2020-05-04, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Willys tog 6.50 kr för en vanlig sockerrörspåse samt 0.38 för en fruktpåse. Fanns dock gratis i papper. HAde med mig egen bärkasse.

LIDL tog 0.50 kr för en fruktpåse.
Samma för mig 0,50 för helt värdelösa fruktpåsar som dessutom har ett tryck på sig som påtalar att de är bra för miljön,, inga gratis papperspåsar heller, för kassarna tog de 6,25 pappers fanns överhuvudtaget inte. De har dessutom för ungefär två månader sedan bytt ut den vanliga kassen i plast mot en som expediten sa är miljövänlig och nedbrytbar tyckte den faktiskt var bättre än de som de hade förr då den var tjockare, trodde i min enfald att de gjort detta byte för att kassarna då skulle bli skattefria men se nej det var det inte.
Citera
2020-05-04, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Man kan ju ta papperspåsar som brukar finnas vid smågodis och lägga tomater i.
Visst men ska man behöva springa först till godiset i andra änden av affären och sedan till tomaterna. Fungerar bra i mindre affärer iofs men värre i de stora om man inte börjar tränga sig in vid kassorna när man ska in.
Ett annat alternativ är ju att låta tomaterna ligga och ruttna där de ligger, vilket inte är ett problem för mig eftersom alla affärer där jag handlar har vedervärdigt dåliga frukt och grönsaker som redan är halvruttna mögliga och djävliga. Som tur är har jag en torghandlare i närheten som alltid har fina grönsaker och frukt och där var det inget gnäll om någon skatt fick den lättrosa påsen gratis precis som vanligt.
Citera
2020-05-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Willys tog 6.50 kr för en vanlig sockerrörspåse samt 0.38 för en fruktpåse. Fanns dock gratis i papper. HAde med mig egen bärkasse.

LIDL tog 0.50 kr för en fruktpåse.

Samma sak på Hemköp, flera pallar med papperspåsar bland frukt & grönt de senaste 3-4 veckorna.
Citera
2020-05-04, 21:22
Medlem
Vår lilla byaffär köpte in en hel lastbil med påsar innan det blev straffskatt på skiten och påsarna kostar 2 kronor styck fortfarande och fruktpåsarna är gratis. Dollarstore sänkte sitt pris på påsarna från 2 kronor till 1 krona i Söderköping. 😆
Citera
2020-05-04, 21:43
Medlem
Lidl butikerna på Södermalm i Stockholm har påsarna bakom kassan bland alla andra stöldbegärliga varor.
Citera
2020-05-04, 22:01
Medlem
Tsarevitjs avatar
Willys fruktpåsar av papper är tunna och lätta och bäst av allt GRATIS. De affärer som inte tillhandahåller papperspåsar till frukt och grönt kommer att bli av med många kunder. Jag hoppas vi blir många som protesterar mot denna meningslösa skatt genom att vägra betala den.
Citera
2020-05-05, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Arrgl, jag råkade posta av misstag innan siffrorna var korrekta. Sedan var det för sent när jag upptäckte detta.

Här är korrekta siffror. Papperspåsarna är 5,66 gånger mer skrymmande.

Här är antalet påsar som ryms i en lastbil med släp.

BIL & SLÄP

Yttre mått: Höjd 4,2 m / Bredd 2,6 m / Längd 24 m
Inre mått: Höjd 2,95 m / Bredd 2,48 m / Längd 20,0 m
Bärförmåga: 41 000 – 43 000 kg

Antalet plastpåsar som ryms i en lastbil, kräver 7½ lastbilar för att transportera samma mängd papperspåsar.

Logik och matematik har aldrig varit miljönissarnas paradgrenar
Citera
2020-05-05, 03:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Willys fruktpåsar av papper är tunna och lätta och bäst av allt GRATIS. De affärer som inte tillhandahåller papperspåsar till frukt och grönt kommer att bli av med många kunder. Jag hoppas vi blir många som protesterar mot denna meningslösa skatt genom att vägra betala den.

Handlade grönsaker inklusive potatis i sådana påsar under måndagen. Blev förvånad över att den tunna papperspåsen med drygt 1½kg potatis höll. Knepigt papper, måste vara något modernt.

Såg i utcheckningen att plastkassarna nu kostar 6:50, medan papperskassarna fortfarande kostar 2:50. Kollade på övriga kunder, alla verkade ta papper. Såg inte en enda som gick från affären med plastkasse, något som var vanligt så sent som förra veckan, dvs. varenda jävel lämnade butiken med plastkasse, i princip. Tror inte Magdalena får in så många spänn på plastkasseskatten...
Citera
2020-05-05, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Handlade grönsaker inklusive potatis i sådana påsar under måndagen. Blev förvånad över att den tunna papperspåsen med drygt 1½kg potatis höll. Knepigt papper, måste vara något modernt.

Såg i utcheckningen att plastkassarna nu kostar 6:50, medan papperskassarna fortfarande kostar 2:50. Kollade på övriga kunder, alla verkade ta papper. Såg inte en enda som gick från affären med plastkasse, något som var vanligt så sent som förra veckan, dvs. varenda jävel lämnade butiken med plastkasse, i princip. Tror inte Magdalena får in så många spänn på plastkasseskatten...
hehe det där knepiga pappret innehåller säkert något som inte är bra för miljön.
Jag har egna plastpåsar med mig och en sån där biltema kasse som det tipsats om i tråden, ska köpa på mig fler av såna för den är verkligen bra.
Citera
2020-05-05, 06:22
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Vilken lysande idé att ersätta plastpåsen med papperspåsar.

Antalet plastpåsar som ryms i en lastbil, kräver 7 345 lastbilar för att transportera samma mängd papperspåsar.

Ja det är extremt lysande sätt att klämma ut mer pengar från den naiva svensken.

Citat:
Skatten beräknas ge hela 2,9 miljarder till statskassan.

Hade alla svenskar slutat existera idag så hade det inte blivit någon förändring i miljön. Vad vi gör är totalt irrelevant. Dessutom kom det en rapport för inte så länge sedan som visade att utsläppen kommer att öka fram till 2050.

Men svensken förtjänar detta. Svensken röstar för detta och säger aldrig emot.
Citera
2020-05-05, 06:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
hehe det där knepiga pappret innehåller säkert något som inte är bra för miljön.
Jag har egna plastpåsar med mig och en sån där biltema kasse som det tipsats om i tråden, ska köpa på mig fler av såna för den är verkligen bra.

Tja, plastpåsarna kostar bara 38 öre/st, men jag hatar dom, de är nästan omöjliga att öppna. Jag står och fepplar minst en minut/påsen.. Så papperspåsarna är faktiskt ett lyft.

Undrar om oärliga kunder fyller papperspåsen med dyrare grönsaker/frukt och väger in som billig potatis?
Papperspåsen är ju inte genomskinlig..

Undrar också om papperspåsarna är gjorda av någon sorts polymer? Alltså om man tillverkar polymer av pappersmassa, räknas det ändå som papperspåse och därmed slipper skatten?
Citera
2020-05-05, 08:20
Medlem
Freebops avatar
Kör med självscanning och betalar aldrig för påsar, kommer aldrig göra det heller. Butikerna gör flera miljoner i vinst enbart på plastpåsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in