2020-05-02, 13:12
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag är mycket väl medveten om var felsägningen exåresso sägs komma ifån.

Det är dock fel att esprimere, eller latinets exprimere står för pressa ut här. Det italienska esprimere betyder här "uttrycka" som i "beskriva i ord" eller "göra allmänt känt". Alltså inte pressa ut.

Dessa liknelser och kopplingar faller därför helt. Dessutom har ju inte exakt, exponera och expert något att göra med pressa ut heller. Dåliga exempel som sagt.

Den som är bekant med drycken espresso, eller expresso vid besök i Danmark, vet att den framställs på ett alldeles speciellt sätt. Hos oss och i Finland tar vi en näve grovmalda bönor och slänger hett vatten på dem; avkoket dricker vi sedan i en mellanstor kopp (ibland alltjämt på fat).

Men inte så söder om Alperna: Italienarna uppfann för hundra år sedan en avancerad maskin med rör och pump, där hett vatten under högt tryck pressas genom ett pulver av finmalda bönor som placerats i en liten metallkorg i en hållare. Därav beteckningen espresso, kaffet pressas alltså ut genom pulvret och ner i en liten kopp av tjock porslin.
Citera
2020-05-02, 13:26
Medlem
Bara medmänniskor? Alltså är så kallade journalister uteslutna ur ämnet. annars hade jag en del att säga om dem.
Citera
2020-05-02, 14:28
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental
Bara medmänniskor? Alltså är så kallade journalister uteslutna ur ämnet. annars hade jag en del att säga om dem.

(FB) Journalister skriver som krattor numera - vad göra?
Citera
2020-05-02, 15:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Ett irriterande fenomen är när man försöker förmänskliga allvarliga sjukdomar och tala till dem med uppmaningar som om de skulle lyssna:

#fuckcancer
#fuckcorona

Det vore ju bättre att i stället på ett positivt sätt lyfta fram organisationer som kan förbättra förutsättningarna att bekämpa dessa otyg. Det blir så platt när man läser om exempelvis när Lena Philipson hyllar Adam Alsing med slagordet - #fuckcorona - i luften.
Citera
2020-05-06, 14:35
Medlem
Vad fan är det för jävla fel i huvudet på folket?

Jag blir bara mer och mer förbannad för var dag som jag läser på facebook eller internet överlag! Folk kan ju för fan inte sitt eget jävla språk.

Varje dag är det någon idiot som skriver: ”Mina fälgar är oval” eller ”Jag har en argument” eller ”Folk är helt dum i huvudet” eller ”Min bil har en konstig ljud” med mera.

Sen finns det de idioterna som särskriver precis tamigfan ALLTING typ ”flyg plans land nings ställ” eller ”kvin- nor”, ”för- troende”.

Man blir ju helt jävla störd i huvudet av att läsa sådan skit! 🤬
Citera
2020-05-06, 14:47
Medlem
particulum1s avatar
Gör dig själv en tjänst och sluta bli förbannad på det och bli störd i huvudet så slipper du lida för du kan inte kontrollera hur bemästrade andra är i det svenska språket. Du kan föregå med gott exempel och formulera dig på viset du önskar att andra ska göra och gör du det har gjort allt du kunnat göra... eller ta jobb som svenskalärare.
Citera
2020-05-06, 14:48
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Jag blir bara mer och mer förbannad för var dag som jag läser på facebook eller internet överlag! Folk kan ju för fan inte sitt eget jävla språk.

Varje dag är det någon idiot som skriver: ”Mina fälgar är oval” eller ”Jag har en argument” eller ”Folk är helt dum i huvudet” eller ”Min bil har en konstig ljud” med mera.

Sen finns det de idioterna som särskriver precis tamigfan ALLTING typ ”flyg plans land nings ställ” eller ”kvin- nor”, ”för- troende”.

Man blir ju helt jävla störd i huvudet av att läsa sådan skit! 🤬

Det finns ju liksom dyslexi som en del lider av och andra kanske inte har svenska som modersmål ju. Olika länder har ju typ olika sammansättningar och många kanske influeras av olika språk. Heli-kopterperspektiv eller u-båtsperspektiv typ.
Senast redigerad av argaangelica 2020-05-06 kl. 14:58.
Citera
2020-05-06, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Gör dig själv en tjänst och sluta bli förbannad på det och bli störd i huvudet så slipper du lida för du kan inte kontrollera hur bemästrade andra är i det svenska språket. Du kan föregå med gott exempel och formulera dig på viset du önskar att andra ska göra och gör du det har gjort allt du kunnat göra... eller ta jobb som svenskalärare.
svensklärare*

Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Det finns ju liksom dyslexi som en del lider av och andra kanske inte har svenska som modersmål ju. Olika länder har ju typ olika sammansättningar och många kanske influeras av olika språk.
Du har givetvis rätt i vad du skriver men det gäller en mycket liten del av befolkningen jämfört med hur många som faktiskt misshandlar svenskan.
Citera
2020-05-06, 14:58
Bannlyst
jag håler med, folk måste lära sej att stava.
Citera
2020-05-06, 14:58
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _blackened_
svensklärare*

Du har givetvis rätt i vad du skriver men det gäller en mycket liten del av befolkningen jämfört med hur många som faktiskt misshandlar svenskan.

Jag fattade aldrig vad svensklärarna gjorde i skolan på min tid.
Det verkade ju bara handla om skönlitteratur och lärarnas favoritböcker, selma lagerlöf m.m.

Den enda svenska man fick lära sig var den i mellanstadiet, efter det var det bara flum utan mätbara resultat i kunskaper som ord och grammatik.
Citera
2020-05-06, 15:01
Medlem
Bli inte så upprörd. Människor i gemen skriver inte sämre nu än tidigare generationer. Skillnaden är enbart att idag får vi alla ta del av det som skrivs. Tidigare skrev man brev och vykort, de lästes i stort sett endast av mottagaren. Jag har i mitt jobb läst brev som skrevs som inlagor till en myndighet där man säkert försökte skriva så rätt som möjligt. Det är brev skrivna på 40-/50- och 60-talet. Många grammatiska fel, många stavfel, många brev där man inte gjorde skillnad på versaler och gemener. Vår bild av att vi skriver sämre idag än tidigare stämmer inte, det bra exponeras mera.
Citera
2020-05-06, 15:03
Medlem
RagingHippies avatar
Det verkar bara vara boomer generationen som fick ordentliga kunskaper om svenska språket i skolan.

Resten av oss har fått lära oss utantill, eller läsa böcker med Selma Lagerlöf i hopp om att vi ska förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in