2020-05-05, 10:52
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Om folk begår självmord för att de inte kan byta mobil varje år, då är det en fråga om folk som är precis som de som dör i corona: de hade ändå dött snart.

Kan inte minnas att jag har pratat om "folk som byter mobil varje år". Många människor har inte ens mat för dagen, än mindre en mobil att kunna byta ut.
Citera
2020-05-05, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Det är troligt att enskilda personer var smittade med coronaviruset i Sverige redan i november, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell. Men att kartlägga fallen bakåt är inte aktuellt.

Nu känns det inte som något vi vill belasta sjukvården med, säger Tegnell till TT.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WbMoyj/troligt-med-enstaka-fall-i-sverige-i-november

Ett märkligt svar från en ännu märkligare person.
Nej, varför spåra bakåt och kartlägga hur spridningen har skett eller testa hur spridningen ser ut för tillfället.
Vi kör bara på och låter det ha sin gång och hoppas det blir bra i vanlig ordning.
Hittills har vi ju haft tur.
Citera
2020-05-05, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men om jag är smittad och isolerad kommer ju ingen i kontakt med mig. Då ska jag ju hålla mig hemma. Och tänk om någon jag bor med i ett nödläge behöver låna min mobil, vilka komplikationer det skulle ställa till med. Förutom att folk kanske hellre lämnar den hemma än låter sig övervakas varje steg man tar.

En sån här gång är det på plats att fundera på hur det kan missbrukas, och då inte av Svensson, utan ännu mer av myndigheterna. Om nån stjäl min telefon kanske jag blir bötfälld för att ha rört mig bland folk som smittad, trots att jag suttit hemma. Som med sköldpaddan och tanten lite.

Jag tror man öppnar en Pandorasask med en sådan app. Men det är kanske det du vill? Det är den naivt okritiska attityden somliga har som är lite oroande. Ingen ens tänker på integritet i sin coronablindhet. Som om ni fått nåt virus på hjärnan.
Integritet? Vem behöver integritet, så otroligt egoistisk att bara tänka på sig själv när vi måste rädda alla multisjuka 90-åringar!! Sätt fotboja på hela befolkningen, nu och framöver. Och ett sånt där poängsystem för goda medborgare som i kina.
Citera
2020-05-05, 10:55
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Det är troligt att enskilda personer var smittade med coronaviruset i Sverige redan i november, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell. Men att kartlägga fallen bakåt är inte aktuellt.

Nu känns det inte som något vi vill belasta sjukvården med, säger Tegnell till TT.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WbMoyj/troligt-med-enstaka-fall-i-sverige-i-november

Ett märkligt svar från en ännu märkligare person.
Är väl ganska logiskt svar. Vad skulle vara anledningen att göra det? För att bevisa attt Tegnell har rätt? Vad skulle det hjälpa oss med, skulle vi få färre dödsfall? Vi vet redan att smittan fanns i Wuhan i november.
Citera
2020-05-05, 10:55
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nej, varför spåra bakåt och kartlägga hur spridningen har skett eller testa hur spridningen ser ut för tillfället.
Vi kör bara på och låter det ha sin gång och hoppas det blir bra i vanlig ordning.
Hittills har vi ju haft tur.
Han går från konstighet till konstighet utan att tveka, han vet bäst och ingen annan förstår detta lika bra som han gör!
Att detta får fortgå utan att någon byter ut honom är lika konstigt som hans inställning.
Citera
2020-05-05, 10:56
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Läkare varnar: Dold syrebrist hos många coronapatienter
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/corona-covid-dold-syrebrist-tyst-hypoxi

Fan va bra det kommer kliniska erfarenheter som kan omformuleras till kunskap/råd som räddar liv !!

Är det så då att BÅDA dessa fall förekommer, att sjukdomen kan drabba olika?

(1) hyfsad syresättning % men förhöjd andningsfrekvens (andfådd)
(2) hyfsad andningsfrekvens men låg syresättning (syrebrist)

Jag tolkar SVT nyheten som att patienten inte uppvisar någon oro i fall (2).

Analys: Skulle man kunna rädda fler om man upptäckte dold syrebrist tidigare?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/corona-covid-dold-syrebrist-tyst-hypoxi-radda-fler

"Och läkarna är helt enkelt inte säkra på att prognosen skulle förbättras om man hittade den dolda syrebristen i tidigare skede. Man vet alltså inte om en tidig syrgasbehandling skulle kunna förhindra utvecklandet av en allvarlig lungskada och om det skulle öka patientens chans att överleva."

Det här var väl ett märkligt resonemang? Det tycker jag iallafall.

Utifrån försiktighetsprincipen är väl svaret glasklart??? eller?:

"Vi vet inte, alltså ger vi syrgas vid syrebrist precis som vi brukar göra"

Det är inte antibiotika resistenta bakterier vi talar om,

varför skulle Covid-19 patienter må bättre av att vara utan syrgas vid syrebrist,

att man får syrgas vid syrebrist lär väl knappast skada patienten?

Ju tidigare man får behandling, desto bättre blir prognosen, har jag hela tiden hört iallafall, men jag tänker inte sätta mig och leta källor efter det

-varför låta elden ta sig först, innan man börjar släcka den?

===

Om Covid-19 kan sammanfattas med ett enda ord

anser jag att det ordet är S Y R G A S

===

I flödesdiagrammet för Kinas diagnostik och triage
https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30071-0/fulltext

får man syrgas vid syresättning under 93%, man går direkt till measure 4,

minns inte om de kallades "febersjukhus" sånna de satte upp för sjuka som inte var kritiskt sjuka, i arenor, skolor och idrottshallar typ.

Eller är andningsfrekvensen alltid förhöjd?
Citera
2020-05-05, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Visst.

Men min invändning är att fler kan vara smittade än vad svaren på antikroppstesten visar. Simuleringar tyder på högra smitta. Har primärt inte med immunitet att göra. Som är en senare fråga.

Å andra sidan har New York City agerat ofrivillig testkanin, så vi vet vad vi "strävar" efter.

Annars har du regioner som Skåne, Blekinge och Kalmar där smittan inte kunnat eskalera nämnvärt på två månader - tyder starkt på att det inte är "flockimmunitet" som i första hand ligger bakom dämpningen i Sverige.

Sveriges fördröjningsstrategi kan avfärdas som felaktig - smittan behöver inte spridas om man inte låter den. Det som behövs är en strategi för smittoeliminering.
Citera
2020-05-05, 10:57
Medlem
arbetets avatar
Om någon vill gräva lite i konspiratoriska idéer här en video om the vaping incidents i USA under förra hösten som postades 19 sep 2019 på YouTube. För den som inte känner till det dök det plötsligt upp flera mystiska fall av ARDS i USA som man sedan tillskrev e-cigaretter:

Vaping / E-Cigarette Lung Failure, Illness, Disease Outbreak https://youtu.be/wFbn-scY2Ik via @YouTube

Kolla in de senaste kommentarerna.
Citera
2020-05-05, 10:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Absolut är det så att ens hälsa påverkas av den allmänna och personliga ekonomin.

Men sjukdom, skada eller död hos en själv eller nära och kära, eller annan medmänniska påverkar generellt mer.

Säg det om om ett år när du är arbetslös sen ett halvår tillbaka, tömt dina bankkonton, inte kan pröjsa lånet på huset och knappt kan föda dina barn.

Det är lätt att stå upp för sina ideal så länge man knappt drabbas själv.

Om ekonomin går kraftigt bakåt kommer folk skita fullständigt att gamlingar dör i C-19. Ge det några månader.
Citera
2020-05-05, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Kan inte minnas att jag har pratat om "folk som byter mobil varje år". Många människor har inte ens mat för dagen, än mindre en mobil att kunna byta ut.

Jag pratar förstås om welfare länder.
Tex Sverige.

Klart att ett land som tex Sydafrika, de går i lockdown för att rädda folk från corona.
Men i ett sånt land kan man verkligen tänka:
"Va fan, vi kan inte ha för lång lockdown, nu räcker det. Gör vi det så räddar vi folk som kunde smittats med corona men samtidigt dör en massa andra av svält".

De länder har verkligen inte ens mat för dagen.
Om ett sånt land ger upp, är det fullt förståeligt.

I Sverige, det värsta som kan hända är att man får gå över från iphone till huwei.
Citera
2020-05-05, 10:58
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Är väl ganska logiskt svar. Vad skulle vara anledningen att göra det? För att bevisa attt Tegnell har rätt? Vad skulle det hjälpa oss med, skulle vi få färre dödsfall? Vi vet redan att smittan fanns i Wuhan i november.
Det är ganska självklart att ta reda på om Corona fanns i landet redan i november, det borde rimligtvis vara av intresse för FHM? men visst har du rätt i att det inte påverkar dödsfallen.
Citera
2020-05-05, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Eller som Tegnell säger "kanske aldrig". Däremot så minskar smittspridningen ju fler som är immuna.

Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Hur kan man veta att man blir immun efter att ha varit smittad, och hur länge i tid blir man i så fall immun?

Man vet fortfarande inte om man blir immun, kameleonten Tegnell uttalar sig ändå !

Anders Tegnell påminde dock om att flockimmunitet inte är en av- och på-knapp. Den följer en S-kurva.

Följer en S-kurva, vad f-n sluddrar han om ?

https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-immunitet-mot-covid-19-6992792
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in