2018-10-05, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
I dagens läge har jag följande fonder:
  1. LF GLobal Indexnära: 34%
  2. Swedbank Robur Access Asien: 8%
  3. Avanza Global: 33%
  4. Swedbank Robur Ny Teknik A: 13%
  5. DNB Teknologi: 11%
Jag vet att jag inte behöver två globalfonder, i synnerhet inte som följer samma index, men nu har det blivit så.

Jag funderar på att strukturera om portföljen till följande:
  1. Avanza Global: 33-50% (gärna med belåning någon gång men kanske inte just i dagsläget)
  2. DNB Teknologi: 25-33%
  3. Swedbank Robur Ny Teknik A: 25-33%

Motiveringen till detta är att jag skulle vilja ha en globalportfölj samt några andra investeringar för att ta lite högre risker. I dagens läge har jag 75% av mitt kapital i fonder och 25% i aktier men många av aktierna jag äger (teknik och IT i USA) täcks ju in i DNB Teknologi så jag tänker att det är väl onödigt att äga dem "två gånger".
Jag tror starkt på teknikfonder och just dessa två har ju haft en fantastiskt historisk avkastning vilket jag tycker säger en hel del.
Sen är jag medveten om att historisk avkastning inte nödvändigtvis kommer att ge framtida avkastning men om jag liksom vill gå all-in i fonder ett tag och skippa aktier, villig att ta lite högre risk i bra fonder som drivits bra så varför skulle jag inte välja dessa.
Viktningen mot teknik och IT kanske blir på tok för stor men jag har stort förtroende för dessa fonder och dess förvaltning så jag är villig att ta den risken känner jag.

Någon som har några synpunkter? Har ingenting emot att min plan blir sågad vid fotknölarna.
Som du själv skriver är exponeringen mot tekniksektorn extremt stor i portföljen, runt 70 %. Tekniksektorn och USA-börsen (som är hälften av portföljen) anses av många vara övervärderad. Risken är att du köper när det är som dyrast. Föreställ dig att du gjort samma köp år 2000. Vilken avkastning hade du haft 2000-2018? Noll procent.

https://www.morningstar.com/articles/883075/technology-sector-appears-overvalued-despite-birth.html
Citera
2018-10-05, 14:48
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Som du själv skriver är exponeringen mot tekniksektorn extremt stor i portföljen, runt 70 %. Tekniksektorn och USA-börsen (som är hälften av portföljen) anses av många vara övervärderad. Risken är att du köper när det är som dyrast. Föreställ dig att du gjort samma köp år 2000. Vilken avkastning hade du haft 2000-2018? Noll procent.

https://www.morningstar.com/articles/883075/technology-sector-appears-overvalued-despite-birth.html

Jag tycker det är skitsvårt det här, känns som att det aldrig någonsin i förhand finns någon rätt tidpunkt att köpa på. Har inte saker och ting varit övervärderat bra länge just nu dessutom eller inbillar jag mig bara att jag hört folk avråda en att köpa i något år nu?
Citera
2018-10-05, 15:13
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jag tycker det är skitsvårt det här, känns som att det aldrig någonsin i förhand finns någon rätt tidpunkt att köpa på. Har inte saker och ting varit övervärderat bra länge just nu dessutom eller inbillar jag mig bara att jag hört folk avråda en att köpa i något år nu?

För fem år sedan:

Citat:
Ursprungligen postat av Stiftpenna
Är det jag som är dum eller är OMXS30 riktigt satans högt just nu?

Svårt är det ja. Jag ligger 100% investerad 100% av tiden. Snart 102%.

Bryr mig inte ett dugg om upp och nedgångar.

Det är det som var det svåra att lära sig.
Citera
2018-10-05, 15:31
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
För fem år sedan:

Haha, ja det är ju precis sånt jag menar. Jag har ju tänkt ta till mig allt jag hör ifrån riktigt stora killar som Warren Buffett etc. som säger att det är meningslöst att försöka timea marknaden men det är lättare sagt än gjort. När folk som vet bättre än en själv och det snackas om stundande lågkonjunkturer, handelstullar och fan vet allting så blir man ju nojjig.

Det bästa är kanske att ha skygglapparna på, stänga ute allt snack och bara köra. Jag är trots allt bara 27 år och behöver antagligen inte pengarna de närmaste åren ändå förutsatt att jag inte hade behövt köpa en lägenhet (varför jag nu skulle behöva göra det). Det enda som hade förändrats i mitt liv om det kom en börsnedgång på 50% är att jag skulle ha mindre pengar investerade, livskvalitén och mitt liv skulle egentligen inte försämras.
Citera
2018-10-05, 16:45
Medlem
Citat:
Det är förstås spekulationer. Ingen vet med säkerhet om börsen är övervärderad. Men rådet är att inte lägga alla ägg i samma korg.

Citat:
För fem år sedan:

Det var ett tag sen Celeno. Vilka fonder har du numera? Jag har bara två: Avanza Global 70% och Swedbank Robur Access Asien 30%.
Citera
2018-10-05, 17:00
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Haha, ja det är ju precis sånt jag menar. Jag har ju tänkt ta till mig allt jag hör ifrån riktigt stora killar som Warren Buffett etc. som säger att det är meningslöst att försöka timea marknaden men det är lättare sagt än gjort. När folk som vet bättre än en själv och det snackas om stundande lågkonjunkturer, handelstullar och fan vet allting så blir man ju nojjig.

Det bästa är kanske att ha skygglapparna på, stänga ute allt snack och bara köra. Jag är trots allt bara 27 år och behöver antagligen inte pengarna de närmaste åren ändå förutsatt att jag inte hade behövt köpa en lägenhet (varför jag nu skulle behöva göra det). Det enda som hade förändrats i mitt liv om det kom en börsnedgång på 50% är att jag skulle ha mindre pengar investerade, livskvalitén och mitt liv skulle egentligen inte försämras.
Första åren kollade jag börsen flera gånger om dagen. Sedan när jag gick över till fonder lugnade jag mig lite, de uppdateras trots allt bara en gång om dagen.

Nu har jag bara loggat in på Avanza en enda gång sedan juli, och det var nyligen för att flytta lite till Avanza Global. Får snart logga in igen för resten, och lite belåning tror jag.

Men ingen brådska. Jag har annat att göra, som att dricka lokala viner och vandra några leder...
Citera
2018-10-05, 17:09
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Det var ett tag sen Celeno. Vilka fonder har du numera? Jag har bara två: Avanza Global 70% och Swedbank Robur Access Asien 30%.
Yes, var har du hållt hus?

Jag skriver inte så mycket nuförtiden. Märkligt nog har jag mycket mindre tid till sådant sedan jag slutade jobba. Snart ett år sedan! Fan, tiden går.

Jag hade tre; AZ ca 25%, Robur Asien <10%, resten LF Global.

Sist jag loggade in minskade jag AZ med ca 5% samt halva LF Global, köpte Avanza Global.

Ska minska AZ ytterligare, till Asien, samt flytta resten av LF, någon dag framöver när jag känner för det.

Fondpriserna har gått i rätt riktning sedan jag började spara!
Citera
2018-10-05, 20:16
Medlem
Citat:
Yes, var har du hållt hus?

Jag skriver inte så mycket nuförtiden. Märkligt nog har jag mycket mindre tid till sådant sedan jag slutade jobba. Snart ett år sedan! Fan, tiden går.

Jag hade tre; AZ ca 25%, Robur Asien <10%, resten LF Global.

Sist jag loggade in minskade jag AZ med ca 5% samt halva LF Global, köpte Avanza Global.

Ska minska AZ ytterligare, till Asien, samt flytta resten av LF, någon dag framöver när jag känner för det.

Fondpriserna har gått i rätt riktning sedan jag började spara!
Livsnjutare, ser man på

När jag började spara i fonder var Danske Invest Global Index billigast med 0,44%. Helt galet att avgifterna sjunkit till 0,1% så snabbt.
Citera
2018-10-05, 22:36
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Livsnjutare, ser man på

När jag började spara i fonder var Danske Invest Global Index billigast med 0,44%. Helt galet att avgifterna sjunkit till 0,1% så snabbt.
Och det ansågs billigt! Jag spädde ut med SPP USA för 0,2 har jag för mig. Och Asien ska vi inte tala om.

Nu har till och med Robur Asien sänkt priset, trots att de redan var billigast.

Konkurrens är bra!
Citera
2018-10-15, 11:30
Medlem
Cyems avatar
Hej,

Tänkte börja investera cirka 20% av min lön månadsvis och skulle gärna ta emot tips. Min nuvarande tanke är:

40% Länsförsäkringar Global Indexnära
20% Nordnet Superfonden Sverige
20% SPP Aktiefond USA
20% Swedbank Robur Access Asien

Valen har gjorts till stor del på grund av låga avgifter. Vad tycker ni?
Citera
2018-10-15, 19:28
Medlem
Pudersockers avatar
Så här skulle jag tweaka det lite:

25% Länsförsäkringar Global Indexnära
25% Avanza Global
10% SPP Aktiefond USA (ev ta bort helt då globalt innehåller mycke usa)
10% Swedbank Robur Access Asien
10% Någon bra räntefond typ spiltan eller amf företagsobligationsfond el teknik el mixfond kanske?
Senast redigerad av Pudersocker 2018-10-15 kl. 19:34.
Citera
2018-10-15, 21:18
Medlem
Cyems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Så här skulle jag tweaka det lite:

25% Länsförsäkringar Global Indexnära
25% Avanza Global
10% SPP Aktiefond USA (ev ta bort helt då globalt innehåller mycke usa)
10% Swedbank Robur Access Asien
10% Någon bra räntefond typ spiltan eller amf företagsobligationsfond el teknik el mixfond kanske?

Tack för svar. Har förstått att globalfonder innehåller mycket USA så har valt att ta bort den. Föredrar dock att ha få fonder för att kunna hålla bättre koll på dem utan att behöva lägga ned för mycket tid på research. Tänker också att det känns onödigt med flera globalfonder eftersom de följer samma index. Min nya potentiella fördelning är därför:

50% Länsförsäkringar Global Indexnära
30% Nordnet Superfonden Sverige
20% Swedbank Robur Access Asien

Hade egentligen hellre haft Avanza Global istället för Länsförsäkringar Global Indexnära på grund av lägre avgift, men eftersom jag planerar att använda Nordnet väljer jag bort den. Kan dock tänka mig att använda Avanza om det finns något bra alternativ till Nordnet Superfonden Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in