2020-05-06, 19:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är redan konstaterat att viruset inte är hälften så farligt och dödligt som befarat. Frågan är vem som får stå till svars för de miljontals förstörda liv som åtgärderna skördat.

Viruset är mer farligt och dödligt än man (inkl. Anders Tegnell) trodde från början.

Men uppenbart så har lockdown och andra åtgärder effekt.
Citera
2020-05-06, 19:41
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag gissade på 3000 totalt under veckan. Finns i några inlägg bakåt.

Om det nu är så intressant det här med antal döda. Det intressanta är hur vi som "humanitär stormakt" hanterar situationen i jämförelse med andra nationer:

Epidemiologiskt
Medicinskt
Politiskt
Humanitärt
Epistemologiskt
Yttrandefrihetsmässigt

Jag snackar om dom som var med från början av tråden. Många av dom är borta idag..
Citera
2020-05-06, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
OK. Inga källor mao.

Bye-bye.

Suck.

”Det där är något som MSM spred i början för att legitimera Sveriges urkassa strategi.”

Känner du igen orden? De är dina!
Och nu ber du mig om källor?
VI HAR JU UPPENBARLIGEN HÖRT/LÄST SAMMA SAK!

Jag ber istället dig ta fram källor som styrker DITT PÅSTÅENDE att det VI BÅDA hört/läst bara var något som spreds i massmedia för att legitimera Sveriges urkassa strategi.
Citera
2020-05-06, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag är benägen att hålla med dig. Dock tänker jag att virus, generellt sett, brukar avta innan sommaren (även om vi inte har den kunskapen just rörande C19) för att komma tillbaka till hösten. Återstår att se hur eller om det utvecklar sig då...

Nej. Att tänka på framtiden är alldeles för rationellt. Norge, Danmark och Finland har utrotat c19 för alltid. Kring detta råder det ju ingen som helst tvekan om........ Bara att titta på dödssiffrorna!
Citera
2020-05-06, 19:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Blev så less på snacket om att folk som dör redan hänger vid livet med en mycket skör tråd att jag slängde in en länk till en studie i signaturen.

Det är nog en mer återkommande dänga än Nylandsgränserna dock.
Tack för länkarna i din signatur!
Citera
2020-05-06, 19:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Jag snackar om dom som var med från början av tråden. Många av dom är borta idag..
Det är väl skönt!

Börjar märka att förnekarna tappar stinget de med.
Citera
2020-05-06, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag skulle inte hoppas alltför mycket på ett bra vaccin i närtid. Anledningen är att det är ett nytt vaccin som måste fram och måste testas ordentligt och man måste bygga fabriker innan det kan användas i stor skala. Det är inte ett influensavaccin som redan har en produkationslina.

Klart vi har ett vaccin i närtid. Kineserna släppte ju faktiskt hela DNA-stegarna redan i januari. Det får man ge dom.

Minst 70 potenta forskningsteam kämpar om detta nu... sen måste vi få ut det också. Det kan bli mycket politik kring det och vi mjäksvenskar lär väl hamna sist.

Men vi har lätt ett vaccin innan Halloween.
Senast redigerad av antisocial666 2020-05-06 kl. 19:51.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Det hoppas jag för min egen skull att jag hinner skaffa mig en vacker flickvän som jag bor ihop med tills dess. FAN att bo själv.

Rätt tänkt. Det blir åtminstone roligare så.
En Corona-anekdot från Serbien (tänk hardcore lock-down med polisövervakning och angiveri): En mycket välkänd serbisk fotbollsspelare återvände till Belgrad från Spanien. Samma dag raggade han upp en prostituerad och tog henne med sig hem. En kvart efter att de hade klivit innanför hemmets väggar, ringde det på dörren. Det var den serbiska polisen som hade noterat att han rört sig ute, trots utegångsförbud. Både han och den uppraggade damen tvingades till 14-dagars karantän i samma lägenhet. Det du!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Lägg märke till att de flesta länder har gått i lockdown.

Då tar vi Sverige samma tidspunkt 90 döda utspritt på 15 dygn
79/dygn nu

Inte jätte skillnad. Men inte åt fel håll
Citera
2020-05-06, 19:46
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej. Att tänka på framtiden är alldeles för rationellt. Norge, Danmark och Finland har utrotat c19 för alltid. Kring detta råder det ju ingen som helst tvekan om........ Bara att titta på dödssiffrorna!

Tack för ironin.
Citera
2020-05-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Precis. Jag har alldeles för dålig kunskap i virologi för att kunna säga något mer än så. Men risken är nog överhängande att det tids nog muterar så pass att det kommer igen, så att säga.

Det finns alltid en nollskild risk för det precis som det finns en risk för att det råkar skapas ett dödligt virus i en oöppnad burk med vita bönor i tomatsås om man har riktigt med otur. Men överhängande tror jag inte den är nödvändigtvis.

Här har vi i alla fall en relevant artikel https://www.livescience.com/coronavirus-mutation-rate.html

Den påstår att mutationshastigheten är väsentligt långsammare än säsongsinfluensa vilket är det jag hört från forskare också. Tror det var Michael Osterholm som pratade om detta.
Citera
2020-05-06, 19:48
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Kolla antalet döda per vecka istället och inte dagligen.

Du får ha i åtanke att det säkert är väldigt mycket eftersläpningar vi inte vet heller. Man har ju länge rapporterat att dödstalen är underdrivna.

Hoppas såklart att det börjar bli bättre men att 85+ dör dagligen är inte så trevligt precis. Holland och Belgien har ju mindre än oss och vi fortsätter öka i döda/antal befolkning..

Jo men i slutet av mars, början på april så skrek domedagsprofeterna, AnnaDea, dr.jeff, antisocial666 osv om extrema dödsfall likt Lombardiet och senare Spanien. Dom skrek att Sverige skulle gå under ifall man inte införde karantän. Idag en och en halv månad ligger vi på en bra nivå, trots allt. Vi klarade det utan några nämnvärda restriktioner.

Det snackades om 500-800 döda per dag.
Idag ser jag inte en kommentar från dom. Längtar väl spänt på nästa zombie apokalyps..
Senast redigerad av Biggedy 2020-05-06 kl. 19:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in