Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-25, 12:11
  #1417
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Nej, det stämmer inte. Det är endast restavfall och plast om man skulle ha det som får förpackas i plastpåse, allt annat ska läggas löst i respektive kärl.
Du har fel, allting som slängs bortsett grovsopor ska ligga i knuten plastpåse enligt dom anvisningar som lämnats ut, enda undantaget är sånt som ska komposteras.
Citera
2020-05-25, 13:34
  #1418
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du har fel, allting som slängs bortsett grovsopor ska ligga i knuten plastpåse enligt dom anvisningar som lämnats ut, enda undantaget är sånt som ska komposteras.
Nej jag har inte fel. Läser innantill från sopsorteringsguiden som uppger det jag tidigare skrivit.
Citera
2020-05-25, 14:03
  #1419
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Nej jag har inte fel. Läser innantill från sopsorteringsguiden som uppger det jag tidigare skrivit.
Jo du har fel, vad sopsorteringsguiden skriver saknar relevans för mitt inlägg så gör om gör rätt.

Redigerat:
om du anser dig ha rätt så är det en diskussion du ska ta med min hyresvärd samt sopgubbarna...
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2020-05-25 kl. 14:05.
Citera
2020-05-25, 16:27
  #1420
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jo du har fel, vad sopsorteringsguiden skriver saknar relevans för mitt inlägg så gör om gör rätt.

Redigerat:
om du anser dig ha rätt så är det en diskussion du ska ta med min hyresvärd samt sopgubbarna...
Nej, jag har fortfarande rätt.

Att ni nu plötsligt tar upp er hyresvärd och även sopgubbar som inte vill följa sopsorteringsguiden kan jag inte rå över.
Citera
2020-05-25, 16:59
  #1421
Medlem
Underbar artikel i dagens Corren (vi har papperstidningen på jobbet). Tydligen har en driftig tillverkare lyckats med koststycket att få den vanliga plastpåsen att uppfylla kriterierna för en flergångspåse genom att göra den lite kraftigare och av ett lite mer miljöfarligt material.

Den ser ut, och känns, som en vanlig plastpåse men kan säljas vid kassen för 3 kr utan att behöva betala den extra plastpåseskatt som krävs in på det miljövänliga alternativet av majsstärkelse som kostar 6 kr.

Kapitalism fungerar!
Citera
2020-05-25, 17:23
  #1422
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Underbar artikel i dagens Corren (vi har papperstidningen på jobbet). Tydligen har en driftig tillverkare lyckats med koststycket att få den vanliga plastpåsen att uppfylla kriterierna för en flergångspåse genom att göra den lite kraftigare och av ett lite mer miljöfarligt material.

Den ser ut, och känns, som en vanlig plastpåse men kan säljas vid kassen för 3 kr utan att behöva betala den extra plastpåseskatt som krävs in på det miljövänliga alternativet av majsstärkelse som kostar 6 kr.

Kapitalism fungerar!
stod det nåt om påsen kommer ut i butiker eller om det bara är en konceptgrej som dör ut imorgon?

Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Nej, jag har fortfarande rätt.

Att ni nu plötsligt tar upp er hyresvärd och även sopgubbar som inte vill följa sopsorteringsguiden kan jag inte rå över.
Jaja lev du i villfarelsen att det är du som bestämmer vad som gäller dumdjävel
Citera
2020-05-25, 17:29
  #1423
Medlem
okok1s avatar
Jag tror inte denna höjning kommer påverka nedskräpningen i vattendrag som sker i U-länder.
Citera
2020-05-25, 18:06
  #1424
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
stod det nåt om påsen kommer ut i butiker eller om det bara är en konceptgrej som dör ut imorgon?

Var visst i DN. Här är den https://www.dn.se/ekonomi/tjock-plat...r-skattenamnd/

Det är alltså Sveriges största leverantör av plastpåsar (Bengt Lundin AB i Jössefors) det gäller. Handeln visat stort intresse för den nya flergångskassen sägs det.
Citera
2020-05-25, 18:51
  #1425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Var visst i DN. Här är den https://www.dn.se/ekonomi/tjock-plat...r-skattenamnd/

Det är alltså Sveriges största leverantör av plastpåsar (Bengt Lundin AB i Jössefors) det gäller. Handeln visat stort intresse för den nya flergångskassen sägs det.

ja att ica-handlarna (och resten) vill sälja plastkassar är nog inte så konstigt

om alla slutar köpa dessa så måste man höja priset på frukt och grönt för att kompensera bortfallet?

2014

"Marginalerna på plast- och papperskassarna i Ica-butikerna ligger på 74 procent. Affärsvärlden har tagit reda på hur många miljoner Ica tjänar på kassarna varje år"

"Matvarukedjan Ica säljer cirka 100 miljoner plastkassar och 15 miljoner
papperskassar varje år, enbart i Sverige, enligt uppgift från bolaget.

Kassarna säljs för 2,50 kronor styck. Det innebär intäkter på närmare 290
miljoner, årligen.

Hur stor kostnaden för tillverkning och hantering är vill inte Ica gå in på men enligt SVT:s granskning från 2013 ligger den på cirka 60-70 öre styck.
Därmed uppgår Icas samlade kostnad för 115 miljoner kassar på närmare 75 miljoner
kronor, räknat på ett snittpris på 65 öre styck.

I slutändan innebär det en vinst på cirka 213 miljoner kronor varje år. Bruttomarginalen
hamnar samtidigt på 74 procent."

https://www.affarsvarlden.se/artikel...rligen-6771015
Citera
2020-05-25, 18:54
  #1426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Underbar artikel i dagens Corren (vi har papperstidningen på jobbet). Tydligen har en driftig tillverkare lyckats med koststycket att få den vanliga plastpåsen att uppfylla kriterierna för en flergångspåse genom att göra den lite kraftigare och av ett lite mer miljöfarligt material.

Den ser ut, och känns, som en vanlig plastpåse men kan säljas vid kassen för 3 kr utan att behöva betala den extra plastpåseskatt som krävs in på det miljövänliga alternativet av majsstärkelse som kostar 6 kr.

Kapitalism fungerar!

Kommer man kunna köpa såna påsar istället lägger dom samma skatt även på dom.
__________________
Senast redigerad av Dormouse 2020-05-25 kl. 18:56.
Citera
2020-05-25, 19:02
  #1427
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Underbar artikel i dagens Corren (vi har papperstidningen på jobbet). Tydligen har en driftig tillverkare lyckats med koststycket att få den vanliga plastpåsen att uppfylla kriterierna för en flergångspåse genom att göra den lite kraftigare och av ett lite mer miljöfarligt material.

Den ser ut, och känns, som en vanlig plastpåse men kan säljas vid kassen för 3 kr utan att behöva betala den extra plastpåseskatt som krävs in på det miljövänliga alternativet av majsstärkelse som kostar 6 kr.

Kapitalism fungerar!
Ica's påsar har för längesen blivit miljövänliga och gjorda av sockerrör. Men det spelar ingen roll för de tar ut plastskatt på dem med vilket är ytterligare bevis på vilken bluff det här är. Så kanske det är upp till butiken att ta extra skatt? För varför fungerar det där i en viss butik men inte för icas påsar?

"Förutom våra plastbärkassar så har vi också andra produkter som är klimatneutrala via klimatkompensationen. Det gäller alla våra pappersbärkassar, flergångskassarna gjorda av sockerrör samt frukt & grönt-påsarna märkta med I’m green."
https://www.ica.se/ica-tar-ansvar/miljo/miljokassen/
Citera
2020-05-25, 23:24
  #1428
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Ica's påsar har för längesen blivit miljövänliga och gjorda av sockerrör. Men det spelar ingen roll för de tar ut plastskatt på dem med vilket är ytterligare bevis på vilken bluff det här är.
Så är det med mycket i sverige, straffbeskatta det som finns och gör ingenting eller rentav försvåra för mer miljövänliga alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Var visst i DN. Här är den https://www.dn.se/ekonomi/tjock-plat...r-skattenamnd/

Det är alltså Sveriges största leverantör av plastpåsar (Bengt Lundin AB i Jössefors) det gäller. Handeln visat stort intresse för den nya flergångskassen sägs det.
Intressant men tror inte det går igenom, tror det blir plastskatt på den också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback