2020-05-05, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Att privatisera är det enda sättet att komma åt obefintlig rörelse i beståndet, de enorma svarta pengar kring HR etc. Självklart var huvudsyftet att runda den destruktiva hyresregleringen som bara gynnar de med störst resurser och bäst kontakter.

Tom dina sossepolare inser hur usel hyresrefleringen är.

https://timbro.se/ekonomi/bostader/en-reformerad-hyresmarknad-okad-jamlikhet/

Jo, Timbro har alltid kämpat hårt för ökad jämlikhet ! Införde de inte allmän rösträtt också ?

Och så en enkel fråga : Utförsäljningen av allmännyttan, den som skapade ett antal
ofta illa tålda resthyresgäster samt fördelade om allmänna tillgångar till enskilda, hur
mycket marknadshyra gav den upphov till ? Ledning : Marknadshyra kräver faktiskt
hyreslägenheter. Ungefär som att dödsstraff kräver människor vid liv.

Tänk en stund på det där och kom med ett svar. Du klarar väl av att svara på en enkel
fråga ?

Alltså : Hur många hyreslägenheter har fått marknadshyra som en följd av de gigantiska
utförsäljningarna av allmännyttan i Stockholm ? Hur många hyreslägenheter kommer
framöver att kunna få marknadshyra på detta sätt ? Enkel logik ger att färre hyreslägenheter
ger mindre chans till marknadshyra men du har visst läst ekonomi ? Teoretisk sådan ?
Började väl med tillval i åk 7. Konst, ekonomi eller teknik. Eller ett extra språk.
Citera
2020-05-05, 10:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Sagt av mannen som likställer ekonomiskt värde och människovärde. Men som nog
inte är rasist utan ser ner på fattiga oavsett hudfärg.

Utförsäljningarna (den enda egentliga borgerliga bostadspolitiken) gjorde slut på
de flesta billiga hyresrätterna. Och nu har de börjat igen ! Lycklig ?

Vad har du för glädje av billiga hyresrätter om de ändå aldrig blir lediga? Det är bara till gagn för den som har möjlighet att inneha eller teckna ett sådant kontrakt. För den som är sist i kön och måste vänta i decennier är det av ringa betydelse att ett hyreskontrakt i teorin är billigt.

Och om man ombildar får man åtminstone loss lite pengar att göra något vettigt av, kanske bygga nya bostäder eller andra nyttigheter som vi i övriga samhället behöver. Tyvärr får man inte ut så stora värden, men det beror ju återigen på det system du försvarar. Jag gör det inte.

Med mitt system (marknadshyra) skulle förmodligen inte en endaste hyresrätt ombildas.
Citera
2020-05-05, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Därför man ska läsa årsredovisningen innan man köper sin BR. I min förra BRF fanns det pengar i kassan och noll i skulder. Nu bor jag i ett nyare hus med låg skuldsättning och välskött ekonomi.

Skyll dig själv, som borgarna brukar säga ! Vem bryr sig f ö om hur du bor ? Vore bättre
om du ändrade personlighet.

Du är som sagt var tredje klassens borgare, inte framgångsrik företagare och inte politruk
hos moderaterna. Bara en tredje klassens "insändarskribent" som fastnat i den nyliberala
lekstugan.

Marknadshyror är alltså inte borgerlig politik ! Avskaffande av allmän egendom är det
däremot. Och där har ni ju varit framgångsrika ! Så varför jublar du inte ?

Skriv ett inlägg om de fantastiskt framgångsrika kommande utförsäljningarna i områden
som inte ligger direkt i moderatland ! Du har ju inget annat för dig !
Citera
2020-05-05, 10:21
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
¨

Mycket av "bristen" är mer upplevd än verklig. Att man inte kan bo exakt som man vill när man vill det är inte likställt med att det saknas bostäder.

Oftast beror "bristen" på något helt annat, nämligen att man kanske inte jobbar heltid och därför varken kan köpa eller hyra en bostad i första hand ens.

Jag antar att du/ni som upplever brist inte sitter och skriver under en bro direkt?! Ni är i någon form av bostad och alltså finns det bostäder trots allt, även om det inte är ett förstahandskontrakt eller exakt den bostad du vill bo i egentligen.

Väldigt många kan inte köpa. Det är väldigt mycket otrygga anställningar på arbetsmarknaden. Vikariat, timmar, visstid och allt vad det heter. Lägg där till bemanningsföretag som kan kicka nån på nolltid. Så ser det ut i samhället. Otrygga anställningar och många gånger deltid som nämnt gör att borätt är det sämsta alternativet för väldigt många. Eller egentligen är det inget alternativ alls för det går inte låna flera miljoner för boende.

Men då säger ju någon pervers person att i burträsk kan du köpa ett hus för 500k. Lycka till att fixa ett kneg där.

Eller det där med att pendla 2 timmar en väg till jobb och 2 timmar hem. Det kanske funkar om man har en lön på 40k brutto och har ett jobb som man stormtrivs med. Men att en städare som tjänar 22k brutto ska pendla 2 timmar enkel resa no way! För dyrt och oinspirerande.

Det måste byggas mer i city och runt kranskommuner. Billiga boenden, där det inte behöver vara något dyrt parkett golv m.m.

Nåt sånt här:

Små ettor 3k
Större ettor 4k
2or 5-6k
Bara viljan finns där så går det.
Citera
2020-05-05, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
42%. Liknande som andra huvudstäder.

Och innan utförsäljningarna var andelen mycket högre. De politiskt pådrivna
försäljningarna. Som bl a blåstes under av skräcken för marknadshyror.

Nog blir det lite schizofrent att jubla över en politik som väsentligen minskar
chanser till marknadshyror (färre hyreslägenheter minskar chansen till
marknadshyror rent definitionsmässigt). Men du har kanske en helt annan
teori som du utvecklat nu på gamla dar som hemmasittande och 70? ?

Men borgerlig politik är alltså inte marknadshyror. Och borgerlig politik bedrivs
inte av överåriga moderatstudenter som fastnat i det nyliberala pojkrummet.
Citera
2020-05-05, 10:28
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Vad har du för glädje av billiga hyresrätter om de ändå aldrig blir lediga? Det är bara till gagn för den som har möjlighet att inneha eller teckna ett sådant kontrakt. För den som är sist i kön och måste vänta i decennier är det av ringa betydelse att ett hyreskontrakt i teorin är billigt.

Och om man ombildar får man åtminstone loss lite pengar att göra något vettigt av, kanske bygga nya bostäder eller andra nyttigheter som vi i övriga samhället behöver. Tyvärr får man inte ut så stora värden, men det beror ju återigen på det system du försvarar. Jag gör det inte.

Med mitt system (marknadshyra) skulle förmodligen inte en endaste hyresrätt ombildas.

Att dom aldrig blir lediga är bristen. Alliansen älskar ju att sälja ur allmännyttan. Klart det blir ännu värre! En brist som var stor blir gigantisk. Fattar inte varför du är så anti bygga bort bristen med hyresrätter. Alla varken kan eller vill äga sitt boende. Men då säger du "borätt är det bästa boendet", Vadå då? Vem är du att tala om för andra hur andra föredrar att bo? Att en stor del väljer borätt av de som kan beror på bristen på hyresrätter.

Tror du någon vill låna minst 3 miljoner till ett boende för att det är så nedrans kul eller tror du det kan bero på att det är sista utvägen för dom flesta?
Citera
2020-05-05, 10:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Att dom aldrig blir lediga är bristen.
Och det kommer av hur hyresrätter prissätts. Om du skulle ha ett kontrakt som medgav köp av oxfilé till 100 kr/kg, så skulle ingen frivilligt lämna ifrån sig ett sådant kontrakt heller. Precis som med det billiga hyreskontraktet...

Citat:
Alliansen älskar ju att sälja ur allmännyttan. Klart det blir ännu värre!
Nej det blir det inte eftersom de billiga kontrakten bara kommer att omsättas av de som redan har något av värde att byta med på samma marknad.

Citat:
En brist som var stor blir gigantisk.
Nej det är ingen skillnad eftersom mängden BOSTÄDER är densamma oavsett boendeform.

Citat:
Fattar inte varför du är så anti bygga bort bristen med hyresrätter. Alla varken kan eller vill äga sitt boende.
Det är jag inte. Det jag är emot är att vi andra ska vara med och betala för att du ska bo i ny hyresrätt. Den lyxen får du betala för själv.

Citat:
Men då säger du "borätt är det bästa boendet", Vadå då? Vem är du att tala om för andra hur andra föredrar att bo?
Det är det billigaste boendet eftersom du sköter service och risk själv, vilket sparar dig pengar. Det är bra med låga kostnader om du har en stram budget. Att ha en ny hyresrätt är rena döden för din ekonomi på längre sikt, då det kommer att kosta en smärre förmögenhet. Pengar du kunde använt till att amortera av på ditt eget bostadslån istället exempelvis. På kortare sikt lönar det sig säkert att hyra, men inte ett helt yrkesliv. Då är hyresrätten en fattigdomsfälla av rang.

Citat:
Att en stor del väljer borätt av de som kan beror på bristen på hyresrätter.
Det stämmer och det trissar upp priserna på ägt boende, vilket gör det extra förmånligt att äga. Men det är brist på TILLGÄNGLIGA hyresrätter som är huvudproblemet, inte att hyresrätter saknas som sådana.

Citat:
Tror du någon vill låna minst 3 miljoner till ett boende för att det är så nedrans kul eller tror du det kan bero på att det är sista utvägen för dom flesta?
Nej jag tror inte att folk tänker så. Jag tror snarare att folk ser vad det KOSTAR att låna 3 miljoner, vilket är ca 2600 kr i månaden och gör sin kalkyl utifrån det.

Alternativet är att hyresvärden tar samma lån och så får du amortera av på hens lån istället. Riktigt sopigt ur ett privatekonomiskt perspektiv.
Senast redigerad av kurt-sune 2020-05-05 kl. 11:00.
Citera
2020-05-05, 10:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Väldigt många kan inte köpa. Det är väldigt mycket otrygga anställningar på arbetsmarknaden. Vikariat, timmar, visstid och allt vad det heter. Lägg där till bemanningsföretag som kan kicka nån på nolltid. Så ser det ut i samhället. Otrygga anställningar och många gånger deltid som nämnt gör att borätt är det sämsta alternativet för väldigt många. Eller egentligen är det inget alternativ alls för det går inte låna flera miljoner för boende.
Det var exakt det jag menade. Det är ett arbetsmarknadsproblem och en missmatch på arbetsmarknaden som gör att folk inte jobbar heltid. Men det betyder inte att det inte finns bostäder för den sakens skull. Det är ju inte så att dessa personer är hemlösa.

Det är ett arbetsmarknadsproblem snarare än ett bostadsproblem. Så fort de får heltidsjobb, så kommer boendefrågan att lösas mkt snabbt och valmöjligheterna öka kraftigt.

Och det måste lösas med arbetsmarknadspolitiska åtgärder främst och satsningar på exempelvis kortare YH-utbildningar där behoven på arbetsmarknaden är som störst.

Citat:
Men då säger ju någon pervers person att i burträsk kan du köpa ett hus för 500k. Lycka till att fixa ett kneg där.
Jag jobbar själv i en bransch där många arbetspendlar långt och det fungerar alldeles utmärkt. De vill inte ens bo i någon storstad. De trivs med låga boendekostnader och gigantiska hus/marker...

Citat:
Eller det där med att pendla 2 timmar en väg till jobb och 2 timmar hem. Det kanske funkar om man har en lön på 40k brutto och har ett jobb som man stormtrivs med. Men att en städare som tjänar 22k brutto ska pendla 2 timmar enkel resa no way! För dyrt och oinspirerande.
Nu har vi en väldigt fin kollektivtrafik som gör att det är sällsynt med så långa pendlingstider. Det gäller både rik och fattig. Har många kompisar som pendlar 3 h om dagen och de är inte fattiga direkt.

Citat:
Det måste byggas mer i city och runt kranskommuner. Billiga boenden, där det inte behöver vara något dyrt parkett golv m.m.
Det är inte parkettgolvet som kostar om du tror du det när du bygger. Att det sätts in parkettgolv i nya hyresrätter beror på att det medger ett högre bruksvärde och då kan man få ut en högre hyra. I annat fall skulle det inte byggas några nya lgh eftersom produktionskostnaden är så pass hög i det här landet givet alla standarder som ska följas och löner som ska betalas.

Citat:
Nåt sånt här:

Små ettor 3k
Större ettor 4k
2or 5-6k

Bara viljan finns där så går det.

Förstår inte varför man ska bygga en massa små lägenheter. Det som behövs är större lgh så att folk kan flytta vidare, då kommer det att frigöras en massa små lgh, utan att det behövs byggas en endaste ny.

Sedan kan du ju fundera på varför viljan saknas? Varför bygger inte du nya billiga hyresrätter? Om inte du gör det lär ingen annan göra det heller. Av den enkla anledningen att det inte finns några billiga nya hyresrätter. Det blir jättedyrt!
Senast redigerad av kurt-sune 2020-05-05 kl. 10:58.
Citera
2020-05-05, 12:02
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Och det kommer av hur hyresrätter prissätts. Om du skulle ha ett kontrakt som medgav köp av oxfilé till 100 kr/kg, så skulle ingen frivilligt lämna ifrån sig ett sådant kontrakt heller. Precis som med det billiga hyreskontraktet...

Nej det blir det inte eftersom de billiga kontrakten bara kommer att omsättas av de som redan har något av värde att byta med på samma marknad.

Nej det är ingen skillnad eftersom mängden BOSTÄDER är densamma oavsett boendeform.

Det är jag inte. Det jag är emot är att vi andra ska vara med och betala för att du ska bo i ny hyresrätt. Den lyxen får du betala för själv.

Det är det billigaste boendet eftersom du sköter service och risk själv, vilket sparar dig pengar. Det är bra med låga kostnader om du har en stram budget. Att ha en ny hyresrätt är rena döden för din ekonomi på längre sikt, då det kommer att kosta en smärre förmögenhet. Pengar du kunde använt till att amortera av på ditt eget bostadslån istället exempelvis. På kortare sikt lönar det sig säkert att hyra, men inte ett helt yrkesliv. Då är hyresrätten en fattigdomsfälla av rang.

Det stämmer och det trissar upp priserna på ägt boende, vilket gör det extra förmånligt att äga. Men det är brist på TILLGÄNGLIGA hyresrätter som är huvudproblemet, inte att hyresrätter saknas som sådana.

Nej jag tror inte att folk tänker så. Jag tror snarare att folk ser vad det KOSTAR att låna 3 miljoner, vilket är ca 2600 kr i månaden och gör sin kalkyl utifrån det.

Alternativet är att hyresvärden tar samma lån och så får du amortera av på hens lån istället. Riktigt sopigt ur ett privatekonomiskt perspektiv.

Oxfilé exemplet haltar eftersom det går att i princip föda upp hur många djur man vill. Mängden bostäder oavsett boendeform spelar stor roll, som sagt borätter kan eller vill inte alls köpa.

Nu lägger du ord i munnen jag inte har sagt. Ingen ska betala min hyra. Var skrev jag det att nån annan ska göra det? Med stort utbud av hyresrätter blir hyran lägre per automatik eftersom fler lediga hyresrätter finns på marknaden vilket gör att hyrorna går ner.

Det är dyrt med vitvaror, dyrt att renovera kök och toa. Verkligen inget för den utan pengar. Borätt är sämst ur den synpunkten.

Brist på tillgängliga hyresrätter och brist på hyresrätter är samma sak. Vad är det för flummigt resonerande?

Minst 3 miljoner, sen har du avgift. Sen har du kostnad för renovering, kök. Det blir dyrt för gemene man så som samhället ser ut. Vi går mot fler osäkra anställningar intr tvärtom fler trygga anställningar. Det timmar illa med utvecklingen som säger tvärtom vi behöver fler trygga boenden som är hyresrätter.

Vadå amortera av hyresvärdens lån? Det är ju vinsten av hyran som ska gå till sådant. Bara dra ner på antalet ostron och löjroms frukostar från 7 av 7 dagar till 1 av i dagar. Det går bra äta Skagen toast för en hyresvärd 1 gång i veckan.
Citera
2020-05-05, 12:13
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Det var exakt det jag menade. Det är ett arbetsmarknadsproblem och en missmatch på arbetsmarknaden som gör att folk inte jobbar heltid. Men det betyder inte att det inte finns bostäder för den sakens skull. Det är ju inte så att dessa personer är hemlösa.

Det är ett arbetsmarknadsproblem snarare än ett bostadsproblem. Så fort de får heltidsjobb, så kommer boendefrågan att lösas mkt snabbt och valmöjligheterna öka kraftigt.

Och det måste lösas med arbetsmarknadspolitiska åtgärder främst och satsningar på exempelvis kortare YH-utbildningar där behoven på arbetsmarknaden är som störst.

Jag jobbar själv i en bransch där många arbetspendlar långt och det fungerar alldeles utmärkt. De vill inte ens bo i någon storstad. De trivs med låga boendekostnader och gigantiska hus/marker...

Nu har vi en väldigt fin kollektivtrafik som gör att det är sällsynt med så långa pendlingstider. Det gäller både rik och fattig. Har många kompisar som pendlar 3 h om dagen och de är inte fattiga direkt.

Det är inte parkettgolvet som kostar om du tror du det när du bygger. Att det sätts in parkettgolv i nya hyresrätter beror på att det medger ett högre bruksvärde och då kan man få ut en högre hyra. I annat fall skulle det inte byggas några nya lgh eftersom produktionskostnaden är så pass hög i det här landet givet alla standarder som ska följas och löner som ska betalas.

Förstår inte varför man ska bygga en massa små lägenheter. Det som behövs är större lgh så att folk kan flytta vidare, då kommer det att frigöras en massa små lgh, utan att det behövs byggas en endaste ny.

Sedan kan du ju fundera på varför viljan saknas? Varför bygger inte du nya billiga hyresrätter? Om inte du gör det lär ingen annan göra det heller. Av den enkla anledningen att det inte finns några billiga nya hyresrätter. Det blir jättedyrt!

Då är vi överens om en sak iaf. Missmatch på arbetsmarknaden. Men vad hjälper det att bara prata. Hur många känner du som inhyser minst en skäggig, person med hälften arabiskt och hälften kinesiskt utseende i sin stora villa? Förmodligen ingen. Varför inga afghanska pojkar inhysta? För att det är fel på politiken. Ingen av er som bor stort har blivit tillfrågade OM ni vill eller kan inhysa någon i ett rum OM ni får en månatlig summa för det.

Allt boende upphandlas av kommunen för dom tjänar bra pengar på det. Om fler privatpersoner som bor i mega stora hus visste hur bra dom kan tjäna pengar på det så skulle en stor del vara löst.

Det är usel kollektivtrafik om du bor längre bort än en kranskommun, med usel menas det går för sällan, massa byten som gör sträckan lång. Kranskommuner har väldigt bra avstånd in Ja och det går snabbt till city men det kostar inte mindre av att bo där, tvärtom.

Små bostäder för att även singlar ska kunna bo. Givetvis även större bostäder för familjer/par. Det var ett exempel. Däremot en ensam person kan liksom inte flytta in i en 4a rent ekonomiskt. Rätt självklara saker.
Citera
2020-05-05, 16:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Oxfilé exemplet haltar eftersom det går att i princip föda upp hur många djur man vill. Mängden bostäder oavsett boendeform spelar stor roll, som sagt borätter kan eller vill inte alls köpa.
Varför skulle man inte kunna bygga oändligt med bostäder enligt samma resonemang? Det är exakt samma princip då underprissättning skapar "bristen" som många upplever och det gäller enbart hyresmarknaden.

Citat:
Nu lägger du ord i munnen jag inte har sagt. Ingen ska betala min hyra. Var skrev jag det att nån annan ska göra det? Med stort utbud av hyresrätter blir hyran lägre per automatik eftersom fler lediga hyresrätter finns på marknaden vilket gör att hyrorna går ner.
jaha så vem ska bygga överutbudet då? Du kan väl börja?

Citat:
Det är dyrt med vitvaror, dyrt att renovera kök och toa. Verkligen inget för den utan pengar. Borätt är sämst ur den synpunkten.
Absolut inte. I hyresrätt får du fortfarande betala för kylen trots att den är avskriven och betald för länge sedan av hyresvärden. Bostadsrätt är mkt billigare än hyresrätt generellt sett och det beror på att man sköter all service själv och betalar självkostnadspris. Även risk kostar pengar och dessa pengar kan man med fördel amortera på sina egna lån så sänker man sin egen långsiktiga risk samtidigt.

Citat:
Brist på tillgängliga hyresrätter och brist på hyresrätter är samma sak. Vad är det för flummigt resonerande?
Nej det är en stor skillnad. Tillgängliga hyresrätter i sthlms innerstad är inte många. Men du kan få hyra en i andrahand utan några större problem. Hyresrätten dvs lägenheten finns alltså, men inte i första hand.

Citat:
Minst 3 miljoner, sen har du avgift. Sen har du kostnad för renovering, kök.
Och vad blir den totala kostnaden för det och så jämför du med hyran på en motsvarande hyresrätt?

Citat:
Det blir dyrt för gemene man så som samhället ser ut. Vi går mot fler osäkra anställningar intr tvärtom fler trygga anställningar. Det timmar illa med utvecklingen som säger tvärtom vi behöver fler trygga boenden som är hyresrätter.
Nej BR är inte dyrt. Räntan är fortfarande ruskigt billig. Betalar strax under 1% efter skatteavdrag på mina lån = nästan gratis. Du får inget kontrakt om du inte jobbar heltid i princip heller...

Citat:
Vadå amortera av hyresvärdens lån? Det är ju vinsten av hyran som ska gå till sådant. Bara dra ner på antalet ostron och löjroms frukostar från 7 av 7 dagar till 1 av i dagar. Det går bra äta Skagen toast för en hyresvärd 1 gång i veckan.
Det är ju vad du gör indirekt när du hyr. Det är en bra affär för den som äger huset, men dålig för dig som hyresgäst över tid. Bättre att beta av sina egna lån istället.
Citera
2020-05-05, 16:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Då är vi överens om en sak iaf. Missmatch på arbetsmarknaden. Men vad hjälper det att bara prata. Hur många känner du som inhyser minst en skäggig, person med hälften arabiskt och hälften kinesiskt utseende i sin stora villa? Förmodligen ingen. Varför inga afghanska pojkar inhysta? För att det är fel på politiken. Ingen av er som bor stort har blivit tillfrågade OM ni vill eller kan inhysa någon i ett rum OM ni får en månatlig summa för det.
Vad har det med bostadsbrist att göra?

Citat:
Allt boende upphandlas av kommunen för dom tjänar bra pengar på det. Om fler privatpersoner som bor i mega stora hus visste hur bra dom kan tjäna pengar på det så skulle en stor del vara löst.
Ja det kan man göra. Har bekanta som bott gratis i många år i sin villa pga ett uthyrt våningsplan och dessutom fått värdeökning på det. Lön för att bo. Du ska alltså äga själv och inte hyra. Varför betala någon annans lån? Det är en dålig idé.

Citat:
Det är usel kollektivtrafik om du bor längre bort än en kranskommun, med usel menas det går för sällan, massa byten som gör sträckan lång. Kranskommuner har väldigt bra avstånd in Ja och det går snabbt till city men det kostar inte mindre av att bo där, tvärtom.
Man kan cykla också? Det gör jag själv till jobbet.

Citat:
Små bostäder för att även singlar ska kunna bo. Givetvis även större bostäder för familjer/par. Det var ett exempel. Däremot en ensam person kan liksom inte flytta in i en 4a rent ekonomiskt. Rätt självklara saker.
Har du aldrig funderat på hur flyttkedjor fungerar? Problemet idag är att många fastnat i för små lgh och behöver flytta vidare, då blir det en mindre lgh ledig utan att man behöver bygga fler små lgh om vi bara fokar på lite större bostäder.

Vi har alldeles för mkt små lgh i det här landet och för lite 4r och uppåt. Börja i den ändan så kommer det att frigöras mängder av små bostäder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in