2020-05-05, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tacka hyresregleringen för ombildningarna. Förstår om du driver korståg mot dem.

Det är nya ombildningar på gång. Läs innantill om du kan !

http://www.internationalen.se/2019/05/stockholm-hon-anmaler-ombildningskonsulterna/

Passa på och köp ett par och hyr ut till ockerhyra !

Men läs gärna innantill om hur ombildningar går till först !
https://www.svd.se/staten-saljer-konstpalats-pa-djurgarden-till-reapris
Staten/kommunen kan alltså sälja till vilket löjligt lågt pris man vill. Om
det inte finns någon köpare hjälper man till med att skapa en. Kallas BRF
och väl betalda ombildningskonsulenter finns också att tillgå.

Vidare finns en bok skriven om ombildningarna som skedde i borgerlig regi !
https://www.svd.se/staten-saljer-konstpalats-pa-djurgarden-till-reapris

https://www.svd.se/extrema-rabatter-gjorde-hyresgaster-till-mangmiljonarer

https://kentwerne.se/bocker/du-skona-nya-hem/

Kent Wernes bok om cirkusen i bosvängen. Vi väntar fortfarande på att de
moderata stödtrupperna skall skriva boken om hur exemplariskt de oerhört
begåvade moderata politrukerna hanterade utförsäljningarna. Eftersom vissa
av dem kan skriva (åtminstone bättre än de kan läsa) och inte har något särskilt
för sig (70+ skall ju hålla sig inne) borde de med gemensamma krafter kunna
få ihop något. Men det är väl för svårt för dem !

https://www.svd.se/extrema-rabatter-gjorde-hyresgaster-till-mangmiljonarer
Citera
2020-05-05, 09:37
Medlem
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/sa-slar-pandemin-mot-stockholms-hemlosa/reptdx!3z9@nDthSAHphFGljxrOA/

Så här slår alltså krisen mot vanliga människor. Till skillnad mot de lata, vita, åldrande
männen i den här tråden som haft det bra (åtminstone ekonomiskt) livet igenom och
bara ser med förakt på mindre lyckligt lottade. Mindre bemedlade också.

"Birgitta fyller snart 70 år och har varit hemlös sedan 2013. Efter ett långt arbetsliv inom hotellbranschen blev hon efter en ovanlig sjukdom förtidspensionerad.

Strax efter det kom ett dödsbesked från hennes läkare. Eftersom hon trodde att tiden var knapp sålde hon bostadsrätten och gav sig ut för att resa."

"Men Birgitta har fortfarande framtidstro. Efter att ha stått i bostadskö under många år kan det bli möjligt för henne att få en egen bostad till hösten.

– Det är en hög hyra och jag kommer behöva leva på existensminimum, men det är det värt, säger hon."

De välbeställda vita männen i den här tråden vill alltså döda en kvinnlig pensionär. För
de vill ju inte ens tillåta henne att stå i bostadskö ! Hur blir man sådan ? Privilegierad
uppväxt verkar i alla fall underlätta. Sedan räcker det med måttlig begåvning i arbetslivet
om pappa kan ordna en god position.
Citera
2020-05-05, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om man har lite pengar är ironiskt nog bostadsrätten ett betydligt bättre alternativ, då man får göra allt själv men till en lägre kostnad.

Fast inte har du väl lite pengar ? Ditt suveräna förakt för mindre lyckligt lottade indikerar
förutom ett bristande intellekt, avsaknad av empati m m någonting helt annat. Gott om
pengar från barnsben. Aldrig stått i kö utom för att visa hur smart man är !

Tredje klassens borgare som inte kunnat göra affärer i det privata näringslivet (Oscar
Properties) och inte heller kunnat bli borgerlig politruk och göra riktigt usla affärer med
skattebetalarnas pengar. Men i det nyliberala pojkrummet kan man befinna sig livet ut
verkar det som.
Citera
2020-05-05, 09:43
Medlem
Citat:

Den "brist" du talar om är inte verklig bostadsbrist. Att det är långa köer till hyresrätter beror snarare på hur de prissätts på marknaden, inte att just bostäder saknas.

"Sverige, landet där det råder stor bostadsbrist" heter visst tråden. Utan ? efter. Klarar
du inte ens själv av att skapa en tråd som heter motsatsen och fylla den med minst
lika verklighetsfrämmande inlägg som nu ? Du som brukar kräva att andra skall starta
byggfirmor och bygga hus ! Men själv klarar du inte av att starta en tråd utan förblir
OT. Borde vara just OTillåtet!
Citera
2020-05-05, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Fakta är att man i nästan alla andra länder fort kan få.tag i en hyresrätt. Tex Finland..Detta trots att Sverige har lika många bostäder per capita eller tom fler. BARA i Sverige får man vänta 20 år på en HR. Ändå motverkas inte segregationen på något sätt. I storstäderna är segregationen tom VÄRRE i HR-beståndet än i BR beståndet.

Varför inte flytta till ett land med Marknadshyror så att du kan betala dem ? Som Sverige-
demokrater som brukar vilja flytta till ett land som inte tar emot invandrare ? Det är på den
nivån dina s k resonemang brukar ligga.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/inflyttning-pagar-i-stockholms-dyraste-hyresratter-drygt-9-000-for-en-etta/aRKodi!0cR3OZuz6U90RD1jX6Tv4w/

Det här handlar om det kvarter där Daniel Suhonen bor ! Men läs vad du själv
skrivit i tråden om honom så finner man vad du tycker om sossar som har råd
att betala marknadshyra (och blir godkända av värden). De skall inte ens få göra
det !

Hur skall du ha det gamle man ? Skall inte ens de som kan betala marknadshyra
få göra det om de har fel politisk åsikt enligt dig ? Hur långt vill du ta segregationen ?

Vore det inte dags att din senilitet och ditt sossehat (och ditt ljugande om fakta)
tog slut innan du gör det gamle man ?
Senast redigerad av litesliten 2020-05-05 kl. 09:49.
Citera
2020-05-05, 09:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Fast inte har du väl lite pengar ? Ditt suveräna förakt för mindre lyckligt lottade indikerar
förutom ett bristande intellekt, avsaknad av empati m m någonting helt annat. Gott om
pengar från barnsben. Aldrig stått i kö utom för att visa hur smart man är !

Oavsett mina tillgångar lever jag som om jag har lite pengar, men klarar mig bra med mindre pengar. Pengar är inte allt. Dock tycker jag till skillnad mot vissa andra att vi faktiskt ska prioritera hemlösa, vilket vi tyvärr inte gör med dagens förda bostadspolitik.

Nya dyra hyresrätter är sannerligen inte en lösning på bostadsbristen. När ska den polletten trilla ner?
Citera
2020-05-05, 09:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
"Sverige, landet där det råder stor bostadsbrist" heter visst tråden. Utan ? efter. Klarar
du inte ens själv av att skapa en tråd som heter motsatsen och fylla den med minst
lika verklighetsfrämmande inlägg som nu ? Du som brukar kräva att andra skall starta
byggfirmor och bygga hus ! Men själv klarar du inte av att starta en tråd utan förblir
OT. Borde vara just OTillåtet!
¨

Mycket av "bristen" är mer upplevd än verklig. Att man inte kan bo exakt som man vill när man vill det är inte likställt med att det saknas bostäder.

Oftast beror "bristen" på något helt annat, nämligen att man kanske inte jobbar heltid och därför varken kan köpa eller hyra en bostad i första hand ens.

Jag antar att du/ni som upplever brist inte sitter och skriver under en bro direkt?! Ni är i någon form av bostad och alltså finns det bostäder trots allt, även om det inte är ett förstahandskontrakt eller exakt den bostad du vill bo i egentligen.
Citera
2020-05-05, 09:50
Medlem
Citat:
Oavsett mina tillgångar lever jag som om jag har lite pengar, men klarar mig bra med mindre pengar. Pengar är inte allt. Dock tycker jag till skillnad mot vissa andra att vi faktiskt ska prioritera hemlösa, vilket vi tyvärr inte gör med dagens förda bostadspolitik.

Nya dyra hyresrätter är sannerligen inte en lösning på bostadsbristen. När ska den polletten trilla ner?

Sagt av mannen som likställer ekonomiskt värde och människovärde. Men som nog
inte är rasist utan ser ner på fattiga oavsett hudfärg.

Utförsäljningarna (den enda egentliga borgerliga bostadspolitiken) gjorde slut på
de flesta billiga hyresrätterna. Och nu har de börjat igen ! Lycklig ?
Citera
2020-05-05, 09:53
Medlem
Citat:
¨

Mycket av "bristen" är mer upplevd än verklig. Att man inte kan bo exakt som man vill när man vill det är inte likställt med att det saknas bostäder.

Läste du om Birgitta ? Stockholm direkt i helgen och jag har länkat. Men hon kanske
bara upplever sig som bostadslös ?

F ö vill jag ännu en gång påminna vad tråden sägs handla om. Ingen hindrar dig och
dina gelikar att starta tråden "Sverige - LANDET DÄR DET inte råder minsta lilla brist
på bostäder någonstans !!!". Jag kommer i vart fall inte att skriva där.
Citera
2020-05-05, 09:54
Medlem
Citat:
Nej du äger en andel av BRF som i sin tur äger din BR som du har 100% nyttjanderätt till.
.

Och man äger också sin andel av föreningens skulder. Som kan vara avsevärda.
Citera
2020-05-05, 09:56
Medlem
Citat:

Vilken "bostadsbrist"? Det finns närmare 5 miljoner bostäder i det här landet och över 40 m2 boyta per person.

Det är inte bostadsbrist som är huvudproblemet i det här landet, utan hur tillgängligheten till de bostäder som redan är byggda ser ut.

Törs man påminna om vad tråden heter ? OT nu och föralltid. Eftersom du inte klarar av att
starta en egen tråd med en annan devis.

Kan det alltså inte råda svält i ett land samtidigt som somliga däri lever i högönsklig välmåga ?
Tror du att alla du adresserar till budskap till föddes igår ?
Citera
2020-05-05, 09:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Och man äger också sin andel av föreningens skulder. Som kan vara avsevärda.

Därför man ska läsa årsredovisningen innan man köper sin BR. I min förra BRF fanns det pengar i kassan och noll i skulder. Nu bor jag i ett nyare hus med låg skuldsättning och välskött ekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in