Citat:
Ursprungligen postat av
Calleballen
Tjena,
Är denna portföljen relativt vettig för en 5 års tid typ?
Avanza Global 0,11 %
AMF Aktiefond Asien Stilla havet 0,47 %
Swedbank Robur Technology A SEK 1,39 %
BGF World Gold A2 2,27 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 0,27 %
AMF Räntefond Kort 0,11 %
Spiltan Räntefond Sverige 0,31 %
Feedback

För en 5-års period är det viktigaste med ditt sparande att avgöra din riskbenägenhet/risktolerans.
Så hur ser din ekonomi ut i helhet och vad har du för förväntningar och mål med ditt sparande. Svårt för någon annan att avgöra dock.
Risken i portföljen bestäms till största del av vilka tillgångsslag du placerar i.
-Aktier (Hög risk)
-Räntor (Lägre risk)
-Guld (Största fördelen är att den har ett "annorlunda" beteende från aktier typ)
Så eftersom du inte skriver hur stor del aktier/räntor/guld du ämnar inneha så kan ingen göra en seriös bedömning. Du får skriva ut hur stor andel av totala innehavet du tänkt ha i varje fond (eller iaf tillgångsslag). Fondernas avgifter kan vi kolla upp själva ärligt talat.
Den enda riktiga kritik jag kan ge är att jag inte hade köpt BGF World Gold A2 eller någon annan fond som investerar i gruvdrift. Ska man ha guld med i portföljen hade jag valt guld under madrassen eller åtminstone en fond/ETF som faktiskt äger fysiskt guld. tex. Xetra-Gold (4gld).
Ett annat råd du skulle kunna få är att du använder tex. Lysa.se dom kommer ge dig ett bättre råd än vi kan göra utifrån dom uppgifter du lämnade här...