2020-05-04, 20:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Definitivt. Bortsett från direkta sakfel i de prognoser som levererats så har företrädare för FHM också visat arrogans i sitt bemötande av kritik. Det är inget bra förhållningssätt när det handlar om människoliv.

De har förvärrat läget när de t.ex. kritiserade företag som lät folk arbeta hemifrån och när de säger att munskydd orsakar mer smitta och när de självsäkert sa att smittan inte skulle få allmän spridning i Sverige. Ja listan kan göras lång. De får hållas av media därför har myndigheten stort förtroende i en Sifo-mätning, men om deras dödliga uttalanden och rekommendationer fick uppmärksamhet i media så skulle fler vara kritiska mot dem.
Citera
2020-05-04, 20:44
Medlem
No one yet knows if the virus causes permanent or long-term harm. (Källa: The Guardian)

“I don’t think it’s clear yet whether it’s the virus infecting the lungs and the blood vessels, or if it’s the body’s immune system which goes out of control which then causes lung and blood vessel injury,” Darley said. “Or, it could be a combination of both.

“The pathogenesis is not clear yet. We are observing brain inflammation in a subset of patients, and in those we are seeing agitation and a change in behaviour or personality. That’s really interesting, and there are reports coming from elsewhere of some people, including younger patients, suffering stroke. It’s unclear whether the virus is infecting the lining cells of blood vessels in the brain, or whether the patient’s blood is excessively prone to clotting because of all the inflammation, leading to stroke.”

What is particularly baffling is patients are presenting with poor oxygenation but little lung damage. This type of presentation is more typical of patients suffering from altitude sickness than a viral infection, Gattignoni says. As a result, patients who are very sick may not feel like they’re really struggling to breathe – even as they’re being critically deprived of oxygen.

“How is this possible?” Gattinoni told Guardian Australia from the intensive care department of the German hospital where he is working as a guest professor. “Bad oxygenation and good lungs tells me this must have something to do with the blood vessels. But these vessels are everywhere. In the brain. In the kidneys. So, in some patients, many organs are affected.”

He suspects men are more severely affected than women because the virus is activated by an enzyme controlled by androgens, a group of hormones that play a role in male characteristics. But more research is needed to test this hypothesis.
Citera
2020-05-04, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Sa jag inte heller.

Lär dig läsa, redovisa siffror och sluta dra ner tråden till tramsnivå med dina lögner.

Jo det var precis det som du menade men försöker nu komma undan din totala okunskap. Du är ju inte ens intresserad så varför sitter du här i den ensamhet och sysslar med nått du inte är intresserad av?

Obegripligt.

Vi har för övrigt gott om sjukvårdsplatser kvar i Sverige. Presenterades idag klockan 14 i media. och nej, det var INTE FHM som gjorde detta
Citera
2020-05-04, 20:46
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Hur sticker Sverige ut?

Klicka på "yesterday" och du får en helt annan bild. Meningslöst att titta på enskilda dagar.

Det är väl skitbra att det är kraftigt sjunkande siffror i flera av länderna som varit allra värst drabbade. Det Sverige har lyckats med är precis det man ville, att inte få den katastrofala exponentiella tillväxten som Italien, Spanien och UK mfl råkade ut för innan deras kraftiga åtgärder.

Naturligtvis är det positivt att trenden går åt rätt håll i andra länder, vad skulle det annars vara.. Det är för tidigt att sia om detta och det totala i utgången, det förstår jag, men det är ett tydligt trendbrott i många länder och det trendbrottet upplever jag inte som lika tydligt i Sverige. Men som sagt det är för tidigt att säga om det fortsätter så. Vi får nog se om ’trenden’ fortsätter närmaste dagarna och hur Sverige ser ut i förhållande till denna nya bild som visas.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-05-04 kl. 21:10.
Citera
2020-05-04, 20:47
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jo det var precis det som du menade men försöker nu komma undan din totala okunskap. Du är ju inte ens intresserad så varför sitter du här i den ensamhet och sysslar med nått du inte är intresserad av?

Obegripligt.

Vi har för övrigt gott om sjukvårdsplatser kvar i Sverige. Presenterades idag klockan 14 i media. och nej, det var INTE FHM som gjorde detta

Nej, gör om gör om, gör rätt. Du sprider lögner och är ohederlig.
Citera
2020-05-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Eller så håller man avstånd och är hemma och om man går runt och nyser och hostar. Som våra rekommendationer.

Långt bättre än ett dyngblött ickefungerande munskydd med noll effekt utomhus.

Folk smittar utan symptom och kan man minska den risken så bör man göra det.

Jag kommer alltid argumentera emot dig.
Citera
2020-05-04, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/ljusaktion-i-protest-mot-folkhalsomyndigheten/

Står lite här och var om detta. Ljus och blommor och skylt med text. Har en facebooksida också.

Aha det var det vi såg igår, då nådde det fram till media alltså. Men ingen intervju eller kommentar med FHM, bara en kommentar från ngn presschef om att de hade städat bort ljusen och blommorna, ungefär. Rätt väntat svar, ett icke-svar.
Citera
2020-05-04, 20:54
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Nej för FHM är inget beslutande organ.
Regeringen är ytterst beslutande.

Men vad gäller att äga ett företag och/eller leda ett vårdhem och inte ha säkerställt säkerhet, (testa personal etc) skyddsutrustning och utbildning av personal och rätt lokaler och det leder till en överdödlighet är helt och hållet respektive inrättnings ansvar.
Det finns vårdhem som klarat detta.

Om jag exempelvis äger ett byggföretag och så har jag inte säkerställt skyddsutrustning för min personal och så ramlar en av byggarna ner från en byggnadsställning och dör pga mitt slarv. Det är helt och hållet mitt ansvar att säkerställa detta.

Sen så kan man ju i sak diskutera om FHM skulle ha gett andra rekommendationer. Men det är en annan diskussion.

Ansvaret ligger till sist hos respektive vårdinrättning som inte löst sitt uppdrag.

Du gör det för lätt för dig. Vi vet alla att vården tvingats till enorma prioriteringar pga av ekonomiska faktorer och underbemanning. I ett sådant läge så läggs resurserna där de mest skriande behoven finns.
Om Sverige i ett sådant läge ställs inför ett allvarligt yttre hot, i detta fall Corona pandemin, och den myndighet vars uppgift och ansvar det är att först reagera kraftfullt på hotet inte gör det så får detta naturligtvis mycket stora konsekvenser:

1) Landets vårdinrättningar kommer inte kunna ställa om för att möta hotet i tid eftersom hotet inte upplevs som ett hot. När de väl gör det så kommer det att ske för sent och i bristfällig omfattning.

2) Ansvariga politiker kommer inte besluta om extraordinära åtgärder eftersom inget allvarligt hot föreligger.

3) Människor kommer att dö i onödan.

Här är FHM's ansvarsområde

"Folkhälsomyndigheten har ett nationellt ansvar för folkhälsofrågor. Vår uppgift är att främja en god och jämlik hälsa, förebygga sjukdomar och skador samt verka för ett effektivt smittskydd och skydda befolkningen från olika former av hälsohot. Särskild vikt ska fästas vid de grupper som löper störst risk att drabbas av ohälsa."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/.../vart-uppdrag/

FHM har mao inte bara ett indirekt ansvar utan ett mycket stort sådant.
Citera
2020-05-04, 20:54
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Berätta gärna hur noll är mer en ett? Låt mig ge dig ett exempel , om du har noll kronor kan du inte ha 50 öre. Har du problem med den ekvationen är du förbluffande svagt begåvad.
Du har ju inte ens förstått vad jag diskuterar här, du fattar inte ens poängen samtidigt som du hänger upp dig på helt triviala argument som inte har med saken att göra. Orkar inte lägga mer energi på dig. Lycka till i livet killen.
Citera
2020-05-04, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Idag: Anders Tegnell är försiktigt positiv om smittläget i Sverige. Har han varit annat än försiktigt positiv?

Jag är inte riktigt lika negativ till FHM som de flesta andra här är, men jag får kalla kårar när Tengelle uttalar sig på detta sättet. Det brukar ju faktiskt bli tvärt om mot hans gissningar.

Jag hoppas innerligt att han har fel denna gången. Alltså fel men rätt, fast ändå fel, dvs att han har rätt i just detta..
Citera
2020-05-04, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De har förvärrat läget när de t.ex. kritiserade företag som lät folk arbeta hemifrån och när de säger att munskydd orsakar mer smitta och när de självsäkert sa att smittan inte skulle få allmän spridning i Sverige. Ja listan kan göras lång. De får hållas av media därför har myndigheten stort förtroende i en Sifo-mätning, men om deras dödliga uttalanden och rekommendationer fick uppmärksamhet i media så skulle fler vara kritiska mot dem.

Det finns en (privat) Facebookgrupp nu som heter #SaveSweden. De är upprörda på FHM pga anhöriga som mister sina nära och kära osv. (Vet ej om de är anhöriga själva några av dem, eller bara random personer).

Det var de som gjorde 'aktionen' igår, dvs att lämna blommor, ljus och ett meddelande på en skylt utanför FHM igår. Expressen hade ett klipp om detta idag.
Citera
2020-05-04, 21:01
Medlem
Got2GoL8s avatar
Åter tillbaka efter en helt ok "Avstängning" i Coronatider, = en karantän!

Jaha, hur har ni haft det då? Någon som överlevt den hemska förkylningen? Enligt vissa borde flera av oss vara "long gone" nu?
Som jag sa, det ordnar sej, och visst gör de det! Jag är Väldigt stolt över att vara svensk och tror att många av er domedagsprofeter kommer vara det en sommardag också!
PS: Skojar inte bara, utan tycker det är mycket trist med alla som har mist livet, blivit jättesjuka mm. och deras nära och vänner.
Men som jag sa, detta klarar vi! Och vi gör det, med bravur!

Nu kan ni börja grina om 3:e världskriget eller något annat vi alla skall dö av inom kort!
Ha det så bra//GoL8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in