2020-05-04, 17:21
Medlem
Cafeets öppettider 1986 är naturligtvis av intresse.

Dock så tror inte jag att CA satt där på kvällen 28 Februari.
Det kan tänkas att han är för upprörd över sin prekära situation samt att denna stökiga lönefredag knappast passade CAs betydligt mera tillbakadragna natur.

I min gärningsbeskrivning så är CA helt enkelt ute och spankulerar i området och när han är på väg hem Sveavägen norrut så ser han makarna Palme ståendes utanför,eller på väg in till,biografen Grand.

I jämförelse till exempel med personligheten SE..eller CP för den delen...så innebär inte två plus timmar någon avkylning av temperamentet.Snarast tvärtom.

Jag tror spekulationsvis att CAs person är olik en sådan som CP till exempel.

CP var av dräparmentalitet.Jag tror att CAs eventuella vrede skulle kunna vara betydligt mera långsint än så.

Allt detta är spekulationer i samband med tankehypotes CA vill jag understryka.Utan någon teknisk bevisning så går det naturligtvis inte att formellt anklaga någon för MOP.
Citera
2020-05-04, 18:51
Medlem
omigas avatar
Intressant, frågan är om GM var nykter. Ett spontant kaotiskt mord inför så många vittnen med betydande risker tyder på en viss berusning. Åtminstone översvallande känslor i kombination med en impulsstörning. "Det bara svartnade för ögonen" typen.

Inte kanske så som vi är van att se Christer Petterson, helt otyglad, utan mer inom salongsberusningens varma domän. Ni vet då när vanliga människor bruka behöva lägga ifrån sig telefonen.

Vet inte om Crazy Horse fanns på den tiden. Men något ställe i närheten med billiga öl och fönsterplats. Har inte sett några förhör med kroggästerna i närheten.
Citera
2020-05-05, 12:36
Medlem
CompleteControls avatar
Undrar om CA hade dåligt "ölsinne"? Kan han gå på kondis och dricka kaffe och käka bakverk kan han väl gå och dricka öl också. Eller så hade han druckit hemma innan han promenerade förbi Grand och såg makarna Palme. Skulle vara så intressant att veta mer om denna person. Tänk om utredningen tagit ex-svägerskans tips på allvar (i kombination med CA:s vapeninnehav, Palmehat och bostad nära mordplatsen). Då hade CA kunnat vara avförd som misstänkt eller åtalad som GM. Även om han var en "enstöring", så gick han på café, tränade skytte och besökte Solvalla (minst en gång iaf...). Även aktiehandeln på den tiden måste väl inneburit en hel del kontakter med banker och liknande, minns inte riktigt hur man gjorde...Men det sköttes ju inte som idag...
Citera
2020-05-05, 13:43
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Undrar om CA hade dåligt "ölsinne"? Kan han gå på kondis och dricka kaffe och käka bakverk kan han väl gå och dricka öl också...

I förhör gällande vapnet så säger han ju att han suttit på uteserveringen vid Cafe Opera (i samband med den dubiösa försäljningen av vapnet)
Där brukar det väl säljas en hel del alkohol tillsammans med maten (och inte så mycket kaffe, namnet till trots)
Citera
2020-05-05, 13:50
Medlem
kato85s avatar
Något som är intressant är Lisbets uppgift om att paret besökt biografen Grand vid ett flertal tillfällen tidigare, om än få.

Även om det ter sig tveksamt att GM sett paret vid ett tidigare biobesök, så är det ju en enkel sak för en ständigt närvarande person som CA att varje kväll ta en promenad från konditoriet och förbi Grand för att se om paret återbesöker bion just denna kväll.

Med tanke på att han saknat både jobb och umgänge så har han haft mycket tid att spendera på annat.
Citera
2020-05-05, 18:40
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Det var en annan tid, men visst är det märkligt att inget annat foto existerar på karln, förutom det där passfotot.
Citera
2020-05-05, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Det var en annan tid, men visst är det märkligt att inget annat foto existerar på karln, förutom det där passfotot.

Nja..det vet vi ju inte.
Troligtvis så existerar det andra foton på CA..jag kan tänka mig familjesammankomster,broders bröllop eller annat.
Att de inte är kända i officiella sammanhang är en annan sak,men PU torde vid detta laget känna till dem.
Citera
2020-05-05, 20:11
Medlem
omigas avatar
Vad vet vi om grönsakshandlaren CA? Leif GW brukar referera till honom så, men är något känt utanför utredningen?

Stod han på Hötorget, odlade själv eller jobbade som anställd hos grossist?
Citera
2020-05-05, 23:09
Medlem
Vad jag förstår så härstammar benämningen grönsakshandlare från Lennart Gustafsson.

Jag tror helt enkelt att det i sin tur kommer från CAs benämning i granskningskommissionens rapport..där han ju fick initialerna GH.

Har aldrig sett en enda uppgift om att CA skulle ha varit grönsakshandlare över huvudtaget.
Citera
2020-05-06, 01:05
Medlem
Walhazs avatar
Enligt denna artikel från augusti 1983 är öppettiderna på Konditori Svea kl 7-16 på vardagar, vilket precis ska utökas till kl 18. Jag blir lite tveksam till att det är precis Konditori Svea han ska ha hängt på till sent, i alla fall, denna fredag. Kräver nog ytterligare en ökning av öppettiderna på vardagar med 3 timmar under de kommande 2,5 åren för att öppettiderna ska kunna sammanfalla med makarna Palmes Grandbesök. Därmed inte sagt att han inte skulle ha kunnat hängt på vilken restaurang/utskänkningsställe som helst i närheten denna kväll, men Svea svalnade lite för mig här, som varandes viktigt under mordnatten.

https://tidningar.kb.se/4112678/1983-08-01/edition/10986/part/1/page/20/
Senast redigerad av Walhaz 2020-05-06 kl. 01:18.
Citera
2020-05-06, 08:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walhaz
Enligt denna artikel från augusti 1983 är öppettiderna på Konditori Svea kl 7-16 på vardagar, vilket precis ska utökas till kl 18. Jag blir lite tveksam till att det är precis Konditori Svea han ska ha hängt på till sent, i alla fall, denna fredag. Kräver nog ytterligare en ökning av öppettiderna på vardagar med 3 timmar under de kommande 2,5 åren för att öppettiderna ska kunna sammanfalla med makarna Palmes Grandbesök. Därmed inte sagt att han inte skulle ha kunnat hängt på vilken restaurang/utskänkningsställe som helst i närheten denna kväll, men Svea svalnade lite för mig här, som varandes viktigt under mordnatten.

https://tidningar.kb.se/4112678/1983-08-01/edition/10986/part/1/page/20/

Tack för denna.
Uppgifterna om öppettiderna behöver fram för 28/2 -1986 för att vi ska veta om det kan vara av intresse eller ej.
Men jag instämmer i att det är långsökt.
Jag tror att "man" dragit lite för stora växlar p.g.a. att konditoriet låg där det låg, i nära anslutning till både Grand och mordplats, samt att CA brukade frekventera detta.

Hade CA kommit upp lika snabbt som VG så hade ju möjligheten funnits att stämma av med personal, men den chansen försvann rätt snabbt. I synnerhet när personen CA sannolikt inte tilldrog sig lika uppmärksamhet som VG.. så lär minnet av honom(CA) blekna rätt kvickt.

Nej denna pusselbit är riktigt osäker, men skulle kunna utgöra en förklaring och möjlighet att CA stötte på paret Palme utanför biografen på sin väg hem till Hälsingegatan.
Citera
2020-05-06, 10:05
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tack för denna.
Uppgifterna om öppettiderna behöver fram för 28/2 -1986 för att vi ska veta om det kan vara av intresse eller ej.
Men jag instämmer i att det är långsökt.
Jag tror att "man" dragit lite för stora växlar p.g.a. att konditoriet låg där det låg, i nära anslutning till både Grand och mordplats, samt att CA brukade frekventera detta.

Hade CA kommit upp lika snabbt som VG så hade ju möjligheten funnits att stämma av med personal, men den chansen försvann rätt snabbt. I synnerhet när personen CA sannolikt inte tilldrog sig lika uppmärksamhet som VG.. så lär minnet av honom(CA) blekna rätt kvickt.

Nej denna pusselbit är riktigt osäker, men skulle kunna utgöra en förklaring och möjlighet att CA stötte på paret Palme utanför biografen på sin väg hem till Hälsingegatan.

Enligt GK så kom personalen på Svea konditori ihåg CA pga hans stirrande blick och något udda beteende. CA var trots allt en superstammis på Svea verkar det som. Paul Smith skriver att de anställda var "bange for honom", typ rädda för honom. Vet inte om han fått detta från egna intervjuer med fd anställda/ägare eller från annat håll. Sedan har vi den konstiga benämningen "grönsakshandlare" som ingen verkar ha klarhet i. Leif GW verkar ha uppfattningen att CA arbetade som detta, men jag undrar om inte det kommer från GK:s slumpbenämning GH=grönsakshandlare. Spelar kanske mindre roll, han var iaf inte lämplig för återanställning hos den arbetsgivaren...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in