Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Att dom aldrig blir lediga är bristen.
Och det kommer av hur hyresrätter prissätts. Om du skulle ha ett kontrakt som medgav köp av oxfilé till 100 kr/kg, så skulle ingen frivilligt lämna ifrån sig ett sådant kontrakt heller. Precis som med det billiga hyreskontraktet...
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Alliansen älskar ju att sälja ur allmännyttan. Klart det blir ännu värre!
Nej det blir det inte eftersom de billiga kontrakten bara kommer att omsättas av de som redan har något av värde att byta med på samma marknad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
En brist som var stor blir gigantisk.
Nej det är ingen skillnad eftersom mängden BOSTÄDER är densamma oavsett boendeform.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Fattar inte varför du är så anti bygga bort bristen med hyresrätter. Alla varken kan eller vill äga sitt boende.
Det är jag inte. Det jag är emot är att vi andra ska vara med och betala för att du ska bo i ny hyresrätt. Den lyxen får du betala för själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Men då säger du "borätt är det bästa boendet", Vadå då? Vem är du att tala om för andra hur andra föredrar att bo?
Det är det billigaste boendet eftersom du sköter service och risk själv, vilket sparar dig pengar. Det är bra med låga kostnader om du har en stram budget. Att ha en ny hyresrätt är rena döden för din ekonomi på längre sikt, då det kommer att kosta en smärre förmögenhet. Pengar du kunde använt till att amortera av på ditt eget bostadslån istället exempelvis. På kortare sikt lönar det sig säkert att hyra, men inte ett helt yrkesliv. Då är hyresrätten en fattigdomsfälla av rang.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Att en stor del väljer borätt av de som kan beror på bristen på hyresrätter.
Det stämmer och det trissar upp priserna på ägt boende, vilket gör det extra förmånligt att äga. Men det är brist på TILLGÄNGLIGA hyresrätter som är huvudproblemet, inte att hyresrätter saknas som sådana.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Tror du någon vill låna minst 3 miljoner till ett boende för att det är så nedrans kul eller tror du det kan bero på att det är sista utvägen för dom flesta?
Nej jag tror inte att folk tänker så. Jag tror snarare att folk ser vad det KOSTAR att låna 3 miljoner, vilket är ca 2600 kr i månaden och gör sin kalkyl utifrån det.
Alternativet är att hyresvärden tar samma lån och så får du amortera av på hens lån istället. Riktigt sopigt ur ett privatekonomiskt perspektiv.