2020-05-02, 00:03
Medlem
tjallepetters avatar
Ni som sväljer skiten om R0=0.85, mår ni bra eller har coronaviruset infekterat era hjärnor?

Hur i helvete kan en sådan siffra tas fram utan masstester?

Vet flera personer som har haft covid-19 symptom men ej fått bekräftat med test.

Dr Tengele och hans gelikar har sannerligen hypnotiserat svenskarna.

Arma Sverige.
Citera
2020-05-02, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ny info ikväll på FHM säger att vi har ett R-tal just nu på R0,85.
Vilket alltså betyder att varje smittad person smittar FÄRRE än en person. Detta gör att smittan långsamt dör ut.

Norge har ju länge skrytit med sina R0,7

Så vi är absolut på rätt väg. alla parametrar tyder på det. Inlagda på sjukhus, inlagda på IVA, R-tal och antal döda. Allt pekar på att vi nu lämnar platån och går nedåt.

Det var ju glädjande nyheter. Dock likställer inte en nedåtgående kurva att vår strategi har varit hållbar och "den rätta". Det återstår att se som sagt hur strategin bedöms i efterhand.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du har fel dt har pågått länge.
Äldre med obotliga åkommor är ofta inte villiga att utstå mer smärta och panik för att få leva några månader till.

Att det finns några som skulle haft några månader till stämmer.

Men det är en minoritet.

Väldigt många som hade år framför sig att leva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Iom att vi sedan ett bra tag har typ konstant hastighet avseende döda per dag kring 80 per dag borde det ta i runda slängar 150 dagar. Men troligen långsammare i sommar och sen snabbare tempo i höst. För andra länder som kör med lägre hastighet kommer det säkert ta flera år innan man fyllt sin dödskvot.

Den sk platån från 8 april och en vecka framåt snittar på 98, inte 80.

De senaste 14 dagarna kan man inte lita på. Efter 10 dagar har de dock fått in 90% av fallen.
Citera
2020-05-02, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det där är lite gratispoäng sökande av Jonas, jag förmodar att med all övertid så kommer vårdpersonalen få en bra semester när detta är slut plus bonus, något annat är otänkbart.

Han och V hade dock ett rätt trevligt förslag för ett tag sen, som var mer verkligt hjälpsamt,.att man skulle se över att hjälpa extra för vanligt folk att betala hyra just nu, då det tydligen var en hel del som fått problem med det pga sjukdomen corona och arbetslöshet i dess spår. (FK är ju också kända för sina snabba handläggningstider...not).

Men det förslaget verkar ha drunknat i alla förslagen om miljarder till företagen...
Citera
2020-05-02, 00:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Bra artikel!

Jag vet dock inte om jag tycker den fullt ut stödjer det du säger om att immunitet är långt bort? Att man ska ha perfekt flockimmunitet lär ju dröja, men målet att vi ska kunna hantera en andra våg enklare än den första vågen tror jag är inom räckhåll.

Det skulle inte betyda att vi slipper COVID-19 i höst. Bara att sjukvården hänger med (ungefär som nu) fast vi kanske kan öppna högskolor och gymnasier, gå till jobbet, resa fritt i Sverige m.m. Alltså att epidemins hastighet är ”självkontrollerande”.

Så ser i alla fall jag på det här med flockimmunitet.
Vi ska upp till 60-65% enl. artikeln vilken blir en lång väg då vi ligger på r0 = 0.85.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Självklart skedde besluten i all hast men i min mening hade Spanien, Italien et al. mer strategibaserade beslut än vad Sverige har haft.

Hoppas inte även denna åsikt är "intellektuellt ohederlig" enligt dig

Nej ingen fara. Jag var lite onödigt bitsk där, sorry för det. Jag delar inte din verklighetsbeskrivning, men så skall det givetvis få vara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Vare sig man tittar på nya diagnosticerade eller dödsfall, finns det inget som tyder på att kulmen har passerats för Sverige:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Du kanske tänkte på Österrike?
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/austria/

Kika på IVA-vårdade, peak i början av april.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2020-05-02, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Vilken andra våg?

Vi har snart vaccin och då har alla döda svenskar dött förgäves.
Snart vaccin? Ska vi slå vad?
De döda Svenskar du pratar om skulle troligen inte levt såå länge i alla fall.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi ska upp till 60-65% enl. artikeln vilken blir en lång väg då vi ligger på r0 = 0.85.

Ups. Förnekarna tänkte inte på det...

Hahaha. Jaja, rena humortråden den här.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det mest uppenbara är väl när ett utbrott startar i närheten av en forskningsenhet som forskar fladdermöss virus när sedan samma nation där utbrottet började kategoriskt börjar radera forsknings rapport på rapport så borde väl varenda varningsklocka ringa hos vilken normalt kopplad människa som helst?

Och nu skall man i samma stad tillverka ett vaccin mot COVID-19 på ett biologiskt labb.

"8:46 pm April 30

Wuhan Institute of Biological Products on Thursday said they are actively preparing for the mass production of COVID-19 vaccines. A Wuhan-based biological lab is under construction."
Citera
2020-05-02, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Att det finns några som skulle haft några månader till stämmer.

Men det är en minoritet.

Väldigt många som hade år framför sig att leva.
Hur vet du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in