2020-05-04, 11:11
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag är ju inte analytiker som ni märker, men finns det något som hindrar att det blir ett ras till samma nivå som i måndags (en vecka sedan)?

Det beror på vad marknaden tycker. De olika köp/sälj-nivåerna och stängningarna skvallrar trots allt om vad marknaden anser är rimliga priser hela tiden.

Har t ex en nivå på 1500 blivit refuserad (folk har köpt vid de nivåerna = kursen går upp därifrån) är det oftast så att det på vägen ned blir så att 1500 utgör ett motstånd, dvs priset faller inte rätt igenom 1500 ungefär som att någon kastat sig ned för ett bottenlöst hål.

Det går upp men också ned. Frågan är aldrig hur mycket upp eller ned det går utan vilka nivåer det går upp och ned till. Att det inte alltid går spikrakt uppåt ... känner de flesta till trots allt.

För OMXS30, den dagliga datan, är just nu nivån kring 1493 särskilt interssant. En kurs under det skulle skapa en ny lokal lägstanivå; dvs marknaden skulle då ha refuserat en tidigare supportnivå (en nivå där marknaden ansåg nivån vara köpvärd).

Kort kan man säga att alla stängningar runt +1% från 1493 bör anses vara positiva, detta trots att det skulle innebära att OMXS30 i det här fallet skulle gå runt -3% idag. Röda dagar måste alltså inte vara negativa; de kan lika väl bevisa att en support längre ned håller. Något som är en positiv signal.

Här är ett ex på supportnivåer som kan vara intressanta för just OMXS30 just nu (gula streckade linjerna):
https://i.imgur.com/QSo2TcI.png
Citera
2020-05-04, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det beror på vad marknaden tycker. De olika köp/sälj-nivåerna och stängningarna skvallrar trots allt om vad marknaden anser är rimliga priser hela tiden.

Har t ex en nivå på 1500 blivit refuserad (folk har köpt vid de nivåerna = kursen går upp därifrån) är det oftast så att det på vägen ned blir så att 1500 utgör ett motstånd, dvs priset faller inte rätt igenom 1500 ungefär som att någon kastat sig ned för ett bottenlöst hål.

Det går upp men också ned. Frågan är aldrig hur mycket upp eller ned det går utan vilka nivåer det går upp och ned till. Att det inte alltid går spikrakt uppåt ... känner de flesta till trots allt.

För OMXS30, den dagliga datan, är just nu nivån kring 1493 särskilt interssant. En kurs under det skulle skapa en ny lokal lägstanivå; dvs marknaden skulle då ha refuserat en tidigare supportnivå (en nivå där marknaden ansåg nivån vara köpvärd).

Kort kan man säga att alla stängningar runt +1% från 1493 bör anses vara positiva, detta trots att det skulle innebära att OMXS30 i det här fallet skulle gå runt -3% idag. Röda dagar måste alltså inte vara negativa; de kan lika väl bevisa att en support längre ned håller. Något som är en positiv signal.

Här är ett ex på supportnivåer som kan vara intressanta för just OMXS30 just nu (gula streckade linjerna):
https://i.imgur.com/QSo2TcI.png

TA är väldigt osäkert som det är. TA på OMX30 blir än mer osäkert eftersom vi följer USA ändå.
Citera
2020-05-04, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Om du menar OMX tycker jag det är rimligt när Volvo Scania öppnar upp, Finland och Danmark våra grannländer släpper karantän.

Nu går tjurtåget

För de som är intresserade av Scania så kan jag rekommendera denna podcast där Scanias vd spekulerar om framtiden lite https://play.acast.com/s/nyteknik/cd133b1e-5724-4f63-8ebf-edc9a93d7dd8
Citera
2020-05-04, 11:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Nej, såklart inte.
Skrev fel, eller snarare slarvade.
Det jag tittade på var att nå ned till 1443, men fick för mig att det var i måndags, men det var ju för en månad sedan. -8,5 % alltså.
Sorry för slarv!

Edit: På en månad blir väl hela tanken helt annorlunda jämfört med en vecka. Flera bottnar bottnar som sinewave beskrev.
Senast redigerad av Surtruten 2020-05-04 kl. 11:38.
Citera
2020-05-04, 11:31
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
För de som är intresserade av Scania så kan jag rekommendera denna podcast där Scanias vd spekulerar om framtiden lite https://play.acast.com/s/nyteknik/cd133b1e-5724-4f63-8ebf-edc9a93d7dd8

Sammanfatta gärna läget. Kommer aktien (Traton) gå upp eller ner från nuvarande kurs?
Citera
2020-05-04, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Sammanfatta gärna läget. Kommer aktien (Traton) gå upp eller ner från nuvarande kurs?

Jag tolkar det som en svår tid framöver. De kan fjärrövervaka nya lastbilar och se hur många km lastbilarna kör. Och det minskar ca 30% (gammal intervju). När de startar fabrikerna blir det på en låg kapacitet. Kommer ta år innan efterfrågan är normal igen.
Citera
2020-05-04, 11:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phosphor
Nu kraschade det igen imorse. Vad kan det bero på?
Ska visst var någon förkylning som går har jag hört.
Citera
2020-05-04, 11:43
Medlem
Jag avvaktar med att investera i börsen just nu, tror att börsen kommer att falla inom snart. Faller börsen så går jag in. Det finns mycket konsekvenser angående Corona kvar som marknaden inte har reagerat. Till exempel konkurser och hög arbetslöshet. Arbetslösheten och konkurser kommer bara att öka under tiden vilket leder till ökad lågkonjunktur. Folk kommer inte konsumera lika mycket som i fjol och många företag kommer att gå i minus.

Buffert har inte heller gått in i marknaden än vilket tyder att han spår ett fall i börsen igen.
Speciellt nu när spänningen mellan Kina och USA stiger så kommer marknaden bli allt mer ostabilt.
Citera
2020-05-04, 11:50
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Jag tolkar det som en svår tid framöver. De kan fjärrövervaka nya lastbilar och se hur många km lastbilarna kör. Och det minskar ca 30% (gammal intervju). När de startar fabrikerna blir det på en låg kapacitet. Kommer ta år innan efterfrågan är normal igen.

Tack för svaret. Jag köpte Traton för några veckor sedan och det är den enda aktien, som jag ägt en "längre" tid, som har gått back..!
Citera
2020-05-04, 11:59
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Det här är verkligen totalt förvirrande. Kan nån tyda vad som står här?

Ja ursäkta! Vad jag menar är att aktiefonderna knappast tagit igen sig och jag ligger fortfarande minus på alla fonder, allt från -10% till enstaka %. Medan mina enskilda aktier i olika företag tagit igen sig hyffsat.

För att kommentera dagens fall på Stockholmsbörsen så är fallet riktigt konstigt. Folk är idioter som säljer av för minsta lilla. Det är inte mer spänningar mellan USA och Kina än det var för ett år sedan.
Citera
2020-05-04, 12:14
Medlem
Sven2s avatar
Det ser ut som Q2 vinstrapport blir betydligt sämre än Q1. Svenska bolag kommer bli billigare.
Citera
2020-05-04, 12:22
Medlem
carminaburanas avatar
Det hade varit läge att köpa norwegian igår, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in