Jag ”roade” mig med att kolla hur andra länder låg till jämfört med Sverige vid samma tidpunkt. Jag tycker mig se några tydliga trender som tyder på att vi inte vet någonting hur det här slutar... Än. Baserat på hur trenderna i andra länder ser ut så borde många svar komma den närmsta veckan...
Jag kollade först antalet dödsfall vi (Sverige) hittills har haft. Jag räknar från den dagen som länderna har (minst) 1 dödsfall VARJE dag.
Då är vi idag på vår 11e dag.
Trender jag ser när jag jämför med andra:
* Nästan alla länder jag har kollat ligger rätt lågt i antal dödsfall under de första 7-11 dagarna.
* Nästan alla länder ökar kraftigt nånstans EFTER dag 11 (Oftast. Det ökar sällan särskilt mycket under första 7 dagarna)
Och där är alltså inte vi, än.
* När jag kollar kurvorna (över antal döda) i olika länder så ser dom flesta kurvorna ut att skena iväg mer rakt uppåt först runt dag 12-16 (ungefär).
* Av dom jag kollat är det få som ser ut att skena iväg första veckan eller tredje veckan, utan oftast nånstans däremellan.
Vi är alltså just nu precis innan där helvetet har satt igång i andra länder...
Så jag avvaktar nog åtminstone en vecka till innan jag konstaterar ”det är ju typ bara 5 per dag som dör i Sverige”
Det är nästan lika många som dog första 11 dagarna i USA med! Det var inte heller såå många fler som dog i Italien första tiden...
Det kan även tilläggas att Spanien har nästan dubbelt så många dödsfall på 18 dagar än vad Italien hade efter 18 dagar. Och Frankrike har ungefär lika många dödsfall som Italien hade vid exakt samma tidpunkt.
Ni får mer än gärna komma och berätta hur ”fel” jag hade om 7-14 dagar, för det är FAN så mycket bättre för alla än att jag berättar att ni hade fel...
Jag har dock INTE påstått tvärsäkert att vi går mot samma öde, jag påstår bara att vi INTE VET hur något slutar ännu. Jag ser folk prata som om vi redan vet och hänvisar till hur ”bra” det har gått första 11 dagarna (med dödsfall). Det har det gjort i övriga länder med! Det säger därför nada, här och nu.
Jag hoppas innerligt att vi avviker från trenderna och jag har aldrig velat ha mer ”fel” än just nu...
Baserat på trenderna i andra länder så borde vi som sagt få många fler svar närmsta 7-10 dagarna. Eftersom vi även ligger cirka 1-2 veckor efter många länder så har vi dessutom haft lite extra tid på oss att lära oss av andras misstag och av trenderna, det återstår att se om ”vi” har gjort det! Jag hoppas, men känner mig inte ett dugg säker. Än.
Vi har ju även haft en person som har sagt att det snart vänder, sedan början av mars... Snart kommer nog det riktiga svaret vart vi är på väg. I bästa fall fick han till slut rätt, i sämsta fall följer vi övriga länder efter våra första 11 dagar...
Ps. Glöm inte att ta med i beräkningen att vi är ett miniland med tio miljoner invånare.
Sverige:
Dag 1-11 - ”daily new deaths” (14-24 mars)
1, 1, 1, 4, 2, 1, 5, 4, 1, 6, 6 dödsfall/dag
= Totalt 32 dödsfall första 11 dagarna.
Veckan därpå: (?)
————————————
Italien:
Dag 1-11: (21 feb - 3 mars)
1,1,4,4,1, 5,4,8,12,27,28
= Totalt 79 dödsfall första 11 dagarna.
Veckan därpå: (fram till 10e mars)
Totalt cirka 520 nya dödsfall
28-168 dödsfall/dag
Antal dödsfall första 18 dagarna totalt sett: Runt 600 dödsfall.
————————————
Spanien
Dag 1-11: (3-13 mars)
1,1,1,5,2,7,13,6,19,31,47
= 133 dödsfall första 11 dagarna.
Veckan därpå: (fram till 20 mars)
Cirka 890 nya dödsfall.
48-262 dödsfall/dag.
Antal dödsfall första 18 dagarna totalt sett: Cirka 1 000 dödsfall första 18 dagarna.
————————————
Frankrike
Dag 1-11: (5-15 mars)
3,2,7,4,11,3,15,13,18,12,36
= Totalt 137 dödsfall på 11 dagar.
Veckan därpå: (fram till 22 mars)
Cirka 530 nya dödsfall
15-112 dödsfall/dag.
Antal dödsfall totalt sett första 18 dagarna: Cirka 670 dödsfall
————————————
England
Dag 1-11: (5-15 mars)
1,1,1,2,1,2,2,1,10,14,20
= 55 dödsfall första 11 dagarna.
Veckan därpå: (fram till idag 24 mars)
Totalt sett cirka 280 nya dödsfall.
20-56 dödsfall/dag
Antal dödsfall totalt sett första 18 dagarna: Cirka 335 dödsfall.
————————————
USA:
Dag 1-11: (2-15e mars) 5,3,2,1,3,4,3,4,4,8,3
= 41 dödsfall första 11 dagarna.
Veckan därpå: (fram till 22 mars)
Cirka 370 nya dödsfall
11-57 dödsfall/dag.
Antal dödsfall första 18 dagarna totalt sett: Cirka 410 dödsfall.
https://www.worldometers.info/coronavirus/