2020-04-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mo0000
Hur mycket av ens sparade pengar är rimligt att investera för första gången? Känner att man ändå vill ha lite kvar tillgängligt

Du bör ha absolut MINST 3 månaders utgifter på ett sparkonto.

Beroende på vad för tillgångar du äger får du själv lägga på extra marginal i bufferten för att hantera ev. kostnader som kan uppstå. Äger du ett hus lär du ha betydligt mer än om du hyr en lägenhet.

Personligen har jag 3 nettolöner på ett sparkonto enklare att hålla reda på tycker jag eftersom jag inte direkt spårar mina utgifter så väl som man kanske borde.. Vilket jag skulle tro är drygt 4-5 månaders utgifter om inte mer beroende på vad jag gör... Mina fasta utgifter är extremt låga dock.
Citera
2020-04-27, 22:31
Medlem
asdqs avatar
I svenska skolan får man lära sig att fonder är något som vem som helst i princip kan syssla med.
Citera
2020-05-03, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Jag har:
80% Länsförsäkringar Global Index
20% Länsförsäkringar tillväxtmarknad(ger mig en vidare täckning i asien inkl. Kina.)

Men funderar på att byta till:
80% Avanza Global
20% Länsförsäkringar Tillväxt.

Avanza global är snäppet billigare än Länsförsäkringar. Men frågan är om Avanza Global kommer höja sin avgift om 3-4 år....
Avanza global har även större satsningar på Microsoft och har INTE Apple, vilket jag tycker är bra. Tror personligen stenhårt på Microsoft framöver och att Apple kommer bli allt mer mediokert.
Utöver Microsoft har även Avanza stora summor i andra intressanta företag såsom NVIDIA.
Länsförsäkringar Global Indexnära är billigare än Avanza Global. Väldigt viktigt att veta var fonder skattar utdelningar https://www.smaspararguiden.se/blogg/skatteregler-gor-lansforsakringar-global-indexnara-till-den-basta-aktiefonden-just-nu/

Och Avanza Global har visst Apple https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/878733/avanza-global se Innehav längst nere.
Senast redigerad av nikl4ss 2020-05-03 kl. 06:57.
Citera
2020-05-03, 10:15
Medlem
Är Avanzas portföljgenerator nåt att rekommendera?
Min portfölj har ”snittavgift 0.39%”, varför de inte redovisar total avg vet jag ej.

Eller ska man välja 3-5 st egna fonder?
Citera
2020-05-05, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4ss
Länsförsäkringar Global Indexnära är billigare än Avanza Global. Väldigt viktigt att veta var fonder skattar utdelningar https://www.smaspararguiden.se/blogg/skatteregler-gor-lansforsakringar-global-indexnara-till-den-basta-aktiefonden-just-nu/

Och Avanza Global har visst Apple https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/878733/avanza-global se Innehav längst nere.
Vilken totalmiss av mig. Jag gillar fortfarande att de har större innehav av Microsoft och mindre av Apple, om man jämför med Länsförsäkringar Indexnära.

Tack för tipset om att skattereglerna gör att LF indexnära just nu är lite billigare.(Det handlar om 40 kr per år i skillnad för den som sparar 100 000 kr.) Lät dock som att det var något som eventuellt skulle kunna förändras i framtiden.
Citera
2020-05-05, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Vilken totalmiss av mig. Jag gillar fortfarande att de har större innehav av Microsoft och mindre av Apple, om man jämför med Länsförsäkringar Indexnära.

Tack för tipset om att skattereglerna gör att LF indexnära just nu är lite billigare.(Det handlar om 40 kr per år i skillnad för den som sparar 100 000 kr.) Lät dock som att det var något som eventuellt skulle kunna förändras i framtiden.
Håller med dig att prisskillnaden är försumbar. Så man bör titta på skillnaderna istället.
* LF har köpdag/säljdag samma dag, medan AG har nästa dag. Gör inget i vanliga fall, men kanske finns preferens för LF vid stora rörelser om man vill vara snabbfotad.
* AG ingår i superräntan om man vill belåna portföljen, vilket är ett plus om man vill det.
* AG är specifik för Avanza, vilket gör att man inte kan flytta med den om man vill flytta från Avanza till annan mäklare.

Ang skillnaden i innehav, menar du denna?
Microsoft Corp: AG: 3,21%, LF: 3,25%
Apple Inc: AG: 3,18%, LF: 3,17%

Minimal skillnad. Och det liknande minimala skillnader i samtliga innehav. Så även om du gillar denna minimala skillnad så kanske det finns andra minimala skillnader som du inte gillar lika mycket.

Älskar du Microsoft finns det andra fonder, t.ex. Öhman Global Marknad Hållbar med 0,49% avgift, och som har 6,69% Microsoft och 0% Apple.
Citera
2020-07-27, 16:13
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Håller med dig att prisskillnaden är försumbar. Så man bör titta på skillnaderna istället.
* LF har köpdag/säljdag samma dag, medan AG har nästa dag. Gör inget i vanliga fall, men kanske finns preferens för LF vid stora rörelser om man vill vara snabbfotad.
* AG ingår i superräntan om man vill belåna portföljen, vilket är ett plus om man vill det.
* AG är specifik för Avanza, vilket gör att man inte kan flytta med den om man vill flytta från Avanza till annan mäklare.

Minimal skillnad. Och det liknande minimala skillnader i samtliga innehav. Så även om du gillar denna minimala skillnad så kanske det finns andra minimala skillnader som du inte gillar lika mycket.

Älskar du Microsoft finns det andra fonder, t.ex. Öhman Global Marknad Hållbar med 0,49% avgift, och som har 6,69% Microsoft och 0% Apple.

Eller köp MSFT rakt upp och ner bara och komplettera fonden.
Citera
2020-08-06, 23:54
Medlem
Swedbank access Europa 30%
Swedbank access Asien 28%
Swedbank access USA 32%

Vad tycks? ”Behöver” jag lägga lite av mina tillgångar i någon annan fondförvaltare än Robur?
Citera
2020-08-07, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SectorBravo
Swedbank access Europa 30%
Swedbank access Asien 28%
Swedbank access USA 32%

Vad tycks? ”Behöver” jag lägga lite av mina tillgångar i någon annan fondförvaltare än Robur?

Snygg portfölj, nej behöver du inte. Du missar Sverige, med det är ju bara en lite farlig marknad.
AMF småbolag skulle jag komplettera med. Aktivt förvaltad för bara 0,4% gått som tåget.
Citera
2020-08-07, 14:07
Medlem
Citat:

Älskar man Microsoft köper man bara aktier i det.
Citera
2020-08-08, 19:50
Medlem
fokinwichus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin1723
Avanza Global eller Länsförsäkringar global indexnära
Avanza Emerging Markets
Swedbank Robur Access Asien
Avanza Zero
SEB Sverige Indexfond
Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Länsflrsäkringar Fastighetsfond A
Swedbank Robur Ny Teknik A eller TIN Ny Teknik

Vad tror ni?

Hur resonerar du kring dessa höga avgifter? På LF fastighet, TIN teknik och Robur Teknik.
Jag har dessa båda under bevakning men har kört som tumregel att hålla mig under 1.2%.

Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Såhär ser mitt totala sparande ut i dagsläget:

40% Core Ny Teknik
35% Länsförsäkringar Fastighetsfond

Har sett flera med just LF fastighet (som förvisso gått förbannat bra men ändå en svinhög avgift som jag inte ser ger skäl för sig).

Min portfölj är:

25% - Spiltan Aktie Invest.
20% - Spiltan Global Invest.
35% - LF Global.
15% - Avanza Emerging Market.
5% - (Ska investeras i en ny). TIN/LF?

Vh

W
Senast redigerad av fokinwichu 2020-08-08 kl. 19:54. Anledning: Lägga till citering
Citera
2020-08-08, 21:21
Medlem
Avanza Zero
SPP Global Plus A
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Ny Teknik
Avanza World tech by TIN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto