2020-05-05, 11:29
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Äldreboenden får inte isolera boende, och detta är ett problem.
Särskilt med dementa boende, de vandrar.

Jag har för mig att kommuner ha ansökt om dispens från detta, och vi får hoppas att de får tillåtelse att isolera sjuka och misstänkt sjuka.

I Stockholm har man öppnat tre stycken corona-boenden dit sjuka ska kunna flyttas, men flytt är även det en stor risk.

Hur man än gör, så känns läget farligt.
Så är det

När vi har sådana tider som vi har borde man inte behöva dispens för att bälta dom i längre perioder för deras egen skull.
Citera
2020-05-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Eller som Tegnell säger "kanske aldrig". Däremot så minskar smittspridningen ju fler som är immuna.

Man vet fortfarande inte om man blir immun, kameleonten Tegnell uttalar sig ändå !

Anders Tegnell påminde dock om att flockimmunitet inte är en av- och på-knapp. Den följer en S-kurva.

Följer en S-kurva, vad f-n sluddrar han om ?

https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-immunitet-mot-covid-19-6992792

Dessutom utvisar forskning gjord av forskare i Uppsala att det rör sig om en klustersmitta, och för Stockholms del innebär detta att smittan finns i t ex Rinkeby och Tensta, medan Östermalm och innerstan är så gott som smittfria.

Följden av detta innebär enligt forskarna att det kommer att ta mycket lång tid innan flockimmunitet nås.

Att Löfvén delegerade regeringsmakten till Tegnell och co kan stå Sverige dyrt, mycket dyrt.
Citera
2020-05-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Intressant metod som kan ge oss försprång om det kommer en andra våg!

Fick inte upp hela artikeln så jag vet inte om KTH även försöker odla virusar de hittar i avloppsvattnet för att se om de är aktiva fortfarande.
Citera
2020-05-05, 11:31
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
KTH har hittat corona i avloppsvatten. Högst koncentration vid Bromma reningsverk.

https://www.dn.se/sthlm/avloppsvattnet-avslojar-virusets-spridning-i-stockholm/
Japp, nu börjar den där varningen från MSB bli lite mer konkret. De har vetat detta hela tiden.

Har för mig att virus är ganska besvärliga att få bort i reningsprocessen, vissa reningsverk har nog inte kapacitet att få bort viruset, därför gick de ut med varningen tror jag.
Citera
2020-05-05, 11:33
Medlem
Motacilla.albas avatar
det

Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag har också funderat över vad denna studie egentligen kan säga om smittans utbredning. Bortfallet är väldigt stort. Jag håller med om det fetade och har likartade förklaringar till det stora bortfallet.

Men jag har också andra funderingar. Jag erkänner dock att jag inte letat så intensivt efter att få klarhet i hur studien varit upplagd. Svaret på frågorna om detta kan därför ha redovisats någonstans.

Frågorna som jag skulle vilja ha svar på är bl.a:

Hur utformades testet?

Erbjöds de som skickade in provet att få veta resultatet? Då finns det ett antal möjliga orsaker till bortfallet.

Möjlig reaktion 1 = Rädsla för att man skulle hamna i något "register" om man varit smittad = testkitet i sophinken!

Möjlig reaktion 2 = Jag har inte haft C19 = fy fan för att sticka mig själv, aldrig i livet = testkitet i sophinken!

Möjlig reaktion 3 = Jag har haft C19 och behöver inte testas (igen) = testkitet i sophinken!

Möjlig reaktion 4 = Bra att få veta om jag varit smittad = testet genomfördes och skickades in.

Eller var provsvaret anonymt? Dvs. att ingen av de som skickat in prov fick veta om de själva varit smittade. Då kan man ana sig till också andra reaktioner bland personerna i urvalet.

Möjlig reaktion 1 = Varför bry sig om jag ändå inte får veta = testkitet i sophinken!

Möjlig reaktion 2 = Litar inte på att testet är anonymt och själv får man inte veta = testkitet i sophinken!

Möjlig reaktion 3 = Jag tar mitt samhällsansvar = testet genomfördes och skickades in.

Resultaten var anonyma man fick inget svar.
Citera
2020-05-05, 11:34
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Resultaten var anonyma man fick inget svar.

Vad åstadkom man med det? Förutom rent statistiskt alltså.
Citera
2020-05-05, 11:37
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Vad åstadkom man med det? Förutom rent statistiskt alltså.

Bara statistik dvs svaret 10%.
De kommer göra om studien vad jag förstår.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Fler än 32 000 människor har dött till följd av coronaviruset i Storbritannien. Därmed har Storbritannien gått om Italien och blivit det land i Europa som drabbats allra hårdast av viruset.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Men det är väl en siffra med reservation. De testar många.
Citera
Medlem
USK larmar 4 maj södra Älvsborg sjh

Linda berättar om en vardag med personal som går på knäna.

– Enda anledningen till att vi räcker till är att vi springer snabbare, jobbar snabbare och struntar i att äta. Det är inte hållbart i längden, säger hon.

Att vara på den ”vanliga” intensivvårdsavdelningen är som semester nästan. Man kan inte föreställa sig infernot som är på ”covid-IVA”, säger Linda.

biträdande sjukhusdirektör på Södra Älvsborgs sjukhus. Han säger:

– Vi är medvetna om att vi har ett pressat läge på IVA inom Säs, och vi har ungefär dubbelt så många patienter som vid vår vanliga maxkapacitet.

(mer i artikeln https://www.expressen.se/gt/underskoterskan-linda-larmar-vi-gar-pa-knana/)
Citera
2020-05-05, 11:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Men vaccin metoden går bort pga den tar för lång tid. Utan det bästa är om viruset tappat kraft eller genomlida sjukdomen. Att isolera sig i kanske två år är inte möjligt.

Nu är du fast i Tengelelögner.... Finns ju inget som bevisar att vaccin kommer ta för lång tid.

Ingen vet när vaccin kommer finnas men många ser ju möjlighet till och med i år. Tex Britterna enl

"Prof Pollard added “millions of doses” could be ready by the autumn, if “nothing goes wrong in that complex process” of clinical trials. "

Covid-19 vaccine effectiveness could be known in less than six weeks

https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/coronavirus-covid-vaccine-uk-trials-news/
Citera
2020-05-05, 11:40
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Bara statistik dvs svaret 10%.
De kommer göra om studien vad jag förstår.

Aha, okej. Vi får hoppas på bättre underlag i förekommande fall.
Citera
2020-05-05, 11:40
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men det är väl en siffra med reservation. De testar många.
Testar om de har dött?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in