2020-05-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Kan du fråga vederbörande hur behandling med glukokortikoider påverkar CRP under en coronainfektion? Har ni haft något case? Lyckas preparaten dämpa den immunologiska responsen så att infektionen inte ser så allvarlig ut men kan vara det endå? Har det funnits idéer om att använda sådana preparat mot exempelvis cytokinstorm på grund av imnunsuprimerande egenskaper?
Jag jobbar inte på en covid-19 avdelning. Det är allmän utbildning som gått ut till all sjukvårdspersonal.
Utbildningar via inspelade videor från infektion-läkare osv.

Onkologer vill börja testa små doser cytostatika.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/04/forsok-med-lagdoscytostatika-vid-svar-covid-19-bor-overvagas/?fbclid=IwAR2ARbOGhZ_i9LM0iCMgvoqqR6ryHbIznScAoJ1X aFe9HVXndjmBY2FhgYU
Citera
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappakaljanskaj
Enligt rapport från kollega, smått obekväm stämning mellan kollegorna till Tegnells ena dotters arbetsplats. Detta eftersom en arbetskamrat gått bort i covid-19.

Har du hört det på skvallerträffen hos frisören med väninnorna eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Island skippar shengen och inför 2 veckors karantän för inresande.

Iceland Introduces Temporary Schengen Border Controls and 14-day Quarantine for International Arrivals

https://www.government.is/news/article/2020/04/22/Iceland-Introduces-Temporary-Schengen-Border-Controls-and-14-day-Quarantine-for-International-Arriva ls/

Bra för dem! De bör nog skydda den goda utvecklingen de haft. Vi kanske kommer få vänja oss av mer och mer vid en globaliserad värld där man kan resa hur som helst... I alla fall för ett bra tag.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror du på det själv? Att 10 miljoner svenskar skulle ha dött?
Nej men faktum är att du varken kan googla eller hänga på flashback i Kina utan en VPN. Är du turist ser de mellan fingrarna men inte om du är boende. Been there done that.
Citera
2020-05-01, 19:37
Medlem
HGs avatar
Intressant vad kineserna rapporterade igår genom "The Global Times". De säger att de skall snart börja massproduktion av ett vaccin mot COVID-19. Kanske hade Kineserna lite försprång genom att de visste mer om COVID-19 än vad de tidigare har medgett.

"8:46 pm April 30

Wuhan Institute of Biological Products on Thursday said they are actively preparing for the mass production of COVID-19 vaccines. A Wuhan-based biological lab is under construction."
Citera
2020-05-01, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Men jävligt bra på pandemihantering, till skillnad från oss!
Tveksamt mer troligt att de i Asien inte är lika känsliga som oss efter att ha ätit hund katt råtta och piggsvin etc under lång tid
Citera
2020-05-01, 19:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Bra skrivet!

Det fetade.
Vårdpersonalen är redan trötta och det förstår jag så väl.

"– Vi ville inte att det skulle bli så här. Vi värnar om våra patienter och vill göra vårt allra yttersta för att klara den svåra situation som just nu råder. Men efter flera veckor i förstärkningsläge har arbetsmiljön inom intensivvården blivit så tuff och så fysiskt och psykosocialt dålig att vi måste agera, säger Peter Geiger, vice ordförande i Västra Götalands läkarförening och överläkare i anestesi och intensivvård på Säs, i en kommentar.

I utskicket nämner de att den vårdpersonal som tar hand om de sjukaste covid-19-patienterna inte bara har en väldigt hög arbetsbelastning, men också dagligen utsätts för en ökad smittorisk.

Vi ser hur kolleger drabbas av sömnstörningar och psykisk ohälsa och om inget görs finns en risk den situation som råder leder till posttraumatisk stress och utbrändhet i större skala.

https://www.expressen.se/gt/lakarlarmet-fran-sas-laget-mycket-anstrangt/

Jag förstår att det är oerhört ansträngt. Det är redan långt över gränsen och därför blir det lite märkligt när FHM står och pratar om att det finns "ledig kapacitet". Hur de ska orka med det här i något år eller kanske två övergår mitt förstånd fullständigt. De är slut efter redan några veckor och då är vi ändå alldeles i början. Det är därför jag tror att strategier som tillämpats i andra länder egentligen är mer hållbart över tid, även om det förstås innebär påfrestningar av andra slag inledningsvis. Tänker då på sk lockdowns med hårda restriktioner i syfte att stoppa smittspridning, för att därefter rensa upp bland de små öar som ändå dyker upp. Dvs, göra smittspårning m.m. Vad finns egentligen för alternativ? Skulle vara att inte göra någonting. Kul då för de 5% av de smittade som behöver sjukhusvård av mer avancerad typ när det inte finns någonting att tillgå, inte ens syrgas.
Citera
2020-05-01, 19:38
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja kommer troligen återkomma år efter år som andra smittsamma sjukdomar! Men kommer trolligen ändå inte leda till mer dödsfall än vad svår influensa gör

Det har redan dött fler av Covid än en influensasäsong. Och då har det gått 7 veckor från första dödsfallet. En influensasäsong räknas på 40 veckor.
Citera
2020-05-01, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Skulle inte bli ett dugg förvånad om många länder håller sin gräns stängd länge mot Sverige. Skulle inte heller bli förvånad om en del länder bojkottar oss på olika sätt sen, kanske inte vill handla med oss eller turista här.

Särskilt om vi fortsätter följa vår nuvarande linje utan att blinka, medan folk fortsätter att dö. Jag skulle förstå de länderna i så fall, även om det skulle kännas hemskt när man inte själv stöttat den nuvarande linjen.

Där har du den stora poängen.
Vi jävla alarmister, domegasprofeter, foliehattar mm som skriker här som idioter att detta är helt åt helvete kommer dras med i just helvetet tillsammans med dessa jävla förnekare. Trots att vi motsätter oss det.

Jag är väldigt ambivalent just nu.
Ska inte säga att jag älskat Sverige. Men precis som de flesta som bor här har jag saker och personer som håller mig här, man har en del av sitt hjärta här.
Men det är oacceptabelt att det som pågår och de som orsakat det ska få komma undan.
Även om man själv blir drabbat.
Om det finns rättvisa, för en gång skull, måste Sverige få betala ett högt pris.
Mot alla man övergivit. Och mot alla i världen som tycker att det som händer här är oacceptabelt.
Citera
2020-05-01, 19:39
Medlem
Massprotester kommer bryta ut snart, WW. Folk börjar förstå att viruset utnyttjas av stater för att skaffa sig mer makt.
Citera
2020-05-01, 19:40
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jag har inte klumpat ihop dem, jag specificerade bara inte särskilt att jag talade om Kina så det var fel av mig. Men de flesta pandemier kommer från Kina och jag är fullständigt övertygad om att Kina kan mörklägga vad som helst, åtminstone försöka.
Framgångarna i hantering av viruset i Kina och Sydkorea kan tydligen bero på integritetskränkande åtgärder där myndigheterna spårat misstänkta fall genom att analysera personernas kortköp och spåra deras rörelser via mobiltelefonerna (Svenska Dagbladet 23 mars). Om myndigheterna kan kontrollera data på det sättet så kan de kontrollera data på andra sätt också.
I Sydkorea gav felaktiga testresultat oss anledning att tro att man blir återsmittad och att man inte kan bli immun. Alla länder gör så gott de kan, men att en del av länderna på världslistan inte har korrekta resultat gällande Covid 19 tycker jag känns som en självklarhet.

Vår moral är totalt körd i botten för varje normalt funtad människa, så lägg ner snacket om att lite mobilspårning skulle vara så hemskt och integritetskränkande. Det är det inte jämfört med att låta folk dö i onödan. Det går inte ens att jämföra.

Jänkarna jag känner tycker för övrigt att det är enormt integritetskränkande att man kan kolla upp hemadress, inkomst, betyg, domar, etc., så enkelt på vem som helst i Sverige. Jag har ingen direkt åsikt där, men de kan nog ha en poäng ibland.

Tyskarna trycker mycket hårdare på personlig integritet än vi gör också. Är därför Street View inte finns på Google Maps i stora delar av Tyskland t.ex.

Jag tror man får en rätt skev bild av Sverige om man aldrig bott utomlands. Visst är vi väldigt duktiga på mycket, men vi är knappast bäst på allt.
Senast redigerad av urgt 2020-05-01 kl. 19:51.
Citera
2020-05-01, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Intressant vad kineserna rapporterade igår genom "The Global Times". De säger att de skall snart börja massproduktion av ett vaccin mot COVID-19. Kanske hade Kineserna lite försprång genom att de visste mer om COVID-19 än vad de tidigare har medgett.

"8:46 pm April 30

Wuhan Institute of Biological Products on Thursday said they are actively preparing for the mass production of COVID-19 vaccines. A Wuhan-based biological lab is under construction."
Tror du missförstår detta också det tar lång tid att börja masssproducera vaccin och de verkar inte ens ha byggt labbet än!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in