Citat:
Ursprungligen postat av
sibbann
Låt oss säga att det blir extrem arbetslöshet och bostadspriserna sjunker uppemot 50%. Då ser jag ett scenario där de "rikaste" köper upp fastigheter från den högt belånade medelklassen och hyr ut till densamma. När marknaden sedan återhämtar sig säljer man med hög vinst till samma medelklass. Resultatet blir att klyftan mellan eliten och Svenssons ökar ännu mer och det jämlika Sverige är ett minne blott. Många kmr i princip få säga upp allt vad nöje innebär för att ha råd att betala sina lån
Det finns i stadgarna i svenska bostadsrättsföreningar att man inte får hyra ut hur som. Det är annat utomlands där man faktiskt äger sin lägenhet o får hyra ut den till vem man vill.
Men de med pengar kommer kunna köpa billigt på attraktiva lägen. O troligen göra en god affär (om de vill stanna i ett Sverige i förfall).
Jag är rädd att vi kommer få se en storskalig utflyttning från Sverige om landet går in i en depression. O även det kommer påverka priset negativt o skapa osäkerhet långsiktigt.
Svensken har accepterat höga skatter för: Trygghet. A-kassa, Pension, Socialförsäkring, sjukvård, omsorg o kvalitativ fri utbildning. När inte det levereras så går flytt lassen dit skatterna är lägre o det är varmare eller trygghetslistan kan uppfyllas.
Det som kan rädda Sverige är om det blir värre i andra länder.
Själv funderar jag på om inte Kina kan ha framtiden för sig.