. De har stoppat COVID-19 med hårdföra auktoritära metoder och tvång, som de faktiskt är experter på. Vilken kines som helst kan bekräfta det.

Munskydd har västvärlden pysslat med sedan 1800-talet. Det är inte godkänt som skydd mot virussmitta, av en anledning.

Det har ingen effekt vid inandning. Samma luft passerar istället vid sidan av filtret. Eventuell inandningsluft som passerar igenom skyddet filtreras inte på virus. Annan persons droppsmitta kommer kanske inte in i munnen, men det fastnar på ditt blaskiga munskydd, sen kan du gå och slicka på det hela dagen.

Munskydd kan i någon mån skydda mot en persons direkta utandningsluft, om man befinner sig rakt framför personen på nära håll, som hos tandläkaren, genom att luftströmmen riktas åt sidan. Men då hamnar du istället i någons utandningsluft när du står på sidan av personen istället. Vilket är normalt, exempelvis i kollektivtrafiken.

Droppar som flyger ur munnen har kanske mindre sannolikhet att landa i en annan persons mun. Men i gengäld så samlar man upp det virus som annars skulle landa på marken, i ett varmt och blött munskydd där viruset ligger och gror hela dagen. Munskydd är engångsartiklar som ska bytas ut varje halvtimme.

Skyddet gör också att det kliar och fukten irriterar huden, så man pillar mer i ansiktet, och på sitt virusmarinerade skydd. Det ger även bäraren en känsla av större trygghet, vilket nästan garanterat gör att man tar större risker.

Dessutom måste man hantera skydden korrekt, vilket studier visat att människor inte gör. De flesta är obrydda, och kommer bara slänga på ett munskydd lite slarvigt för att det förväntas av dem. Många kommer vara jättenoga första dagen, men ganska snabbt tröttnar folk, och gör minsta lilla som krävs av dem. Ungefär som människans förhållande till tandtråd.

Munskydd har testats för pandemier, krigsgas, utsläpp, virus m.m. Om det hade haft bra effekt på populationsnivå så hade man kunnat observerat positiva effekter på influensa och förkylning i alla dessa sammanhang.

Munskydd är en 1800-talsuppfinning. Den har mycket begränsad nytta för att stoppa virusspridning. Det kan eventuellt ha nytta inom äldrevården, när man inte kan upprätthålla social distansering eller upptäcka smittad personal i tid, men det uppfyller inget syfte till vardags.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Rapporterade dödsfall idag:

Danmark 3
Finland 6
Norge 1
Summa: 10

Skåne: 11
Västra Götaland: 12
Stockholm: 27
Sverige: 87

Så enbart Stockholm har nästan 3 gånger fler rapporterade dödsfall än våra tre nordiska grannländer tillsammans?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag förstår inte varför jag svarar dig... Men jag måste fråga hur du skiter ur dig inlägg.

Italien, Spanien och UK ingår inte i de 20 största länderna?

Eller hittade du helt plötsligt på att geografisk yta är det som är relevant? Eller nåt?
Kolla här https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_and_dependencies_by_population
Italien är 23
Spanien är 30
UK är 22
Sjukt att Sverige på 10 miljoner har mer döda än länder med hundratals miljoner, miljarder.
Citera
2020-05-06, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Konspirationsteorierna tar sig till nya nivåer märker man!

Man kan ha åsikter om eftersläpningar osv, men att i Sverige lyckas mörka dödsfall är omöjligt vill jag säga. Förstå hur många tusen inblandade på alla nivåer som måste vara med på detta. Alltifrån sköterskor, läkare, överläkare, regionerna, FHM och SCB.
Det funkar liksom inte i en demokrati som Sverige.

Det är så enkelt att bara kolla SCBs statistik efter några veckor, så har man ju sanningen.

Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
SÅ du tror att Sverige är enda landet i världen som är transparent och inte ljuger?
Siffror i SCB säger ingenting.
Det vill säga: ingen säger att de siffrorna kommer vara fake. Det är troligtvis omöjligt.
Men det är inte alls det jag syftade på.

Det jag syftade på är:
1 - Siffror på antal avlidna som presenteras varje dag
2 - Allmänt hur många som anses ingå i statistiken.

Siffror som presenteras varje dag är skrattretande.
Varje dag eftersläpning. Har inte hört i nåt land att man pratar om det.
Det är inte så att jag tror att andra länder vet exakt hur många som dog en viss dag.
Det jag säger att i princip ingenstans ser man såna hopp och diskrepans så som man ser i Sverige.
Det heter inte mörkning men det heter metvetet försök att förvirra folk.

När det gäller de som tas med i statistiken, det är säkert att det förekommer I Sverige som i andra länder.
Lyckas man i andra länder lyckas man även i Sverige.
Folk som har mankt i SVerige har som är intresserad av att hela sanningen inte ska komma fram och säkert sina metoder för att få det igenom.
Vill man inte tro på det får man fortsätta titta på den blåa himlen, inget som hindrar.

Okej...

Mörka göra (ngt) dunkelt, otydligt. (SAOB).

Personer som hävdar att t.ex. FHM mörkar, behöver inte nödvändigtvis mena att man stryker bort dödsssiffror för all tid och evighet.

Det räcker med att man inte redovisar allting ordentligt, tydligt. Att man gör det dunklare.

T.ex. att som FHM inte ta med de här extra 10% vi nu hört om från Socialstyrelsen, i sin dagliga presentation från FHM. (De döda som av läkare bedömts ha covid men ej fått ett test).

T.ex. att inte vid varje presentation säga tydligt att det finns risk för ett mörkertal (de som inte testats och dör på äldreboenden). Detta känner FHM till och de har t.o.m. erkänt det i intervju med SR.

Att inte ge en fullständig bild, som FHM nu inte gör, är fullkomligt idiotiskt, om de verkligen vill ge en ärlig bild av läget.

Om man är angelägen om att, enligt alla goda principer inom vetenskap, presentera så rättvisande information som möjligt, så finns det ingen bra förklaring till att de inte är tydliga med att det finns fler fall än de redovisar.

De fattar ju också att det kommer fram senare i SCB, framför allt nästa år. Men majoriteten av svenskar kommer inte att kolla SCB, de kollar presskonferenserna. Så det viktigaste är det som framkommer där.

frågan som gnager är: varför är de inte angelägna om att ge en korrekt bild nu?

De lämnar ju öppet mål, för de som med goda argument, kan hävda att det "mörkas". Dvs att redovisningen grumlas av ovanstående faktorer jag tagit upp.

Lägg till det, att de ett flertal ggr sagt att vi är nog på peak, att det ser stabilt ut, det planar av osv.(Långt innan det var så, t.o.m. precis i början av hela skeendet). Utan att ta hänsyn till eftersläpningen som de själva visste om!

Som kritiskt tänkande människa måste man också kunna se, att FHM absolut skulle kunna ha ett intresse av att det låter "bättre" än vad det i verkligheten är. Det är ju deras egna karriärer som står på spel, så att säga. Detta kan medvetet eller omedvetet leda till att människor försöker tona ned siffror eller en allvarlig situation.

Nu hoppas jag självklart att de inte medvetet "mörkar". Men de gör heller inte särskilt mycket för att bidra till en redovisning som framstår som helt saklig och så nära verkligheten som möjligt. Det är verkligen olyckligt, i den allvarliga situation vi är i.

Att kalla någon konspirationsteoretiker för att man börjar fundera på en viss "mörkning", är inte korrekt. FHM måste granskas kritiskt. Det bör allt i en demokrati tålas att göra.

Just nu ser det verkligen inte bra ut, på det sättet de presenterar saker. Det är så pass inkorrekt från ett vetenskapligt perspektiv, att hade jag presenterat information på det sättet när jag gick på universitetet, så hade jag sannolikt blivit underkänd. FHM bör snarast bli mer korrekta och objektiva i sina presentationer och vara oerhört tydliga med att deras siffror inte ger hela bilden.
Senast redigerad av Maharaja79 2020-05-06 kl. 20:09.
Citera
2020-05-06, 20:06
Medlem
Detta virus är ett helvete.

En kollega har varit hemma i sex veckor och ska vara hemma tom 10/5. Hen känner sig helt slut, immunförsvaret är skit, och hen blir sjuk så fort det känns bättre...

Det bränner också brutalt i bröstet.

Undrar hur många två månader långa sjukskrivningar Sverige har råd med...
Citera
2020-05-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, det är troligt. En extrem teflonskalle.
Denna intervju är plågsam. Jag orkade bara två minuter.

https://youtu.be/Lx4kv5AbP6w

För en månad sedan var Tegnell "övertygad" om att smittspridningen på Friends Arena inte var viktig. Ett totalt grundlöst påstående.

Och nu passerar vi 3000 döda.

Lägg också märke till hur jävla hal han är.

Han pratar om "olika faser" när nordiska länder jämförs, men sanningen är ju att Sverige och grannländerna har helt olika taktiker i grunden.

Tegnell kan förvrida varje fråga.

Gud vad jag avskyr denna personlighetstyp.

Jag har haft en kollega som är en kopia av Tegnell, och man ville bara strypa honom.

Många skulle nog bli övertygade om han började säga att jorden är platt....
Citera
2020-05-06, 20:07
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
The vaccine is on the way, but it will take time to pass human testing trials. I can’t imagine one being complete and safe before the year is over.

Pfizer har påbörjat tester på människor i Tyskland redan förra månaden.
Häromdagen började dom med samma sak i USA.

https://www.nytimes.com/2020/05/05/health/pfizer-vaccine-coronavirus.html
Citera
2020-05-06, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag har då inte hört eller sett att man namngivit något annat än covid-19.
Inte ett ljud om Spike D 614 G.
Vet inte ens vad D och G står för eller Spike
Läs om L och S jag länkade åt dig.

L OCH S står för utseende/form.
S-typ=spike. Antagligen spetsigt formade armar/ben runt viruset. Du har väl sett på bilder hur corona ser ut?

https://www.cnn.com/2020/03/07/health/coronavirus-mutations-analysis/index.html

Här har du även 2 månader gammal artikel från amerikanska CNN. Som sagt detta är inget svensk media har rapporterat om. Mycket har kommit fram mycket senare i Sverige. Därför följer jag tex amerikansk och brittisk media på Facebook. För hålla mig uppdaterad. Ett tips
Citera
2020-05-06, 20:08
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Kolla här https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_and_dependencies_by_population
Italien är 23
Spanien är 30
UK är 22
Sjukt att Sverige på 10 miljoner har mer döda än länder med hundratals miljoner, miljarder.

Den där är inaktuell. Faktum är att Thailand gått om Frankrike. Så Sverige har mer döda än alla de största länderna. Eller inte... Dina listor tillför inget värde i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in