2020-05-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Tack för svaret. Jag köpte Traton för några veckor sedan och det är den enda aktien, som jag ägt en "längre" tid, som har gått back..!

Jag är övertygad om att Scania på lång sikt är ett superföretag. Jag hade dem när de blev utköpta från börsen och blev superbesviken när jag tvingades sälja. Däremed inte sagt att detta är lägsta nivån. Men om tio år så kommer Scania säkerligen visa sig vara ett bra köp oavsett nuvarande pris. Transporter kommer ju alltid behövas. Även om tåg säkert kommer öka så måste ju gods fraktas lokalt också.
Citera
2020-05-04, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Det ser ut som Q2 vinstrapport blir betydligt sämre än Q1. Svenska bolag kommer bli billigare.

Va ??
Vilken överraskning 😲
Citera
2020-05-04, 12:36
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Det ser ut som Q2 vinstrapport blir betydligt sämre än Q1. Svenska bolag kommer bli billigare.

Det är inprisat att Q2 ska vara katastrofal. Nu är frågan bara hur katastrofal.
Citera
2020-05-04, 12:48
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Jag tror att det är inte. Ett år sen hade vi OMXS30 på samma nivå som nu. Kommer vi att tjäna samma pengar? Nej. PMI minskar kraftigt -> vi ska inte se V shape recovery.
Senast redigerad av Sven2 2020-05-04 kl. 12:57.
Citera
2020-05-04, 13:15
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Jag tror att det är inte. Ett år sen hade vi OMXS30 på samma nivå som nu. Kommer vi att tjäna samma pengar? Nej. PMI minskar kraftigt -> vi ska inte se V shape recovery.

................................../
................................./
Vi kommer se WWV och sen bara up up up tills nästa NWO-con.
Citera
2020-05-04, 13:24
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Min mor kan knappast något om aktier, men har ca 2 mkr, och frågar efter min hjälp. Personligen känner jag mig inte bekväm med att försöka hitta ett läge och skrika all in.

Vad tror ni om att pynta in 150k i månaden fördelat på 10 bolag i OMXS30 under närmsta året? Är detta ett råd ni skulle känt er trygga med att ge?

Sparhorisonten är cirka 10-15 år.

Det här är läget. All-in nu med morsans katjing.
Citera
2020-05-04, 13:27
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Affärsklimatet inom den tyska fordonsindustrin i april visar på en dramatisk försämring sedan Ifo-indexet noterats på lägsta nivån någonsin. Det skriver Ifo i en kommentar.

Indexet kom in på -85,4 punkter, att jämföra med -13,2 punkter i mars.

Tappet är det största för en månad någonsin och den lägsta nivån som noterats efter Tysklands återförening 1990. Under finanskrisen nådde indexet som lägst -82,9 punkter i april 2009.

”Aldrig tidigare har vi sett så svaga siffror för denna viktiga industri”, säger Klaus Wohlrabe, ansvarig för undersökningar på Ifo.

Orderböcker och kapacitetsutnyttjande föll till -76,7 punkter (-10,1 punkter i mars) respektive -45 punkter.

Samtidigt steg lagernivåerna till plus 40,5 punkter från plus 14,6 punkter.

Produktionsförväntningarna föll till -44,2 punkter (-36,2 punkter i mars), medan exportförväntningarna backade till -64,9 punkter, att jämföra med -43,9 punkter månaden innan.

Ajajaj.

Visste att det var illa för fordonsindustrin men inte såhär illa. Jävlar.
Citera
2020-05-04, 13:28
Medlem
Citat:

Tror inte heller det är inprisat då inget vet än vad detta har kostat.

V shape kommer nog vara i Kina men verkligen inte i väst.
Citera
2020-05-04, 13:31
Medlem
Citat:

Det ser ut som att Q2 vinstrapport blir betydligt sämre än Q1. Internationella bolag kommer bli billigare.*

Fixade till det åt dig. Får även flika in med att jag tror att ingen är direkt överraskad att Q2 kommer se ruskigt blekt ut, inte bara för svenska bolag utan över hela världen.
Där jag bor har allt hållt stängt sedan mitten av Mars.
Sverige är relativt skonat kontra resten av Europa.
Citera
2020-05-04, 13:36
Medlem
Citat:
Säger du att vi aldrig kommer tjäna samma pengar igen? Sen tycker jag de blir vanskligt att stirra sig blind på index, där finns flera bolag i omxs30 som gör sina ATH nu, ej omotiverat, så den reflekterar just nu inte riktigt hur mycket vissa fortfarande har tappat sen tidigare nivåer.
Citera
2020-05-04, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ajajaj.

Visste att det var illa för fordonsindustrin men inte såhär illa. Jävlar.

Topp 3 bland björnarna är du !
Vart hittar du allt ??
Imponerad utav att du orkar
Citera
2020-05-04, 14:07
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Ja ursäkta! Vad jag menar är att aktiefonderna knappast tagit igen sig och jag ligger fortfarande minus på alla fonder, allt från -10% till enstaka %. Medan mina enskilda aktier i olika företag tagit igen sig hyffsat.

För att kommentera dagens fall på Stockholmsbörsen så är fallet riktigt konstigt. Folk är idioter som säljer av för minsta lilla. Det är inte mer spänningar mellan USA och Kina än det var för ett år sedan.
Vet inte vad du har för fonder men de följer ju aktierna som är i dem så ..

Är det mer globala grejer så har USD backat mot SEK sedan 23e Mars, dock stärkts idag och igår. Så även om amerikanska börsen har gått upp i USD räknat så blir det ju inte samma sak i SEK.
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Jag är övertygad om att Scania på lång sikt är ett superföretag. Jag hade dem när de blev utköpta från börsen och blev superbesviken när jag tvingades sälja. Däremed inte sagt att detta är lägsta nivån. Men om tio år så kommer Scania säkerligen visa sig vara ett bra köp oavsett nuvarande pris. Transporter kommer ju alltid behövas. Även om tåg säkert kommer öka så måste ju gods fraktas lokalt också.
Blir det någon lastbil från Tesla?
Givetvis kan Scania bygga ellastbil med, om de har fördelar vad gäller hur man bygger lastbilar vet jag inte, att tänka nytt kan ju kanske vara positivt med. Tesla har ju batteriproduktionen och programvara från bilarna de kanske kan nyttja men jag å andra sidan lär ju andra försöka få till det också.
Citat:
Man kan ju undra hur effektiv börsen är när den slänger 1/3 hit och dit.

Trodde den inte att viruset skulle sprida sig innan? Trodde den inte att social distansiering skulle sakta ner smittspridningen? Trodde den inte att FED skulle ge något stöd? Trodde den inte innan att det fanns en möjlighet att något antiviralt läkemedel skulle fungera? Trodde den inte att vi kanske kommer få ett vaccin vid ett eller annat tillfälle?
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag säljer inte. Däremot köper jag mer än vanligt.
Det går ju att göra sålänge man har ett inflöde av pengar men det är ju inte alla som har och som marknadstimingsinitiativ är det ju ingenting om man gör det hela tiden. För den som har en summa pengar den vill peta in på börsen vid något tillfälle och/eller är intresserad av att försöka timea saker och ting så. (Vilket kanske är något man förlorar på.)
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Vart har du sett detta?
Det fanns ju ett köp på 460 miljoner eller så i Berkshire-Hathaways kvartalsrapport så något borde ju någon ha köpt men de hade väl ca 130 miljarder och det de hade gjort i övrigt var ju att sälja de fyra flygbolagen.

Det andra är ju indikatorn aktiemarknadens värdering mot USAs BNP som ju är väldigt högt upp och seglar men det beror väl rimligtvis på FED och räntan.
Citat:
Här kommer nedgången. Kommer bli -3,5% i öppningen. Jävlar vad detta kommer kännas.

Ingves starta printern för i helvete!

Edit: BOOM! Minus en kvarts miljon på bara en minut.
Jag spöade börsen som vanligt genom att ligga back mer än 5% på aktieinnehaven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in