Citat:
Ursprungligen postat av
RobbanUC
Överbelånade bostäder, vettlösa konsumtionslån, minskat bostadsbyggande, ökande arbetslöshet, företagsdöd, minskad export beroende på minskad efterfrågan i andra länder, nollränta, allmänt minskad konsumtion, bubbelekonomi.
Många dåliga tecken hopar sig över Sverige i denna tid.
Vad tror ni kära FB-are?
1: Kommer bostadsbubblan/lånebubblan att spricka och leda till halverade priser räknat i Kronor?
2: Blir det vräkningar och låne/bostadsskulder + Kronofogden för resten av livet?
3: Kommer kronkursen att halveras som en följd av "Svenska sjukan"?
4: Kommer folket börja använda "riktiga pengar" som Euro och Dollar för "riktiga affärer" (som man gjorde i östdiktaturerna) medan den värdelösa kronan bara används till att betala tex. skatter och elräkning ?.
1. Den sk bostadsbubblan har det pratats om en hel del. Men än har ingen lyckats räkna fram den. Även Riksbanken har misslyckats. Verkar vara ett hjärnspöke som vissa som inte kan räkna släpar på.
Någon slags lånebubbla vet jag inte vad det skulle vara.
Hushållens belåningsgrad av sina tillgångar ligger på ca 22% om jag inte missminner mig. Är ganska hög soliditet.
2. Sådant händer hela tiden. Vet inte varför det skulle öka. Tja kanske lite för företagare vars företag konkar. Det lär väl hända.
3. Varför skulle kronkursen ändras nämnvärt?? En halvering skulle innebära ganska kraftig inflation. Prognoserna (från de som kan räkna) visar snarare ovanlig låg inflation de närmaste åren.
Skulle vår exportindustri dö ut så kan väl en sådan sak inträffa. Men vad skulle orsaka det?
Inte ens om SD får egen majoritet skulle väl dom vara beredda att sänka näringslivet på det sättet. Dom skall ju leverera skattefinansierade bidrag till sina väljare. Då måste dom ju ha ett näringsliv att plundra.
4. Har svårt att se att hushållen går över till USD och EUR. Vi använder det ibland när vi handlar på nätet. Men det är också bara då. Dessutom är nog trenden att en del utländska sidor ger pris i SEK.
Dessutom är en ansenlig del av hushållens svärjevänner och anti-EU så de lär krama SEK väldigt hårt.