2020-05-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Exakt.

Dårskapet i detta land kommer att sätta sina spår.

När jag kollar straxt-höger-om-mitten media i USA och UK så hyllar man Sveriges öppna strategi och säger att det egna landets ledning är idioter som praktiserar lock-down in absurdum. Haha!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vilka alla ska ta efter vad menar du? Sverige har ingen strategi. Vi har gjort så lite som möjligt.

Vi har en strategi att inte kollapsa sjukvården. Vilket inte hänt.

Fortfarande 30% Disponibla IVA platser kvar i Sverige och patienter som läggs in där ökar inte sedan ca 2 veckor tillbaka utan ligger stabilt på ca 530 pers för Covid-19 patienter. Ett par hundra ligger där av andra anledningar också.

Vi har 1100 platser.

Så där har vi lyckats väldigt bra.

Länder med fullständig Lockdown som Italien, Spanien, England, Frankrike... där har ju sjukvården kollapsat fullständigt. Även vad gäller döda sjuksköterskor och läkare. Total misär.

Vad vi inte lyckats med är att skydda våra äldre. Men det var nog tyvärr ett omöjligt uppdrag med tanke på hur vi jobbar med våra äldre i Sverige. Här måste saker göras om i grunden.

Så visst har vi en strategi. En strategi som nu övriga Europa tar efter. Land efter land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Alla stora epidemier (ryska snuvan, spanska sjukan, asiaten, hong kong) brann ut på 6-8 veckor i sin första våg. Intressant att denna verkar göra exakt samma sak. Kolla alla länder, den dör ut (börjar minska och tynar ut) efter ca 7 veckor i alla länder.
Viruset har hittat hem!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Vad jobbigt, det här kan hålla på i ett par år läser man nu, och kan komma och gå i evigheter därefter.

Hur kommer de länder där man har lyckats få bort viruset helt just nu och som har stängt sina länder helt klara det? Kommer de att behöva hjälp ekonomiskt utifrån tro? Kan någon hjälpa dem när alla andra också har drabbats hårt? Ärlig undran.

Dom får det svårt. Alla länder måste lära sig leva med detta under lång tid. Ett effektivt vaccin blir en gamechanger, om det kommer. Annars tvingas alla länder gå igenom det Sverige nu gör och satsa alla marker på flockimmunitet. Jag tror att vaccin dröjer och tror på Sveriges vägval. MEN jag tycker såklart det är tragiskt med det faktum att så många avlider och blir svårt sjuka. Dock är det virusets förbannelse och över tid tror jag alla länder kommer ha ungefär samma dödlighet, oavsett strategi.
Citera
2020-05-01, 19:51
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
När jag kollar straxt-höger-om-mitten media i USA och UK så hyllar man Sveriges öppna strategi och säger att det egna landets ledning är idioter som praktiserar lock-down in absurdum. Haha!

Man hyllar antagligen genom den information de har tillgänglig.

Det är typ The Guardian som har nu börjat berätta om hur det egentligen ligger till i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Är rädd att det blir "pallplats" för oss, ifall andra länder fortsätter gå åt rätt håll medan vi kanske får platåer och sedan sticker iväg uppåt igen osv. AT sa ju själv nyligen att det kunde ta fart igen. Det är som en lång mardröm...

Kom ihåg det många säger. Detta är ett maratonlopp och inget sprintlopp. Vi är i början men jag tror tabellen kommer ändra sig längre fram.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Var det någon som såg hela talet med S.L ..såg bara en snutt, men tyckte inte han såg ut att må så bra?
Nej han mår med all rätt nog inte så bra nu
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Men borde vi inte ha mycket högre dödstal jämförelsevis även mätt gentemot det land med allra högsta dödstalen per miljon inv? Dumt tänkt antagligen eftersom det är många variabler som spelar in.

Många variabler spelar in som sagt. Hur tätt man bor, vilka åtgärder som vidtas, hur många smittade de fick innan reaktion. Hur effektiv sjukvården är och vilka förhållningsregler de fått. Sedan säkert 1000 andra variabler också.....
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det är oavsett vad man gör:
https://ddi.sutd.edu.sg/portfolio/items/448595

Aha fan va kul visste inte det här med spåkula. Härligt.
Citera
2020-05-01, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Gud vilka saker du griper direkt ur luften. Du blandar lögn med gissningar, antaganden från viss personer, ännu mera gissningar, antaganden igen osv osv. Ingenting beläggs med fakta. Du plockar saker helt ur sitt sammanhang.

Sverige bedöms få mellan 8-12% arbetslöshet enligt prognoser från såväl KI som Riksbanken. Varifrån får du 3% ifrån??

Rörande IVA förvägras ju stora mängder folk ens plats, så vad spelar det då för roll att det "finns" platser som det inte ens finns resurser att bemanna upp??? Ser du inte vad som händer?

Presskonferenser från FHM pallar jag inte med att se längre. Bara massa meningslöst drabblande med siffror som saknar all relevans. Man slutade provta för 6-7 veckor sedan. Meningsfullt att stå och prata om hur många kända smittade det finns då? Eller döda heller för den delen. Räknas ens hälften av fallen? De som dör på boenden ingår ju exempelvis inte. Detsamma gäller världsläget i stort. Har de ens 10% fullständighet? Ingen vet.

Jag känner till matematikerna som gjort beräkningsmodellerna, men sen när man gjorde ett OSU visade sig bara 2,5% bära på smittan. Inte ens bland sjukvårdspersonalen på Karolinska som är betydligt hårdare drabbad än befolkningen i snitt kom man upp till de siffror som matematikerna estimerat. När det gällde andelen med antikroppar var det ännu magrare.

Det tar tid innan en lockdown ger effekt. Det tar tom lång tid. Först och främst är inkubationstiden 1 vecka. Sedan dröjer det ytterligare 2-3 veckor innan man blir allvarligt sjuk. I allmänhet bor det mer än 1 person i ett hushåll, därför kan tiden behöva fördubblas innan man ser effekterna. Det är därför 6-8 veckors fördröjning på en lockdown innan den ger effekt. Det är egentligen först nu man kan se att antalet nya fall går ned i Italien, Spanien och Frankrike. Detta samtidigt som vi inte kan se någon som helst minskning i Sverige - snarare tvärtom.

Jag tror definitivt att de flesta kommer ta vaccinet om/när det blir allmänt tillgängligt. Jag kommer absolut att göra det. Många, inte minst här på FB tycks vara stora vaccinmotståndare, då man blivit rädd för vaccin efter svininfluensan. Men även där ska man komma ihåg att bara ett fåtal fick vissa biverkningar. Totalt har vaccin säkert räddat 10 tusen fler personer, jmf med enstaka fall som drabbats av en eller annan biverkning.

Jag tror det kommer bli oerhört svårt att leva med detta virus som en del av vardagen. Det funkar liksom inte med ett smittsamt virus som vandrar runt som dödar 1% av de som drabbas och gör 5% livshotande sjuka. Vi skulle behöva skala upp vår sjukvård med faktor 1000 och återverkningarna på samhället och ekonomin är på tok för stora över tid. De länder som beslutar om lockdown, nedfrysning, smittspårning, bär skydd osv är liksom inte dumma i huvudet. De vet mycket väl vad de sysslar med.

Fast det är ju du som läser slarvigt. Ulf-Utredaren skrev:

Norge har betalat ett högt pris tills nu med +10% arbetslöshet. Ifrån 3,6%.
Och inte som du tolkade det.

Sen håller jag med om att det är totalt värdelöst att jämföra siffror i dagsläget. Alla länder rapporterar olika och inte ens inom landet kan man lita på siffrorna.

Att dödsfall på hospits räknas med i Corona-statistiken bara därför att den döende var smittad förvränger ju statistiken åt ett håll. Om man sen på annat håll inte rapporterar alla Corona-dödsfall förvränger det återigen – fast åt annat håll.

Sen kommer vi nog att behöva leva med detta virus som en del av vardagen vare sig du vill det eller ej.
Citera
2020-05-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Verkar inte så, har varit både på Coop och Ica och det var mycket folk där också.

Men ni ser väl till att agera ansvarsfullt och håller avstånd, trots att inte alla andra gör det?
Citera
2020-05-01, 19:53
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu menade jag såklart en svår influensasäsong precis som denna sen så har det gått mer än 7 veckor sedan första dödsfallet i/av/med covid19 Kan ha hänt en bit in i förra året eller tidigare ändå-

Sverige har det första bekräftade dödsfallet den 11 mars. Det är sju veckor plus två dagar sedan. Det blir 52 döda per dag i snitt. Om det fortsätter en hel 40v säsong så ser vi ytterligare 11000 döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in