2020-05-01, 19:53
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Förklara vad? Jag ställde en kontrollfråga till ett påstående av en annan postare, för att försäkra mig om att jag förstått rätt.

crp-prov är vad som brukar kallas snabbsänka och ger ett mått på inflammation i kroppen. Virusinfektioner ger typiskt låga värden och bakterieinfektioner typiskt höga. 300 är ett högt värde.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/CRP-prov

Förklara terminologin precis som du gör nu, tack för det. Omöjligt menade jag att följa med i er debatt när enbart facktermer dribblas. Hursom, glädjande besked från Syd Korea angående immunitet, eller hur? Flockimmunitet är således en oomkullrunkelig korrekt strategi
Citera
2020-05-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Good news. I augusti 2021 är det 2 miljoner svenskar som dött. Då kan man äntligen få en tvåa i vasastan för halv miljon.

Spar dina hypotetiska fantasier till dig själv.
Citera
2020-05-01, 19:54
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
En jämförelse med våra grannländer:

Island 10
Lettland 16
Litauen 45
Estland 52
Norge 197
Finland 211
Danmark 403
Ryssland 972
Sverige 2667

Facts speaks louder than words, lies, models...
Alla som dött i Sverige, det hade inte behövt se ut så här!

Konstaterar att de andra länderna inte har en massmördare som Tegnell vid spakarna och att dom har en handlingskraftig regeringar som agerar. Den skillnaden syns tydligt och efter helgerna på tis ons nästa vecka så kommer siffrorna vara ännu mer skrämmande för Svensk vidkommande.

Siffror talar sitt tydliga språk. OBS glöm inte att Sverige passerade toppen för snart 2-3 veckor sedan
Citera
2020-05-01, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.telegraph.co.uk/news/2020/05/01/boris-johnson-script-german-coronavirus-cases-government/

Boris Johnson har också talat idag. Han har sagt att nu under återuppöppnandet av Storbritannien, så får ingen åtgärd göra så att R-värdet går över 1 igen. "Det är helt nödvändigt för återhämtningen." Varför tror våra myndigheter att det är bra för ekonomin att viruset härjar fritt..?

(Kunde inte läsa hela artikeln. Någon som har betalversionen och kan läsa resten?)

Exakt. Det är detta som dödar alla förnekares våta dröm.
I deras våta dröm så ska länder öppna upp så alla smittas, dör och Sverige tar första platsen i världen.
De inser inte att de redan har bestämt i förväg att man är bereddd att stänga ner ifall det går åt helvete.

Så som vanligt har förnekare fel. Som alltid.
Citera
2020-05-01, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Sverige har det första bekräftade dödsfallet den 11 mars. Det är sju veckor plus två dagar sedan. Det blir 52 döda per dag i snitt. Om det fortsätter en hel 40v säsong så ser vi ytterligare 11000 döda.

Det kommer nog gå ner får vi hoppas. Sommaren kan bli en nergångsperiod när vi är mer utomhus.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vi har en strategi att inte kollapsa sjukvården. Vilket inte hänt.

Fortfarande 30% Disponibla IVA platser kvar i Sverige och patienter som läggs in där ökar inte sedan ca 2 veckor tillbaka utan ligger stabilt på ca 530 pers för Covid-19 patienter. Ett par hundra ligger där av andra anledningar också.

Vi har 1100 platser.

Så där har vi lyckats väldigt bra.

Länder med fullständig Lockdown som Italien, Spanien, England, Frankrike... där har ju sjukvården kollapsat fullständigt. Även vad gäller döda sjuksköterskor och läkare. Total misär.

Vad vi inte lyckats med är att skydda våra äldre. Men det var nog tyvärr ett omöjligt uppdrag med tanke på hur vi jobbar med våra äldre i Sverige. Här måste saker göras om i grunden.

Så visst har vi en strategi. En strategi som nu övriga Europa tar efter. Land efter land.

Vi har inte lyckats med ett jota. Vi har enbart tur att inte fler blivit smittade och att vi inte har fler allvarligt sjuka.

Jag har inte sett något land hävda att de tar efter Sverige.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Spar dina hypotetiska fantasier till dig själv.

Jag gör fan va jag vill. Vem är du som ska tala om för mig vad jag ska göra?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det är oavsett vad man gör:
https://ddi.sutd.edu.sg/portfolio/items/448595

Det var ju även någon Israelisk matematiker som påpekade detta. När smittan väl fått fäste så spelar det ingen roll vad man gör, den skulle fortsätta spridas en viss tid oavsett. Var några veckor sedan jag läste det nu så kommer inte ihåg allt exakt.
Citera
Medlem
Citat:
1. Bara att jämföra med länder med total Lockdown som Italien, Frankrike, England, Belgien, Nederländerna, Irland...

7. Mina teorier?
Såklart inte. Gränserna kommer öppnas snart. EU ska ha ett möte redan nästa vecka för att börja proceduren att kunna resa utomlands igen. Inte minst för transporter av mat och viktig materiell är detta av yttersta vikt.

Även det kommer relativt snart. Så du kommer ju inte få rätt där heller

Vet du om man kommer kunna resa till Norge i sommar? Har två tonåringar som vill bo hos sin mor i Norge en månad i sommar. Vem frågar man om det går att resa när det börjar närma sig? Polisen?
Citera
2020-05-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag bara säger att vi har en statsminister som en majoritet skrattar åt, eller ignorerar.

Nja, enligt senaste Sifo-mätningen har SD förlorat väljare till förmån för S och M.
Folk vänder populisterna ryggen och söker sig till det trygga, fasta och väl beprövade i tider av kris.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Att dödsfall på hospits räknas med i Corona-statistiken bara därför att den döende var smittad förvränger ju statistiken åt ett håll. Om man sen på annat håll inte rapporterar alla Corona-dödsfall förvränger det återigen – fast åt annat håll.
Precis! Otroligt att en del som hyllar länder med låga dödstal i/av/med Covid19 är så ignoranta att de inte insett detta!
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Vi har en strategi att inte kollapsa sjukvården. Vilket inte hänt.

Fortfarande 30% Disponibla IVA platser kvar i Sverige och patienter som läggs in där ökar inte sedan ca 2 veckor tillbaka utan ligger stabilt på ca 530 pers för Covid-19 patienter. Ett par hundra ligger där av andra anledningar också.

Vi har 1100 platser.

Så där har vi lyckats väldigt bra.

Länder med fullständig Lockdown som Italien, Spanien, England, Frankrike... där har ju sjukvården kollapsat fullständigt. Även vad gäller döda sjuksköterskor och läkare. Total misär.

Vad vi inte lyckats med är att skydda våra äldre. Men det var nog tyvärr ett omöjligt uppdrag med tanke på hur vi jobbar med våra äldre i Sverige. Här måste saker göras om i grunden.

Så visst har vi en strategi. En strategi som nu övriga Europa tar efter. Land efter land.
Väldigt bra sammanfattning. Vänta dig att Sverigehatarna kommer motsäga dig och försöka vrida sanningen åt alla möjliga håll. Det kommer bli jättejobbigt för de nu när siffrorna vänder nedåt. De kommer hävda allt från mörkning till att det kommer mer i höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in