2020-05-01, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag bara säger att vi har en statsminister som en majoritet skrattar åt, eller ignorerar.

Det var en genomtänkt analys! Som kidsen säger: "Noooooot".
Citera
2020-05-01, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Antibody testing said 7.5%, which is not reflected in the death totals currently. Reality and the FHM have not been friends at all during this pandemic.

Ska bli riktigt intressant när nästa större test av antikroppar i Stockholm offentliggörs. Lär då antagligen vara fler smittade än 7,5 %.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Finns det några skåningar här? Hur ska man tänka. Har vi varit exemplariskt duktiga o kan njuta av sommaren eller är skiten framför oss??
Skiten är framför er.
...Blekinge och Skåne ligger sist i kön, ser det ut som.

Men oroa er inte! Era förorter kommer säkert också att påverkas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Ja, alla. Det är nämligen inte någon influensa utan COVID-19.
Spanska sjukan var ju en influensa så det kan inte gälla alla influensor.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
1. Så går det naturligtvis inte att hålla på. Öppna och stänga? Du har du ett totalt kollapsat samhälle i knäet som tagit långt fler liv än vad Covid-19 nånsin kommer göra.
Nej, det går såklart inte.

Alla som nu öppnar upp kommer ALDRIG att kunna backa ifrån det. Befolkningen skulle aldrig acceptera detta. Det kokar redan nu i vissa länder som mer eller mindre kollapsat ekonomiskt.

Totalt omöjligt alltså.

2. Du ljuger. Det finns fortfarande 1100 IVA platser i Sverige. En överkapacitet på 30% . Det kan inga Facebookpostare ändra överhuvudtaget
Det är alltså Socialstyrelsen som anger denna siffra varje dag på deras presskonferens och inte mina önskningar.

Det är FAKTA. Oavsett vad du vill.
Du får börja läsa på om du ska hänga i en tråd som denna?

3. Intressant att du vet att läkare och sjuksköterskor i Sverige gör "skitbedömningar" när du varken har nån aning om vad en Disponibel IVA plats är för nått eller än mindre hur sjukvården ser ut.

Otroligt låg nivå och en jävla skymf mot vår vårdpersonal.

4. ---

5. Nej du vet inte ett dyft. Vi har bara haft 4 dygn med fler än 100 döda i Sverige. Flest den 8:e April. Ja det fylls på bakåt hela tiden. Det har det alltid gjort. Från första början.

Men vare sig du vill det eller inte har vi inte haft fler än 100 döda i mer än 4 dagar sedan starten.

6. Nej, Belgien rapporterar INTE alla döda i Covid-19. Däremot rapporterar de alla MISSTÄNKTA i Covid-19 som döda i just Covid-19.
Även där hade du fel.

På samma sätt kan du vända på frågan. Skulle Sverige ha klarat sig bättre med Lockdown? Kanske inte.
Med tanke på att hälften av våra döda kommer ifrån hemtjänst och äldreboenden. En verksamhet som skulle ha pågått precis som nu även under en Lockdown.

Sluta ha sån jävla övertro på Lockdown som inte fungerar mer än under en väldigt kort period och inte löser någonting i ett längre perspektiv.

Nu ska alla Lockdown-länder gå samma väg som Sverige trots enorm fortsatt smitta i länderna. Även WHO hyllade Sverige nu i veckan som en hållbar strategi.

Lockdown är överhuvudtaget inte hållbart och det har övriga Europa nu kommit på..

Norges arbetslöshet har rusat i höjden. Långt, långt värre än i sverige.

7. Nej, gränserna ska såklart inte vara stängda. Det innebär en totalt kollapsad värld som redan har börjat. Med långt fler människoliv till spillo än du kan ana... En halv miljard människor riskerar att kastas ut i fattigdom pga detta och vad det innebär i människoliv vill jag inte ens tänka på.

1: Räkna ut hur många som skulle dö om man lät detta virus sprida sig. Klart att du invänder dig, men det kretsar inte kring ditt tyckande.

Bara se skillnaden mellan sverige och övriga grannländer som exempel.

2: Men det finns inte personal, har du svårt att ta in det i skallen eller? Men kom gärna med underlag som påstår att alla platser är belägrade, tack.

3: Det är inte min bedömningen utan vad det står i media nu för tiden. Håll dig uppdaterad, dina fantasier är inte verkligheten.

5: Du återupprepar samma svar? Är du efterbliven eller?

6: Läs på.

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/coronavirus-belgium-death-toll-lockdown-trump-who-uk-spain-italy-a9494186.html

Du verkar helt blåst.

Sverige skulle klarat sig bättre med tanke på att vi har en grov överdödlighet, se scb.

7: Bara i dina teorier.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Är övertygad fortfarande om att den enda anledningen till att Sverige inte rekommenderar munskydd, beror på att det inte finns tillräckligt med munskydd till civilbefolkningen och knappt vården.

Det borde finnas. Essity har tillverkat några miljoner. Vad som hänt med dem har jag inte hört något om.
Citera
2020-05-01, 19:22
Medlem
arbetets avatar
Nu börjar det komma in lite anekdotiska indikationer på att valaciklovir eller aciklovir skulle vara verksamt:

https://www.drugtargetreview.com/forums/forum-topic/anti-virals-for-covid-19-acyclovir-and-valacyclovir/

Mja, jag vet varför Ribavirin inte är verksamt och varför Remdesivir kan vara det. Detta virus är smart och korrekturläser sina kopior och gör sig av med sådana där RNA inkorporerat falska byggklossar från Ribavirin och liknande:

Structural and molecular basis of mismatch correction and ribavirin excision from coronavirus RNA

https://www.pnas.org/content/115/2/E162

Men ändå. Om någon står på en underhållsbehandling med Valaciklovir och utsätts för ny smitta. Det måste ju gå åt en del av virusets förmåga att replikera sig om det hela tiden får rätta misstag. Kan det ha en profylaktiskt effekt hos dem?
Senast redigerad av arbetet 2020-05-01 kl. 19:38.
Citera
2020-05-01, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Du vet att Sverige sitter med över fyrahundra gånger fler döda än Taiwan va?
Nej det vet nog ingen! Jag kan utan tvekan lova att Taiwan underapporterat döda
Citera
2020-05-01, 19:23
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Jag väntar fortfarande på länkar som visar på fakta på dina fantasier ovan. Är det så svårt?

Är det så svårt att googla själv?

Norge
https://www.di.se/nyheter/tvarnit-for-norge-det-varsta-vi-har-sett-sedan-1930-talet/

Tyskland
https://www.thelocal.de/20200429/german-economy-set-for-biggest-slump-in-50-years-minister

Spanien och Europa
https://www.thesun.co.uk/news/11516638/europe-economy-crisis-coronavirus-recession-france-italy-spain/
Citera
2020-05-01, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Precis- när de kämpat arslet av sig och kraschat ekonomin etc men fått ner smittan så vill de knappast ha med oss att göra

Skulle inte bli ett dugg förvånad om många länder håller sin gräns stängd länge mot Sverige. Skulle inte heller bli förvånad om en del länder bojkottar oss på olika sätt sen, kanske inte vill handla med oss eller turista här.

Särskilt om vi fortsätter följa vår nuvarande linje utan att blinka, medan folk fortsätter att dö. Jag skulle förstå de länderna i så fall, även om det skulle kännas hemskt när man inte själv stöttat den nuvarande linjen.
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det vet nog ingen! Jag kan utan tvekan lova att Taiwan underapporterat döda

Och även Sydkorea och andra asiatiska länder?

Jag ger upp... ingen poäng att diskutera med galningar.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Länder som stängt ner har också fått in smittan på äldreboenden. Vad skulle alternativet ha varit om det sker asymptomatisk smittspridning? Människor som inte känner sig sjuka går till jobbet och smittar ner åldringarna även i ett nedstängt samhälle. Eller ska vi isolera personalen med åldringarna på hemmen eller ska åldringarna klara sig själva?

Smittspridning och provtagning kan lätt hitta de asymptomatiska smittspridarna. På detta sätt har man jobbat i bland annat Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in