Citat:
Ursprungligen postat av
Walhaz
Enligt denna artikel från augusti 1983 är öppettiderna på Konditori Svea kl 7-16 på vardagar, vilket precis ska utökas till kl 18. Jag blir lite tveksam till att det är precis Konditori Svea han ska ha hängt på till sent, i alla fall, denna fredag. Kräver nog ytterligare en ökning av öppettiderna på vardagar med 3 timmar under de kommande 2,5 åren för att öppettiderna ska kunna sammanfalla med makarna Palmes Grandbesök. Därmed inte sagt att han inte skulle ha kunnat hängt på vilken restaurang/utskänkningsställe som helst i närheten denna kväll, men Svea svalnade lite för mig här, som varandes viktigt under mordnatten.
https://tidningar.kb.se/4112678/1983-08-01/edition/10986/part/1/page/20/
Tack för denna.
Uppgifterna om öppettiderna behöver fram för 28/2 -1986 för att vi ska veta om det kan vara av intresse eller ej.
Men jag instämmer i att det är långsökt.
Jag tror att "man" dragit lite för stora växlar p.g.a. att konditoriet låg där det låg, i nära anslutning till både Grand och mordplats, samt att CA brukade frekventera detta.
Hade CA kommit upp lika snabbt som VG så hade ju möjligheten funnits att stämma av med personal, men den chansen försvann rätt snabbt. I synnerhet när personen CA sannolikt inte tilldrog sig lika uppmärksamhet som VG.. så lär minnet av honom(CA) blekna rätt kvickt.
Nej denna pusselbit är riktigt osäker, men skulle kunna utgöra en förklaring och möjlighet att CA stötte på paret Palme utanför biografen på sin väg hem till Hälsingegatan.