2020-05-02, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad skulle annars kunna vara orsaken? Om Östersjön delar sig till norr och söder, och det bildas två väggar av vatten helt övernaturligt, vilka mer bevis behöver du att något övernaturligt har skett?

Måste du kunna ta in Östersjön i en kontrollerad vetenskaplig miljö och testa för att kunna veta att något övernaturligt har skett?
Läs vad jag skriver.
JAG HAR INGA PROBLEM ATT DETTA SKETT. DET ÄR ORSAKEN JAG INTE VET.
Nu vill jag inte förklara detta fler gånger.
Citera
2020-05-02, 12:34
Medlem
Citat:
Så det finns inget som kan övertyga dig? Allting är tvunget att ha en naturlig förklaring eftersom det absolut inte kan vara Gud?
Snälla du, läs vad jag skrivit.
ORSAKEN TILL NÅGOT MÅSTE DEMONSTRERAS, INTE BARA PÅSTÅS.
Jag har inte sagt något om att förklaringen måste vara naturlig.
Men nu tror jag du bara spelar ovetande, då du insett att jag inte godtar påståenden som bevis.
Citera
2020-05-02, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Men nu tror jag du bara spelar ovetande, då du insett att jag inte godtar påståenden som bevis.

Läs själv vad jag skrev från början, jag argumenterade just för en DEMONSTRATION från början, en personlig demonstration för DIG, och jag gav dig bl.a. exemplet i berget Karmel, men du sade att du inte tar det seriöst

Om du inte tar sådana argument seriöst, så visar det bara att du inte vill ha en seriös diskussion.
Citera
2020-05-02, 13:07
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ska man som kristen lyssna på vad pastor Steven Anderson säger eller vad Jesus säger?
Jesus sade att om folket inte fick se underverk(bevis), så skulle dom inte tro:

"Jesus sade till honom: "Om ni inte får se tecken och under, så tror ni inte."" (Joh 4:48 Bibel2000)

Jag skulle tycka att om jag såg med egna ögon att en person uppväcker någon från döden, så är det bevis för att personen kommer från Gud, och jag kan tro på att personen kommer från Gud.

Men du kanske är som fariséerna?

"Sedan ropade han med hög röst: »Lasaros, kom ut.« Och den döde kom ut med armar och ben inlindade i bindlar och med ansiktet täckt av en duk. Jesus sade åt dem: »Gör honom fri och låt honom gå.«

Många av judarna, de som hade gått ut till Maria och sett vad Jesus gjorde, kom till tro på honom. Men några av dem gick till fariseerna och berättade vad Jesus hade gjort. Översteprästerna och fariseerna kallade då samman rådet och sade: »Vad skall vi göra? Den här mannen gör många tecken. Om vi låter honom fortsätta börjar alla tro på honom
" (Joh 11:43-48 Bibel2000)

Men han har rätt, dina argument är just cirkelargument.

Problemet med Bibeln är att den är motsägelsefull, du kan hitta stöd för vad som helst i den, även i det Jesus sa. Det är därför just kristna gör detta, vad är det världens kristna har gemensamt? Inte mycket.

Jag säger er: ”Stå inte emot den som är ond, utan om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra åt honom.”
Matt. 5:38–39

34 Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit för att sända fred, utan svärd.
Matteusevangeliet 10:34

Tror du lika väl som jag vet att evangelierna inte är historiska fakta.
Senast redigerad av Termos99 2020-05-02 kl. 13:10.
Citera
2020-05-02, 13:17
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Men han har rätt, dina argument är just cirkelargument.

Problemet med Bibeln är att den är motsägelsefull, du kan hitta stöd för vad som helst i den, även i det Jesus sa. Det är därför just kristna gör detta, vad är det världens kristna har gemensamt? Inte mycket.

Jag säger er: ”Stå inte emot den som är ond, utan om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra åt honom.”

34 Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit för att sända fred, utan svärd.

Klipp och klistra lite mer helt ur sin kontext så har du snart debunkat hela Kristendomen!!!
Citera
2020-05-02, 13:20
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Klipp och klistra lite mer helt ur sin kontext så har du snart debunkat hela Kristendomen!!!

Precis min poäng! Bibeln används av alla precis som de vill, och det du söker i den. Det finner du.
Citera
2020-05-02, 13:47
Medlem
Citat:
Läs själv vad jag skrev från början, jag argumenterade just för en DEMONSTRATION från början, en personlig demonstration för DIG, och jag gav dig bl.a. exemplet i berget Karmel, men du sade att du inte tar det seriöst

Om du inte tar sådana argument seriöst, så visar det bara att du inte vill ha en seriös diskussion.
Du förstår fortfarande inte?
Det var din förklaring som inte var seriös. Speciellt från ett logiskt och vetenskapligt perspektiv.
En personlig demonstration säger inget om orsaken bakom. Demonstrationen visar bara att något sker.
Om någon säger att det är Gud, Satan eller spöken som orsakar fenomenet, så ska även det beläggas.
Du måste ha det väldigt jobbigt när du kollar på magiker eller ”trolleri”. Om de säger att det är magi, tror du då på dem, om du inte kan visa hur de gjorde?
Citera
2020-05-02, 13:55
Medlem
För att göra det extra klart och tydligt:
Om jag ser något otroligt hända med mina egna ögon, och många andra ser det också, så kommer jag troligtvis att tro på det jag såg.
Men, och här kommer det viktiga, jag kommer kanske inte att köpa förklaringar till HUR det hände.
Citera
2020-05-02, 14:40
Medlem
Citat:

Dessa två skriftställen är inte motsägelsefulla. Jesu bud till kristna är att vända andra kinden till och älska sina fiender. Men Jesu budskap kommer att splittra människor, dom som följer Jesu budskap kommer att bli hatade och t.o.m. förföljda och bli dödade:

"Om världen hatar er, kom då ihåg att den har hatat mig före er. Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er. Kom ihåg vad jag har sagt er: tjänaren är inte förmer än sin herre. Har de förföljt mig kommer de också att förfölja er." (Joh 15:18-20 Bibel2000)

"Då skall man utlämna er till att plågas och dödas, och alla folk skall hata er för mitt namns skull."(Matt 24:9 Bibel2000)

Citat:
vad är det världens kristna har gemensamt? Inte mycket.

Inte alla som säger sig vara kristna är verkligen kristna:

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:21-22 Bibel2000)

Det finns många som förvränger bibelns budskap:

"Där(i Paulus skrifter) finns somligt som är svårt att förstå, och detta liksom vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petr 3:16 Bibel2000)

Citat:

Har du bevis för ditt påstående?
Citera
2020-05-02, 14:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74

Exakt. Orsaken till spetälska påstods vara guds straff. Det har visat sig vara ett felaktigt påstående.
Orsaken till spetälska är bakterien Mycobacterium leprae och det är smittsamt, vilket Guds straff rimligen inte skulle kunna vara.

Påstående av orsak och faktisk orsak behöver alltså inte hänga ihop. Det måste bevisas.
Citera
2020-05-02, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Exakt. Orsaken till spetälska påstods vara guds straff. Det har visat sig vara ett felaktigt påstående.
Orsaken till spetälska är bakterien Mycobacterium leprae och det är smittsamt, vilket Guds straff rimligen inte skulle kunna vara.

Påstående av orsak och faktisk orsak behöver alltså inte hänga ihop. Det måste bevisas.
JA. Och ännu svårare är det när det gäller mirakel som skett bara en gång. Sådana går inte att undersöka. Så även OM (ett väldigt starkt OM) jag skulle tro på en gammal historia med ett mirakel, så har jag ingen aning om orsaken bakom miraklet.
Jag kan alltså, rent teoretiskt, tro på att Moses delade havet, och ändå hävda att jag inte tror att någon Gud var inblandad. Teoretiskt, alltså.
Citera
2020-05-02, 15:27
Medlem
Ska man använda mirakel som gudsbevis, då måste man även tänka på att mirakel sker (påstås ske) inom andra religioner, kulturer och livsåskådningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in