2020-05-06, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Turkiet: 3,584 döda

Befolkning: 83,154,997

Indien: 1,768 döda

Befolkning: 1,361,905,814

Bland de 20 största länderna, alltså tillsammans flera miljarder människor, är det bara Frankrike som har mer döda/befolkning än Sverige!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
"Listan" du nämner bör även inkludera:
Att FHM ej varnat för asymptomatiska smittare, dvs. hur många personal som helst kan ha gått som smittbärare utan att veta om det. Att FHM har gått emot WHO och menat på att man är smittfri efter 2 dar. Vilket lett till att sjukhus skickat covidsjuka äldre ut på boenden, vilket befarats ha lett till smitta på boendena (DN idag). Att FHM inte tydligt rekommenderat skyddsutrustning på äldreboendena.

Ang. de 3000 döda en extrem influensasäsong så uppger Socialstyrelsen en helt annan siffra, 1100. Dessutom bekämpar man influensan med vaccin. Men detta har dragits nu några hundra gånger säkert i tråden så jag släpper det.

Som sagt den siffran från SoS gäller bara de som har diagnostiserats. Och vaccin finns, men fungerar inte alltid bra, särskilt på de äldsta och sköraste.

När det gäller asymptomatisk smitta finns det fortfarande ingen bra statistik på hur vanlig den är. Det är tillräckligt illa att de med symptom jobbar med äldre. Från undersökningar kan ses att det är fler som jobbat med symptom på boenden som har fått in smittan. Som alltid gäller basala hygienrutiner, som 40 % inte följer. Bara det faktum att dessa inte följs vid varje kontakt med boende innebär att smittan riskerar spridas snabbt.
Citera
Medlem
Mycket intressant artikel om Belgien.
Tyvärr lite propaganda inbakat där man försöker som vanligt sponsra Sveriges strategi.
Men sånt är oundvikligt.

Men bortsett för det, intressant ur en annan perspektiv.
Ibland låter det som att man utgår ifrån att alla länder har samma förutsättningar.
Det finns enormt många olika faktorer som avgör hur pass fort smittan tar fart.

I artikeln beskrivs väl varför Belgien fuckades upp.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/vi-hade-inte-en-superspridare-vi-hade-150/

Tur, tajming, åtgärder, förutsättningar.
Det är flera ingredienser som avgör hur bra eller dåligt ett land klarar sig.
Citera
2020-05-06, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej. Att tänka på framtiden är alldeles för rationellt. Norge, Danmark och Finland har utrotat c19 för alltid. Kring detta råder det ju ingen som helst tvekan om........ Bara att titta på dödssiffrorna!
Rapporterade dödsfall idag:

Danmark 3
Finland 6
Norge 1
Summa: 10

Skåne: 11
Västra Götaland: 12
Stockholm: 27
Sverige: 87
Citera
2020-05-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Klart vi har ett vaccin i närtid. Kineserna släppte ju faktiskt hela DNA-stegarna redan i januari. Det får man ge dom.

Minst 70 potenta forskningsteam kämpar om detta nu... sen måste vi få ut det också. Det kan bli mycket politik kring det och vi mjäksvenskar lär väl hamna sist.

Men vi har lätt ett vaccin innan Halloween.

Prototypvacciner ja. Krävs dock stora studier och fabriker att producera innan de kan användas.
Citera
2020-05-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Turkiet: 3,584 döda

Befolkning: 83,154,997

Indien: 1,768 döda

Befolkning: 1,361,905,814

Jordanien efter en hård lockdown: 9 döda

Befolkning: ca 10 milj.

Man kan ju påstå att Sverige är bäst på statistik men det är en klen tröst
Citera
2020-05-06, 20:00
Medlem
3000 döda på två månader. Sen pandemin bröt ut.

Nu tror jag förvisso det minskar något kommande två månaderna men 5000-6000 tusen efter fyra månader får vi nog räkna med. Så finns det socialdemokratiska horungar som litar på inkompetente clownen Tegnell och försvarar den svenska modellen.

Sverige hade en egen modell med öppna gränser och vi såg hur det gick, varför skulle den här egna modellen vara annorlunda.
Citera
2020-05-06, 20:01
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Till domedagsprofeterna som trodde vi skulle se 300-1000 pers om dagen, var är ni nu?

Vad säger ni nu??

Eller alla som trodde att corona var en enkel liten förkylning eller en mild influensa. Vart tog de vägen?

(Vi har fått 3000 döda på kort tid och har nu en dödskurva som är många gånger mer brant uppåt än våra grannländer.)
Senast redigerad av -Info- 2020-05-06 kl. 20:07.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag varnade för detta för 2 månader sedan, känns jävligt bull att få rätt. Sverige gör sig ovän med i princip alla för att våra politiker ska få stå och klappa varandra på axlarna över sin godhet och stormaktshumanism. Var man inte nedstämd redan innan så blir man det nu.

Suck vad deprimerande.

Självutnämnd humanitär stormakt ena stunden.

Skabbig zigenarunge som ingen vill leka med nästa.

Bra jobbat...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror väl att alla är överens om att Tegnell har Asperger, autism med andra ord.

Ja, det är troligt. En extrem teflonskalle.
Denna intervju är plågsam. Jag orkade bara två minuter.

https://youtu.be/Lx4kv5AbP6w

För en månad sedan var Tegnell "övertygad" om att smittspridningen på Friends Arena inte var viktig. Ett totalt grundlöst påstående.

Och nu passerar vi 3000 döda.

Lägg också märke till hur jävla hal han är.

Han pratar om "olika faser" när nordiska länder jämförs, men sanningen är ju att Sverige och grannländerna har helt olika taktiker i grunden.

Tegnell kan förvrida varje fråga.

Gud vad jag avskyr denna personlighetstyp.

Jag har haft en kollega som är en kopia av Tegnell, och man ville bara strypa honom.
Citera
2020-05-06, 20:02
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Bland de 20 största länderna, alltså tillsammans flera miljarder människor, är det bara Frankrike som har mer döda/befolkning än Sverige!

Jag förstår inte varför jag svarar dig... Men jag måste fråga hur du skiter ur dig inlägg.

Italien, Spanien och UK ingår inte i de 20 största länderna?

Eller hittade du helt plötsligt på att geografisk yta är det som är relevant? Eller nåt?

Och varför är det relevant att jämföra Sverige med de största länderna men alltid exkludera "lilleputtländer"

Varför denna jävla tävling. Skapa en ny tråd där du kan ha ditt inofficiella Corona-VM.
Senast redigerad av Beaver14 2020-05-06 kl. 20:05.
Citera
2020-05-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Måste bara fråga, med självsäkra uttalanden som det där, är du nån slags självuttalat covid 19 expert eller vad är grejen? Är det därför du skriver på engelska?

Nobody here is a coronavirus expert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in