2020-05-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Skyller ju storstädningen på barnen! Och framförallt så står hon inte upp för dem när Stefan beter sig som han gör.
Aha, okey - det var en metafor. Ja, och det hade varit ett barns fel om englandsresan inte blivit av pga en knytnäve i väggen. Allt är uppenbarligen barnens fel. Stackars ungar.
Citera
2020-05-04, 20:44
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror inte att rätten (särskilt inte domaren) går på dessa historier. Mångt och mycket måste ändå resa flaggor för dom. Men att han ljuger, vilket tyder på att han är skyldig, är enbart ett indicium. Och tyvärr är det många små indicier, och väldigt lite teknisk bevisning. Och inget är bindande till mordet.

Vad gäller cykeln, tycker jag att det finns många faktorer som talar för det. Dels växelhistorierna och vattenspridarhistorien. Men även sadelsexet, som verkar taget ur en porrfilm. Den historien är konstruerad för att han han cyklat hem blodig efter dådet, med all sannolikhet.

Vad gäller HD har jag svårt att mentalt få in henne i mordet. Vad hennes del består i är svårt att dra slutsatser om men helt klart vet hon mycket mer än hon vill avslöja.

Hon kan ha nyttjats på ett sätt som kanske inte var så aktivt, men tillräckligt för att hjälpa till för att få ett mer hållbart alibi?

Det bästa hade kanske ändå varit att hon suttit vid SDs dator hemma och klickat fram lite förutbestämda grejor om det hade varit välplanerat. Och det tror jag inte hon har gjort. Det är ett glapp under just den väsentligaste tidpunkten.

Nu kanske det blev något beslutat i brådrasket? Att hon fick göra något som underlättade? Men mest tror jag att hon inte ens här har varit involverad.

Kanske har SD bara talat om för HD att han har "tagit hand om problemet" eller talat L*ena "tillrätta". Jag har verkligen försökt att få till en sannolik teori om vad SD kan ha sagt till HD på morgonen, men lyckas inte så bra. Jag tänker ändå att hennes uttalande till MT på avdelningen kanske ändå tyder på att hon inte vet att L*ena är död.

Kanske har SD sagt att L*ena och jag bråkade på kvällen. Jag sa till henne att nu är det nog. Nu är det helt slut. H*anna och jag åker till USA, och nu ska vi försöka lappa ihop vårt äktenskap.L*ena blev hysterisk och sprang ut. Och sedan när jag gick förbi för att kolla. Då verkade hon inte vara hemma och dörren stod på glänt. Nu är jag rädd att jag blir misstänkt om det har hänt något. Men hon kommer nog hem igen. Hon ställer nog bara till en scen för att vi inte ska åka.

Yes, HD är inte involverad i mordet, dvs den aktiva handlingen. Men håller en dörr på glänt åt att hon hjälpt till att röja bevis.

Givet att hon inte varit inblandad öht så är din teori intressant. Det vill säga, SD har förklarat att han varit med LW och att omständigheterna är sådana att han kan bli oskyldigt dömd om man inte hittar riktiga GM. Om HD inte hjälper till (sprida falska uppgifter om blod tex) så finns det stor risk för att SD åker dit. I hennes ögon är han ju oskyldig. Say and do whatever it takes!

Sanningen kan ju göra väldigt ont. En människa kan göra mycket för att undvika den.
Citera
2020-05-04, 20:50
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Aha, okey - det var en metafor. Ja, och det hade varit ett barns fel om englandsresan inte blivit av pga en knytnäve i väggen. Allt är uppenbarligen barnens fel. Stackars ungar.
Hehe ja fan sorry, i det här fallet kan man väl inte vara nog tydlig när det kommer till sådana metaforer..😬

Ja jag såg ditt inlägg om Englandsresan. SÅ jäävla mörkt. 8 år gammal. Alltså nej detta FUP måste väl ändå vara nog för någons slags insats från Socialtjänsten eller?!
Citera
2020-05-04, 20:53
Medlem
Citat:
Hehe ja fan sorry, i det här fallet kan man väl inte vara nog tydlig när det kommer till sådana metaforer..😬

Ja jag såg ditt inlägg om Englandsresan. SÅ jäävla mörkt. 8 år gammal. Alltså nej detta FUP måste väl ändå vara nog för någons slags insats från Socialtjänsten eller?!
Faktum är att polismyndigheten lade in en orosanmälan om "Barn i fara" när Hanna satt häktad. Det stod inte någon text såvitt jag kunde se, som förklarade. Men jag tror det kom sig av mordtankarna på barnen som kommit upp i förhör. Men självklart vet jag inte varför, men det var min första tanke. Vad som hände med den anmälan förtäljer inte historien.
Citera
2020-05-04, 20:54
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Är det inte rätt ovanligt att en sjuksköterska inte känner till namnet på den medicin hon själv äter?
Om hon har lika dåligt minne när det gäller patienternas mediciner så lever de farligt.
Arbetar hon igen som sjuksköterska eller är hon sjukskriven?
Jag tar nog faktiskt tag i det här att ringa Hannas chef och Socialtjänsten.

Eller har det gjorts redan tro?
Citera
2020-05-04, 20:56
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du har rätt såtillvida att proppfullt med liknande modstulna uttalanden från forentiker gör att SD nu är på fri fot.

Allt som inte går att påvisa binda honom till mordet tolkas som att det kan varit han.

Med samma bakvända resonemang så går det inte utesluta SD kan vara skyldig till olösta mord ala' Qvick då "det fanns för lite att gå på" att binda honom till morden.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Negation
Om man lyssnar på forensikern så bemöter han alltså försvaret som menar att "eftersom det inte går att säga att det är SD:s skor som varit i farten så betyder det att det inte är SD:s skor."
Förstår du?
Forensikern säger att han måhända varit lite otydlig i sin rapport, men resultatet han kom fram till var "bara för att det inte går att säga att det är SD:s skor som sparkat/trampat på LW så betyder det inte att det inte kan ha varit det."
Typ.
Förstår du skillnaden?
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-05-04 kl. 21:00. Anledning: tagit bort ett överflödigt att
Citera
2020-05-04, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja det är en del som tänker att de ska skämmas för vad deras partner gör men det är fel. Det är inte HD som ska skämmas för att SD valt att mörda någon. Hon har inte gjort något fel. Modigt av henne att inse det och gå vidare med sitt liv med huvudet högt buret.

Va snackar du för ”goja” HD satt ju som en idiot i rätten och kom inte ihåg ljög och höll Mördaren Stefaaan Davisson om ryggen, skämmas är väl det minsta Hon kan göra
Citera
2020-05-04, 21:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Sedärja.. Jag minns inte att de frågade Stefan om det kontot men det kanske de gjorde? Eller så kanske det togs upp i slutpläderingen? De skulle man ju verkligen vilja höra förövrigt!

Avsnitt 22, i slutet vid ca 34:40 min frågar advokaten:

- Du sa att, eller du nämnde att L*ena eventuellt hade nån cache som skulle publiceras. Var det nåt du visste eller var det en spekulation eller...
- Nej, jag fick reda på det av Stefan.
- Efteråt eller..
- Mm
-Ja, vilken cache pratar ni om?
- Ingen aning om vad den heter, det var en gömma.
- Ok. Men du sa att du kontaktade nån, en administratör kallade du honom för.
- Mm.
- För att höra om hon anmält nån.
- Ja.
- Hade hon gjort det?
- Det kunde inte han svara på.
- Det kunde han inte svara på..
- Misstanken hade lite grann väckts av andra och att det gått ut i (ohörbart möjligen USA (?)
- Jag tyckte att du sa att den inte var publicerad eller att den skulle publiceras eller du nämnde ordet publicera...
- Den var ju inte publicerad för det finns inte där på kartan.
- Nej. Ok, och då kan man inte veta att den är på gång?
- Nä
- Utan då får administratören se om det är anmält någon cache för att granskas...
- Men innebär det att den som inte håller på med det där att, då kan man inte veta att den är på gång så att säga?
- Nä. Stefan kan veta eftersom han har ett sånt konto.
- Nä...men hur kan han veta det?
- För att han har ett sånt konto tror jag. Han har fått information om cachen ska släppas innan den släpps.
- Av vem då då?
- Av GroundsPeak
- Ok, så det är också något du spekulerar över eller? (ohörbart)
- Ehhh, jag förstår inte frågan...
- Jamen, du säger att han har något konto någonstans..
- Mm
- Säger... är det något du vet?
- Jag har inte sett det själv,
- Nej,
- men det är det han har berättat för mig, att han har.
- Sen, jag måste fråga, ditt första förhör som hördes i juni- 18.

//

Den andra försvararen ( 37:49):

- Ja. Vad är chansen egentligen, vi vet här idag är att Stefan har inget något sådant särskilt konto. Tänker om det ger dig, upplyser dig att tänka efter, minns du verkligen att Stefan verkligen har sagt att han har ett sånt här, som kallas reviewerkonto. Om du tänker efter, har han verkligen sagt det till dig..
- Nä. Inget reviewerkonto.
- Det har han inte sagt att han har?
- Nä.

Här kommer en längre förklaring av KN hur det funkar när man lägger ut nya gömmor.

//
39:20
- Stefan har, jag tror att det är i samband med det här med Örebro- touringen har ett konto där han ser cacher som inte har blivit publicerade.För han frågade om vi skulle åka iväg till Strömstad för han såg att det skulle släppas ett stort antal cacher den helgen, eh, och lite sådana där saker. Så han visa bilder på sin telefon på cacher som inte har blivit publicerade. Jag tror inte att det var ett reviewerkonto, utan det var nån annan typ av konto (ohörbart).
- Det är så långt vi kommer. Inga fler frågor.
Senast redigerad av notknapparen 2020-05-04 kl. 22:12.
Citera
2020-05-04, 23:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Åklagaren har ändå jobbat med denna utredning i två år. Varje förhör, varje husrannsakan, varje pm - åklagaren får dessa i princip omedelbart allt eftersom de är utskrivna och klara. Inte som vi, 14.000 sidor ett par-tre veckor innan åtal. De skall också samtidigt granskas och se om de har relevans i ärendet - om inte så hamnar det i sidomaterialet.

Dock måste det vara oerhört lätt att missa saker och ting. Men väldigt intressant är HDs beskrivning av SD i hemmet och i sociala sammanhang. Även om HD försöker dämpa ner ordentligt så kan man läsa att det är en rigid typ som alltid skall ha rätt - t o m mot sina barn. Han förtrycker, kritiserar och förminskar. En riktig toppenkille. T o m förhörsledaren fick ont i magen av att läsa och lyssna på strösselförhöret - och en förhörsledare är van vid mycket.
Finns det sk strösselförhöret att lyssna på?
Citera
2020-05-05, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Finns det sk strösselförhöret att lyssna på?
Tror inte det. Men du kan läsa det i aktbilaga 158, sid 20.
Citera
2020-05-05, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Vad gäller HD har jag svårt att mentalt få in henne i mordet. Vad hennes del består i är svårt att dra slutsatser om men helt klart vet hon mycket mer än hon vill avslöja.

Hon kan ha nyttjats på ett sätt som kanske inte var så aktivt, men tillräckligt för att hjälpa till för att få ett mer hållbart alibi?

Det bästa hade kanske ändå varit att hon suttit vid SDs dator hemma och klickat fram lite förutbestämda grejor om det hade varit välplanerat. Och det tror jag inte hon har gjort. Det är ett glapp under just den väsentligaste tidpunkten.

Nu kanske det blev något beslutat i brådrasket? Att hon fick göra något som underlättade? Men mest tror jag att hon inte ens här har varit involverad.

Kanske har SD bara talat om för HD att han har "tagit hand om problemet" eller talat L*ena "tillrätta". Jag har verkligen försökt att få till en sannolik teori om vad SD kan ha sagt till HD på morgonen, men lyckas inte så bra. Jag tänker ändå att hennes uttalande till MT på avdelningen kanske ändå tyder på att hon inte vet att L*ena är död.

Det finns såklart utrymme för fler teorier och jag respekterar ditt resonemang och har gjort så under lång tid jag följt tråden i bakgrunden.

Jag tycker dock att HD har betydligt mer att berätta (och det tror ju du med). Och jag menar att hon på något sätt varit behjälplig i planeringen som minst.
Min utgångspunkt är vissa gemensamma yrkesmässiga beröringspunkter flera år tillbaka i tiden.
Det absolut mest graverade som presenterats är förhören som inte lämnar någon oberörd då det så klart framgår att hon undanhåller flera saker. Tyvärr
Citera
2020-05-05, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Det finns såklart utrymme för fler teorier och jag respekterar ditt resonemang och har gjort så under lång tid jag följt tråden i bakgrunden.

Jag tycker dock att HD har betydligt mer att berätta (och det tror ju du med). Och jag menar att hon på något sätt varit behjälplig i planeringen som minst.
Min utgångspunkt är vissa gemensamma yrkesmässiga beröringspunkter flera år tillbaka i tiden.
Det absolut mest graverade som presenterats är förhören som inte lämnar någon oberörd då det så klart framgår att hon undanhåller flera saker. Tyvärr
Hon är inte lika rädd för honom som hon är för att åka dit själv, hon ljuger för att hon är minst lika skyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in