Citat:
Ursprungligen postat av
sjelvefan
Baserat på hur trenderna i andra länder ser ut så borde många svar komma den närmsta veckan...
Jag kollade först antalet dödsfall vi (Sverige) hittills har haft. Jag räknar från den dagen som länderna har (minst) 1 dödsfall VARJE dag. Då är vi idag på vår 11e dag.
Trender jag ser när jag jämför med andra länder vid samma tidpunkt:
* Nästan alla länder jag har kollat ligger rätt lågt i antal dödsfall under de första 7-11 dagarna.
* När jag kollar kurvorna (över antal döda) i olika länder så ser dom flesta kurvorna ut att skena iväg mer rakt uppåt först runt dag 12-16 (ungefär).
* Vi är alltså just nu precis innan där helvetet har satt igång i andra länder...
Så jag avvaktar nog åtminstone en vecka till innan jag konstaterar ”det är ju typ bara 5 per dag som dör i Sverige”
Det är nästan lika många som dog första 11 dagarna i USA med! Det var inte heller såå många fler som dog i Italien första tiden...
Det kan även tilläggas att Spanien har nästan dubbelt så många dödsfall på 18 dagar än vad Italien hade efter 18 dagar. Och Frankrike har ungefär lika många dödsfall som Italien hade vid exakt samma tidpunkt.
Ni får mer än gärna komma och berätta hur ”fel” jag hade om 7-14 dagar, för det är FAN så mycket bättre för alla än att jag berättar att ni hade fel...
Jag ser folk prata som om vi redan vet och hänvisar till hur ”bra” det har gått första 11 dagarna (med dödsfall). Det har det gjort i övriga länder med! Det säger därför nada, här och nu.
Jag hoppas innerligt att vi avviker från trenderna och jag har aldrig velat ha mer ”fel” än just nu...
Baserat på trenderna i andra länder så borde vi som sagt få många fler svar närmsta 7-10 dagarna. Eftersom vi även ligger cirka 1-2 veckor efter många länder så har vi dessutom haft lite extra tid på oss att lära oss av andras misstag och av trenderna, det återstår att se om ”vi” har gjort det! Jag hoppas, men känner mig inte ett dugg säker. Än.
Vi har ju även haft en person som har sagt att det snart vänder, sedan början av mars... Snart kommer nog det riktiga svaret vart vi är på väg. I bästa fall fick han till slut rätt, i sämsta fall följer vi övriga länder efter våra första 11 dagar... [/b]
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Man hade antagligen mer fel i trenderna jag oroade mig för där i mars än de som definitivt hade fel :-) Men det är ändå rätt intressant att absolut ingenting har förändrats sedan dess, utom dödstalen då. Folk har ju konstant avfärdat precis allt som tyder på ökningar, eller har avfärdat allt innan vi ens kan veta med säkerhet åt något håll.
Det är sant att man inte kunde veta exakt hur det ska öka heller, men det rimliga då är ju snarare att VARKEN avfärda det eller påstå att det med 100 % kommer eskalera!?
Enda skillnaden är att folk i mars kom med argument alá ”men det är ju bara 5 dödsfall om dagen”, ”det ser ju bra ut våra första 11 dagar”.
Jaja, ”det kunde vi ju inte veta då”. Och nu sitter vi här med 2 700 fler dödsfall, först den 27 mars passerade vi 100 dödsfall.
Med samma bagataliseringar vecka ut och vecka in, där det inte har funnits en enda vecka där det har funnits skäl att oroa sig. ”Bagatalisering eller ”stämplas som en foliehatt som tror på 100 000 döda” typ.
En dag kanske, kanske landet lagom kommer tillbaka igen, där det inte hade varit några konstigheter att ibland bara ta det säkra före det osäkra. Utan att det betyder att man har läst en konspiratorisk sajt på nätet ellet tror på rena fantasital!
Men nästan 3 000 dödsfall på drygt en månad är väl ”precis som förväntat”...? Om någon för drygt en månad sedan ens hade föreställt sig dödsfal på den nivå som det faktiskt blev, eller hänvisat till en liknande statistisk prognos, ja ni vet nog själv hur ni hade avfärdat och stämplat den som ens hade tänkt den tanken... Särskilt ni som protesterade och avfärdade precis allting redan när vi låg på 5 dödsfall om dagen.