2020-05-01, 19:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Inte i denna mängden.

En influensa tar 200-700 liv per år i Sverige.

För 2 år sen hade vi en extra svår influensa som muterade och tog 2000 liv. 2000 pers tillhör inte det normala. Under 1000 brukar dö varje år.

Nu har 2600 dött på bara 3 månader. Med restriktioner. Inte gått ett år ens.
Fast influensa kommer varje år, så räknar man över tio eller hundra år så kommer influensa nog ta livet av fler, trots influensavaccin. Det speciella med coronaviruset som är i farten just nu är att det är nytt, och just därför värre just nu.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det kommer nog gå ner får vi hoppas. Sommaren kan bli en nergångsperiod när vi är mer utomhus.

Ja, troligtvis så kommer det att avta och vi ser nog högst hälften av siffran. Men den kommer totalt ändå att vara dubbelt så hög som en svår influensasäsong.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Mycket intressant. Finns ju en del som har tillgång till den, inkl jag..
Dessa mediciner bygger på att lura viruset i transkriptionsfasen så att falska byggstenar läggs till. Tydligen är viruset smart och "korrekturläser" RNA-kopiorna och gör sig av med de felaktiga. Viruset har tydligen denna förmåga då det består av ovanligt omfattande RNA. Så att använda det mot en redan etablerad infektion fungerar nog inte. Men man skulle kanske kunna hålla det sysselsatt när det försöker etablera sig och sakta ner processen tänkte jag.
Citera
2020-05-01, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Tack för svar.

Varsågod! Som jag svarade någon annan så verkar ju onkologer vilja börja testa med låga doser cytostatika.

"Det börjar nu bli allmän uppfattning att ett hyperaktivt/dysreglerat immunförsvar, med en bild som vid en autoimmun reaktion, är en betydande faktor bakom covid-19-sjukdomens dödlighet [1]. Reaktionen kommer ofta sent (1–3 veckor efter insjuknande) och hastigt i sjukdomsförloppet."

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/04/forsok-med-lagdoscytostatika-vid-svar-covid-19-bor-overvagas/?fbclid=IwAR2ARbOGhZ_i9LM0iCMgvoqqR6ryHbIznScAoJ1X aFe9HVXndjmBY2FhgYU
Citera
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Men ni ser väl till att agera ansvarsfullt och håller avstånd, trots att inte alla andra gör det?
Absolut, inte bara hålla avstånd. Använder handskar när jag handlar och spritar mina händer när jag är färdig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Nej han mår med all rätt nog inte så bra nu

Han kanske är trött och sliten? Det vore ju inte konstigt.

Å andra sidan har ju stödet för sossarna gått upp i raketfart så särskilt ledsen kan han ju inte vara för tillfället.

Sjukvården har det tufft, men tillsvidare inte katastrofrapporter. Någon sköterska har rapporterat ha gråtit, några läkare är trötta, några vill ha mer i lön osv.

Att han var torr i munnen kan bero på att han har bastat precis innan presskonferensen? Han suktade efter sin bastuöl, men häll masken.
Citera
2020-05-01, 19:58
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
"Hatfakta"

Många invandrare bär munskydd, till skillnad från många svenskar.

Det måste bero på svårigheten att ta till sig information.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Var på Ica idag å det var fullsmockat med folk, har inte butiker några restrektoner alls ?
Exakt, det börjar fallera nu lite här o där. Särskilt mindre Ica eller liknande har jag trängts nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Sverige har det första bekräftade dödsfallet den 11 mars. Det är sju veckor plus två dagar sedan. Det blir 52 döda per dag i snitt. Om det fortsätter en hel 40v säsong så ser vi ytterligare 11000 döda.
Jag menade internationelt men tippar rätt hårt på att även Sverige hade tidigare dödsfall i/av/med covid19 än det du skriver om
Citera
2020-05-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vi har en strategi att inte kollapsa sjukvården. Vilket inte hänt.

Fortfarande 30% Disponibla IVA platser kvar i Sverige och patienter som läggs in där ökar inte sedan ca 2 veckor tillbaka utan ligger stabilt på ca 530 pers för Covid-19 patienter. Ett par hundra ligger där av andra anledningar också.

Vi har 1100 platser.

Så där har vi lyckats väldigt bra.

Länder med fullständig Lockdown som Italien, Spanien, England, Frankrike... där har ju sjukvården kollapsat fullständigt. Även vad gäller döda sjuksköterskor och läkare. Total misär.

Vad vi inte lyckats med är att skydda våra äldre. Men det var nog tyvärr ett omöjligt uppdrag med tanke på hur vi jobbar med våra äldre i Sverige. Här måste saker göras om i grunden.

Så visst har vi en strategi. En strategi som nu övriga Europa tar efter. Land efter land.

Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Väldigt bra sammanfattning. Vänta dig att Sverigehatarna kommer motsäga dig och försöka vrida sanningen åt alla möjliga håll. Det kommer bli jättejobbigt för de nu när siffrorna vänder nedåt. De kommer hävda allt från mörkning till att det kommer mer i höst.

Uppfriskande med nyktra och relevanta inlägg för en gång skull.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Väldigt bra sammanfattning. Vänta dig att Sverigehatarna kommer motsäga dig och försöka vrida sanningen åt alla möjliga håll. Det kommer bli jättejobbigt för de nu när siffrorna vänder nedåt. De kommer hävda allt från mörkning till att det kommer mer i höst.

Det där sammanfattar alla förnekare.

Totalt bortom räddning oavsett vad för fakta de får.

Att det ska vända neråt är något de har sagt nu dagligen i 3 veckor.

Det är alltid dagen efter, man skjuter fram målet konstant medan man står och skriker med igentäppta öron.

Man frågar sig hur dessa människor kan ens överleva ute i livet.
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Varsågod! Som jag svarade någon annan så verkar ju onkologer vilja börja testa med låga doser cytostatika.

"Det börjar nu bli allmän uppfattning att ett hyperaktivt/dysreglerat immunförsvar, med en bild som vid en autoimmun reaktion, är en betydande faktor bakom covid-19-sjukdomens dödlighet [1]. Reaktionen kommer ofta sent (1–3 veckor efter insjuknande) och hastigt i sjukdomsförloppet."

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/04/forsok-med-lagdoscytostatika-vid-svar-covid-19-bor-overvagas/?fbclid=IwAR2ARbOGhZ_i9LM0iCMgvoqqR6ryHbIznScAoJ1X aFe9HVXndjmBY2FhgYU
Tack för länken. Intressant, borde kunna dämpa cytokinstormar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in