2020-05-05, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Vem bryr sig om vad Lena Mellin tycker ?

Jag tex. Framförallt när hon som sosse berättar på detta sättet. Då förstår man hur illa ställt det faktiskt är.
Citera
2020-05-05, 11:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Eller som Tegnell säger "kanske aldrig". Däremot så minskar smittspridningen ju fler som är immuna.

Man vet fortfarande inte om man blir immun, kameleonten Tegnell uttalar sig ändå !

Anders Tegnell påminde dock om att flockimmunitet inte är en av- och på-knapp. Den följer en S-kurva.

Följer en S-kurva, vad f-n sluddrar han om ?

https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-immunitet-mot-covid-19-6992792

S-kurvan säger ju att det går snabbt i början o långsammare mot slutet när man närmar sig den mytiska flockimmuniteten. Dock fungerar det ju inte så om om smittan sprids i kluster. Just nu är det utanförskapsområden o ålderdomshem som drabbats medan innerstan o östermalm är fria från smitta enl Björn Olsen. Så blir en mer ojämn "kurva" om smittan hoppar mellan olika kluster
Citera
2020-05-05, 11:18
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Spännande. Undrar om våra medier vågar ta upp frågan på FHMs pressis idag. Man har ju känt att FHM varit hemlighetsfull. MSB har förklarat att diverse skit som de inte berättar är statshemligheter och ska hindras att hamna i Putins händer. Hah. Om det började sprida på militär-OS i Kina så antar jag att även Putins pojkar var där och lekte krig. Amrisar var där. Och nu får vi veta att svenskar var där. Vilka mer? Alltså har militärerna spridit smittan överallt i världen. Hur många döda? Kineserna påstod för ett tag sedan att det var amerikanska militärer som spred smittan i Wuhan. Nu ska jag hamstra pop corn. Hoppas att detta blir en långkörare med avslöjande på avslöjande. Men jag tror att våra medier kommer att se till att det här försvinner från rubrikerna illa kvickt.

Läs på innan du raljerar. Man krigar inte på militär-OS om du nu trodde det. Man tävlar i idrottsgrenar med viss militär anknytning:

Marin femkamp
Flygfemkamp
Militär femkamp
Orientering
Skytte
Triathlon
Fäktning
Marathon
Livräddning

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2019/10/militara-sommar-os-ar-igang/
Citera
2020-05-05, 11:19
Medlem
KTH har hittat corona i avloppsvatten. Högst koncentration vid Bromma reningsverk.

https://www.dn.se/sthlm/avloppsvattnet-avslojar-virusets-spridning-i-stockholm/
Citera
2020-05-05, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag kan tänka mig att det finns folk som lever på existensiell minimum även i Sverige, som de facto måste fortsätta arbeta för att kunna försörja sig. Givetvis inte jämförbart med U-länderna, men likväl.

Jag tror bara inte att lock-down strategin hade hjälpt särskilt mycket. Med tanke på att vi inte vet hur våg 2+ kan tänkas bli. Och den svenska vården verkar ha klarat av att hantera de fall som har inkommit. Även om det har varit, och är, på bristningsgränsen.

Det finns säkert dem som lever på existensminimum i Sverige.
Men detta förändrar dock ingenting ju.
I ett welfare land kommer dessa fortfarande leva på existensminimum.
Så de kommer knappast bli drabbade.
Det är snarare de som INTE lever på existensminimum som blir mer drabbade.
De som åkte till Åre på vinter och till Spanien på sommaren.
Många såna blir tvungna att bara åka vartannat år.

Lockdown hade hjälpt att minska antal döda hittills.
Det är inget wishful thinking. Det är i princip helt säkert att det skule blivit så.
Alla som är ärliga och har lite vett i skallen vet att det är så.
Det finns bevis och tecken överallt. Ingen idé att ens ta upp det här.

Att lockdown ger problem i längden, om det görs för länge, det är en annan femma.
Dels vet man inte hur länge sjukdomen inte går att bota.
I juni kan det hända att ett läkemedel bevisas kunna rädda de flesta med covid-19.
Så den "långa" lockdown uteblir. Det blir ingen våg-2 heller.
Om den kommer finns ju ett sätt som sannolikt räddar än bättre än lockdown.

Sen är det förstås så att svensk sjukvård har klarat det enbart då man använt sig av oorthodoxa metoder.
Hade alla länder gjort som Sverige så hade hela världens sjukvård klarat det.
Det är inget bra argument med andra ord.
Citera
2020-05-05, 11:22
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Det finns säkert dem som lever på existensminimum i Sverige.
Men detta förändrar dock ingenting ju.
I ett welfare land kommer dessa fortfarande leva på existensminimum.
Så de kommer knappast bli drabbade.
Det är snarare de som INTE lever på existensminimum som blir mer drabbade.
De som åkte till Åre på vinter och till Spanien på sommaren.
Många såna blir tvungna att bara åka vartannat år.

Lockdown hade hjälpt att minska antal döda hittills.
Det är inget wishful thinking. Det är i princip helt säkert att det skule blivit så.
Alla som är ärliga och har lite vett i skallen vet att det är så.
Det finns bevis och tecken överallt. Ingen idé att ens ta upp det här.

Att lockdown ger problem i längden, om det görs för länge, det är en annan femma.
Dels vet man inte hur länge sjukdomen inte går att bota.
I juni kan det hända att ett läkemedel bevisas kunna rädda de flesta med covid-19.
Så den "långa" lockdown uteblir. Det blir ingen våg-2 heller.
Om den kommer finns ju ett sätt som sannolikt räddar än bättre än lockdown.

Sen är det förstås så att svensk sjukvård har klarat det enbart då man använt sig av oorthodoxa metoder.
Hade alla länder gjort som Sverige så hade hela världens sjukvård klarat det.
Det är inget bra argument med andra ord.

Problemet är att det inte finns några bevis i dagsläget. Statistiken spretar, liksom expertutlåtandena världen över. Som sagt, det kommer att ta en lång tid innan vi vet hur det hela artar sig.
Citera
2020-05-05, 11:23
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
KTH har hittat corona i avloppsvatten. Högst koncentration vid Bromma reningsverk.

https://www.dn.se/sthlm/avloppsvattnet-avslojar-virusets-spridning-i-stockholm/
Intressant metod som kan ge oss försprång om det kommer en andra våg!
Citera
2020-05-05, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Det verkar som att gymmen börjar öppna. Den största smittorisken är väl redskapen man håller i och omklädningsrummen. Har era gym några max på hur många som klär om samtidigt?
Friskis har aldrig stängt, iaf inte i Stockholm, däremot begränsat antal deltagare i de olika passen.
Citera
2020-05-05, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Jag tror en förklaring till det "höga" resultatet på 10% är så enkelt som så här:

"Jag har inte haft Corona. Tänker fan inte sticka mig själv."
"Jag tror nog att jag har haft Corona. Bäst att kolla."

Och vips har en övervikt av Coronasmittade skickat in provet och så får vi helt skevt resultat.

Enda testresultatet jag skulle lita på var om folk tvingades till provtagning.

Jag har också funderat över vad denna studie egentligen kan säga om smittans utbredning. Bortfallet är väldigt stort. Jag håller med om det fetade och har likartade förklaringar till det stora bortfallet.

Men jag har också andra funderingar. Jag erkänner dock att jag inte letat så intensivt efter att få klarhet i hur studien varit upplagd. Svaret på frågorna om detta kan därför ha redovisats någonstans.

Frågorna som jag skulle vilja ha svar på är bl.a:

Hur utformades testet?

Erbjöds de som skickade in provet att få veta resultatet? Då finns det ett antal möjliga orsaker till bortfallet.

Möjlig reaktion 1 = Rädsla för att man skulle hamna i något "register" om man varit smittad = testkitet i sophinken!

Möjlig reaktion 2 = Jag har inte haft C19 = fy fan för att sticka mig själv, aldrig i livet = testkitet i sophinken!

Möjlig reaktion 3 = Jag har haft C19 och behöver inte testas (igen) = testkitet i sophinken!

Möjlig reaktion 4 = Bra att få veta om jag varit smittad = testet genomfördes och skickades in.

Eller var provsvaret anonymt? Dvs. att ingen av de som skickat in prov fick veta om de själva varit smittade. Då kan man ana sig till också andra reaktioner bland personerna i urvalet.

Möjlig reaktion 1 = Varför bry sig om jag ändå inte får veta = testkitet i sophinken!

Möjlig reaktion 2 = Litar inte på att testet är anonymt och själv får man inte veta = testkitet i sophinken!

Möjlig reaktion 3 = Jag tar mitt samhällsansvar = testet genomfördes och skickades in.
Citera
2020-05-05, 11:26
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
"allmänfarlig nedskräpning med underliggande hot" blir mitt tips.
Typ som att kasta ruttna tomater emot diktatorer förr?
Citera
2020-05-05, 11:27
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Majoriteten har vaccin som Exit strategi. Alternativet är att vi får bättre behandling o kan ge profylax eller undvika svår sjukdom.
Men vaccin metoden går bort pga den tar för lång tid. Utan det bästa är om viruset tappat kraft eller genomlida sjukdomen. Att isolera sig i kanske två år är inte möjligt.
Citera
2020-05-05, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Läs på innan du raljerar. Man krigar inte på militär-OS om du nu trodde det. Man tävlar i idrottsgrenar med viss militär anknytning:

Marin femkamp
Flygfemkamp
Militär femkamp
Orientering
Skytte
Triathlon
Fäktning
Marathon
Livräddning

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2019/10/militara-sommar-os-ar-igang/

Och Sverige skickade 118 pers.

Såg att det var massor med länder som skulle delta.

More than 8,000 military athletes from more than 100 countries will participate in 27 major sporting events, said ministry spokesman Senior Colonel Wu Qian.

http://www.ecns.cn/2017/11-25/282231.shtml
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in