2020-05-05, 09:20
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Ett exempel är smittorisken innan symptom, who har gått ut med att personer är som mest smittsamma 3 dagar innan symptom och 3 dagar efter symptom, viket också stöds av forskare från kina och korea. Problemet för FHM är att detta gör att du bara halverar tiden för smittan och att det är i praktiken omöjligt att förhindra smittan till t ex äldreboenden eller för andra riskgrupper enl nuvarande strategi samtidigt verkar det varar tillräckligt för att bromsa smittan så att sjukvården hinner med. Istället för att hitta andra sätt försöker man hela tiden påvisa att personer som bevisligen har smittat andra personer hade svaga symptom som de kanske inte ens var medvetna om. För mig är detta inte ett bra sätt att agera utan här behöver man vara öppen med problemen och försöka hitta lösningar istället för att blunda för dem.
Jag håller med dig. FHM kommer aldrig att vara öppna med den typen av information och syftet är nog att man vill försöka undvika att allmänheten drabbas av panik, se bara till detta med munskydd som bevisligen har ett effektivt skydd mot att bli smittad. Man vågar inte säga som det är utan istället kommer dom med motsägelsefulla uttalanden som tex att nu har vi snart flockimmunitet osv, allt för att ge lugnande information som antyder att snart så blir allt bättre! En väldigt cynisk inställning från deras sida.

Klara besked om hur saker förhåller sig och korrekt information om lägesbilden över hela landet skulle ge dom ökat förtroende. Men det kommer vi aldrig att höra dom säga.
Citera
2020-05-05, 09:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nu förstår jag inte ens vad du menar. Dessutom la jag till ett Edit i mitt inlägg.
De slutsatser du drar om Björn Olsens slutsatser. Vi har alltså att röra oss med siffror som ligger lååångt ifrån de som behövs för någon flockimmunitet. Så det att vi nu ser kluster och inte kan vänta oss någon form av flockimmunitet på länge stämmer nog vilket också bekräftas av John Hopkinsinstitutet:

Early Herd Immunity against COVID-19: A Dangerous Misconception

https://coronavirus.jhu.edu/from-our-experts/early-herd-immunity-against-covid-19-a-dangerous-misconception

Och jag har inte hört att Björn Olsen skulle ha något emot FHM. Han bara ifrågasätter deras slutsatser vilket de flesta i forskningsvärden internationellt gör.

Utom det lilla killgänget kring Giesecke. "Mina pojkar" som han säger:

Katri Manninen
@kutrinet
Here’s info from
@riikka_kevo
: Johan Giesecke hired Anders Tegnell. Giesecke was a chief scientist in ECDC. “Finland’s FHM”’s Mika Salminen worked there too. Chris Whitty was Tegnell’s professor and studied together with Giesecke. They’ve been all advocating for herd immunity.
https://twitter.com/kutrinet/status/1253688418405662723?s=20
Citera
2020-05-05, 09:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det kommer att klinga av med sommaren, sen kommer det en våg till sent i höst. I december/januari har vi samma visa igen om inte ett vaccin finns.

Räknar du med det privat - alltså semesterplaner och sådant? Att det ska gå att resa inom landet i sommar? Jag känner att jag inte vågar boka någonting; det är ju inte många veckor kvar till semestern nu.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du kan också kolla in intervjun med Björn Olsen idag på morgonen:

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/professorn-om-m%C3%A4nniskor-inte-%C3%A5t-k%C3%B6tt-skulle-vi-inte-ha-pandemier-12610710

Närmare en slakt av flockimmunitetsnarrativet kan man inte komma.

Jag tror en förklaring till det "höga" resultatet på 10% är så enkelt som så här:

"Jag har inte haft Corona. Tänker fan inte sticka mig själv."
"Jag tror nog att jag har haft Corona. Bäst att kolla."

Och vips har en övervikt av Coronasmittade skickat in provet och så får vi helt skevt resultat.

Enda testresultatet jag skulle lita på var om folk tvingades till provtagning.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hej TemaSweg och stort tack för svaret Vad glad jag blir. Ska gärna gå tillbaka och läsa.

Det intrycket jag fick i början av pandemin var att bl.a Tegnell trodde på en avmattning över sommaren (pga jämförelser med andra virus, som influensa och vinterkräksjuka), varefter coronaviruset skulle ta fart igen när det blev svalare. Sen övergav man teorin om värmekänslighet men tycks ändå ha behållt den om ett uppsving till hösten.

Vore ju underbart om det bara är ytterligare en av många alarmistiska teorier som inte nödvändigtvis stämmer. I likhet med t.ex fördubbling av dödstalen var 3:e dag eller att Sverige var dömda att nå Lombardiets nivåer i mitten av april.

Om ingen värmekänslighet förekommer lär epidemin få fart igen när restriktioner lättas, då blir det precis som du säger inga vågor utan ett konstant förlopp med toppar och dalar. Mer antikroppsstudier behövs.

Att viruset skulle mutera och börja orsaka cytokinstormar hos stora delar av den yngre befolkningen ser jag som långsökt.
Citera
2020-05-05, 09:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det bor över 70000 på Östermalm. Du kan ju själv räkna ut vad det är i procent och fundera på hur sannolikt det är att få napp vid ett riktig slumpvist urval.

Vid ett "riktigt" slumpmässigt urval hade det ju gått.
Citera
2020-05-05, 09:24
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Jag tror en förklaring till det "höga" resultatet på 10% är så enkelt som så här:

"Jag har inte haft Corona. Tänker fan inte sticka mig själv."
"Jag tror nog att jag har haft Corona. Bäst att kolla."

Och vips har en övervikt av Coronasmittade skickat in provet och så får vi helt skevt resultat.

Enda testresultatet jag skulle lita på var om folk tvingades till provtagning.

Ja det skeva resultatet har uppkommit så. Det är kluster i Sthlm, inte mer än så.
Flockimmunitet ligger som Björn nämnde långt borta, under 2021.
Citera
2020-05-05, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Asiaten kom i andra våg 1958 som främsta drabbade äldre. Hongkonginfluendan kom i en första våg till Sverige i början på 1969, sen återkom den i en kraftigare våg följande vinter 1969/70.

Tack till dig också! Visste tyvärr inte om att Hongkong återvände med förnyad kraft. (Var viruset mer värmekänsliga än Corona, btw?) Och om coronapandemin får en andra omgång är det kanske omöjligt att sia om huruvida en ev återkomst sker redan i höst eller kanske först nästa år ..?

Här i tråden tycks det iaf råda stor självsäkerhet om att det är hösten som gäller.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vid ett "riktigt" slumpmässigt urval hade det ju gått.
Hur menar du att det skulle gå till?
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så du menar att alla dödsfall på Östermalm kommer från äldreboenden och att ingen smitta finns bland andra som bor där?

Läs gärna vad jag skriver innan du frågar. Skriver ju att givetvis har andra nåtts av smittan också på Östermalm.
Citera
2020-05-05, 09:26
Medlem
madchances avatar
På position 23603 har sekvensen CCTCGGCGGGCA stoppats in på SARS-CoV-2, vilket gör viruset mycket mer smittsamt*;

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nuccore/MT093571

Närmaste kända släkting, Bat-CoV-RaTG13, saknar denna sekvens på respektive position 23645.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nuccore/MN996532

Sekvensen innehåller vissa skillnader på på nukleotidnivå men kodar för samma aminosyror så de är funktionellt lika. Med andra ord är exempelvis CAAACTAATTCA och CAGACTAATTCT funktionellt lika (QTNS).

* CCTCGGCGGGCA kodar till PRRA som Furin binder bra till och vilket är nödvändigt, efter att S-proteinet fäst vid ACE2, för att virusets RNA skall överföras till cellen.
Senast redigerad av madchance 2020-05-05 kl. 09:32.
Citera
2020-05-05, 09:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Förstår inte varför alla talar så tvärsäkert om en andra våg (till hösten). Är det en naturlag att pandemier alltid återkommer snart därefter? Vad sägs t.ex. om Asiaten (1957 någonting) och Hongkonginfluensan (1968)? Hade de hunnit leda till någon flockimmunitet? Eller drar man för stora växlar på just spanska sjukan?

Hinner inte läsa så mycket som jag skulle önska men undrar om ”alla” är överens. Själv har jag ingen aning.

Dessutom har jag inte förstått pratet om att hela Sverige utanför Sthlm/Sörmland självklart måste drabbas mer eller mindre lika mycket, att det bara är en tidsfråga. I andra länder finns det ju specifika hårt drabbade ”hotspots” medan andra regioner kan vara ganska opåverkade.
När folk släpper på garden och vi saknar appar/smittspårning i stor skala så kommer det att börja spridas igen. Andra länder som öppnar upp har appar/smittspårning/testning och kan förhoppningsvis snabbt kväva smittungar.
Sverige kör på 1900 tals strategier ala Afrika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in