Citat:
Ursprungligen postat av
Schlaback
Nej för FHM är inget beslutande organ.
Regeringen är ytterst beslutande.
Men vad gäller att äga ett företag och/eller leda ett vårdhem och inte ha säkerställt säkerhet, (testa personal etc) skyddsutrustning och utbildning av personal och rätt lokaler och det leder till en överdödlighet är helt och hållet respektive inrättnings ansvar.
Det finns vårdhem som klarat detta.
Om jag exempelvis äger ett byggföretag och så har jag inte säkerställt skyddsutrustning för min personal och så ramlar en av byggarna ner från en byggnadsställning och dör pga mitt slarv. Det är helt och hållet mitt ansvar att säkerställa detta.
Sen så kan man ju i sak diskutera om FHM skulle ha gett andra rekommendationer. Men det är en annan diskussion.
Ansvaret ligger till sist hos respektive vårdinrättning som inte löst sitt uppdrag.
Du gör det för lätt för dig. Vi vet alla att vården tvingats till enorma prioriteringar pga av ekonomiska faktorer och underbemanning. I ett sådant läge så läggs resurserna där de mest skriande behoven finns.
Om Sverige i ett sådant läge ställs inför ett allvarligt yttre hot, i detta fall Corona pandemin, och den myndighet vars uppgift och ansvar det är att först reagera kraftfullt på hotet inte gör det så får detta naturligtvis mycket stora konsekvenser:
1) Landets vårdinrättningar kommer inte kunna ställa om för att möta hotet i tid eftersom hotet inte upplevs som ett hot. När de väl gör det så kommer det att ske för sent och i bristfällig omfattning.
2) Ansvariga politiker kommer inte besluta om extraordinära åtgärder eftersom inget allvarligt hot föreligger.
3) Människor kommer att dö i onödan.
Här är FHM's ansvarsområde
"Folkhälsomyndigheten har ett nationellt ansvar för folkhälsofrågor. Vår uppgift är att främja en god och jämlik hälsa, förebygga sjukdomar och skador samt verka för ett effektivt smittskydd och skydda befolkningen från olika former av hälsohot. Särskild vikt ska fästas vid de grupper som löper störst risk att drabbas av ohälsa."
https://www.folkhalsomyndigheten.se/.../vart-uppdrag/
FHM har mao inte bara ett indirekt ansvar utan ett
mycket stort sådant.