2020-05-01, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag vet endast att t.ex. en rund sten skapas genom att vattenvågor träffar stenen, jag har aldrig sett vattenvågor skapa en vass egg samtidigt med en rund sida och ett hål i mitten.

Hur menar du att hålet i mitten blir till genom havets vågor?
Stenens olika egenskaper kan ju ha skapats under olika tillfällen. Att du sedan inte har sett något inträffa gör det inte ett dugg mindre ologiskt eller omöjligt som företeelse.
Citat:
Ungefär som alla beståndsdelar som en klocka består av av en slump råkar sammanfogas?

Jag tror inte du vet vad beståndsdelarna i en transistor är.
En transistor består av en massa olika atomer som det finns hur mycket som helst av i universum och som ständigt som sammanblandas till olika former.
Citera
2020-05-01, 21:02
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att det är omöjligt, men det är otroligt osannolikt.

Ännu mer osannolikt är att naturen skulle kunna skapa en transistor, så varför inte en hel dator också?
Jag tror också det är väldigt osannolikt.
Däremot är jag ganska säker på att släta stenar kan formas av naturen. Kanske med hål i också? Vad vet jag.
Citera
2020-05-01, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det tror jag inte. Först bevis, sen tror jag, om bevisen är övertygande.

Då kan du alltså få "tydliga bevis på verkligheter som man inte kan se", och tro på det?

"Tron är... det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se." (Hebr 11:1 NWT)
Citera
2020-05-01, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag tror också det är väldigt osannolikt.
Däremot är jag ganska säker på att släta stenar kan formas av naturen. Kanske med hål i också? Vad vet jag.

Ja hål också, men inte kombinationen hål, rund åt ena hållet och vass åt andra hållet som påminner om yxor som människor tillverkar.

Och ännu värre blir det med transistorer som är mer komplexa i sin struktur än en stenyxa.
Citera
2020-05-01, 21:08
Medlem
Citat:
Då kan du alltså få "tydliga bevis på verkligheter som man inte kan se", och tro på det?

"Tron är... det tydliga beviset på verkligheter som man inte kan se." (Hebr 11:1 NWT)
Japp, hade det stått så, då hade jag hållit med.

Den meningen håller jag inte med om.
Citera
2020-05-01, 21:09
Medlem
Citat:
Ja hål också, men inte kombinationen hål, rund åt ena hållet och vass åt andra hållet som påminner om yxor som människor tillverkar.

Och ännu värre blir det med transistorer som är mer komplexa i sin struktur än en stenyxa.
Kan tänka mig stenar som liknar en massa saker. Med betoning på ”liknar”.
Citera
2020-05-01, 21:32
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att det är omöjligt, men det är otroligt osannolikt.

Ännu mer osannolikt är att naturen skulle kunna skapa en transistor, så varför inte en hel dator också?
Att det är omöjligt är exakt vad du sa.

Men bra, nu när du har förstått att det inte är omöjligt så tar vi sannolikheten. Vad innebär denna otroliga osannolikhet? En på miljarden? En på biljonen? En på biljarden? Ännu mer? Hur många stenar har naturen format på jorden? Vi har en miljon miljarders miljarder planeter bara i vårt observerbara universum, hur många stenar tror du naturen har format på alla dessa?

Som du nu kanske förstår spelar det förmodligen ingen roll hur låg sannolikheten är för att något ska inträffa, så länge den är högre än noll (d.v.s. inte omöjligt) så inträffar det förmodligen då och då runt om i vårt enorma universum. Ja, det lär finnas hela datorer där ute också.
Citera
2020-05-01, 22:46
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Tvärtom enligt bibeln:

"Jesus sade till honom: "Om ni inte får se tecken och under, så tror ni inte."" (Joh 4:48 Bibel2000)

"Och den döde kom ut med armar och ben inlindade i bindlar och med ansiktet täckt av en duk. Jesus sade åt dem: "Gör honom fri och låt honom gå.". Många av judarna, de som hade gått ut till Maria och sett vad Jesus gjorde, kom till tro på honom. " (Joh 11:44-45 Bibel2000)

Om man baserar sin övertygelse på bevis, så är det ingen skillnad.
Jesus bevisade att han kom från Gud, t.ex. genom att uppväcka döda, då började folk att tro på honom.

Nja, pastor Steven Anderson säger: "All of christianity is a circular argument".

Nej det är inga bevis, eller om du vill åkalla religiösa sådana så har varje religion det, men det är bara troende som går med på det. Första steget är att tro.
Citera
2020-05-02, 00:54
Medlem
1. Gud är per definition det största tänkbara.

2. Antag att Gud inte existerar.

3. I så fall kan man tänka sig något som har alla
Guds egenskaper, men som också existerar.

4. Detta något är i så fall större än Gud, eftersom
det är större att existera än att inte existera.

5. Detta leder dock till en paradox, eftersom Gud
ju per definition är det största tänkbara.

6. Antagandet att Gud inte existerar är alltså felaktigt.
Citera
2020-05-02, 02:47
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
1. Gud är per definition det största tänkbara.

2. Antag att Gud inte existerar.

3. I så fall kan man tänka sig något som har alla
Guds egenskaper, men som också existerar.

4. Detta något är i så fall större än Gud, eftersom
det är större att existera än att inte existera.

5. Detta leder dock till en paradox, eftersom Gud
ju per definition är det största tänkbara.

6. Antagandet att Gud inte existerar är alltså felaktigt.

När du säger "Gud", vad mer exakt menar du? Ordet kan betyda såpass olika saker så jag är nyfiken på vad du menar.
Citera
2020-05-02, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Nja, pastor Steven Anderson säger: "All of christianity is a circular argument".

Ska man som kristen lyssna på vad pastor Steven Anderson säger eller vad Jesus säger?
Jesus sade att om folket inte fick se underverk(bevis), så skulle dom inte tro:

"Jesus sade till honom: "Om ni inte får se tecken och under, så tror ni inte."" (Joh 4:48 Bibel2000)

Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Nej det är inga bevis, eller om du vill åkalla religiösa sådana så har varje religion det, men det är bara troende som går med på det. Första steget är att tro.

Jag skulle tycka att om jag såg med egna ögon att en person uppväcker någon från döden, så är det bevis för att personen kommer från Gud, och jag kan tro på att personen kommer från Gud.

Men du kanske är som fariséerna?

"Sedan ropade han med hög röst: »Lasaros, kom ut.« Och den döde kom ut med armar och ben inlindade i bindlar och med ansiktet täckt av en duk. Jesus sade åt dem: »Gör honom fri och låt honom gå.«

Många av judarna, de som hade gått ut till Maria och sett vad Jesus gjorde, kom till tro på honom. Men några av dem gick till fariseerna och berättade vad Jesus hade gjort. Översteprästerna och fariseerna kallade då samman rådet och sade: »Vad skall vi göra? Den här mannen gör många tecken. Om vi låter honom fortsätta börjar alla tro på honom
" (Joh 11:43-48 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp 2020-05-02 kl. 06:25.
Citera
2020-05-02, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Att det är omöjligt är exakt vad du sa.

Var sade jag exakt så? Citera mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Ja, det lär finnas hela datorer där ute också.

Ok, jag tror inte många håller med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in