Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
1: Räkna ut hur många som skulle dö om man lät detta virus sprida sig. Klart att du invänder dig, men det kretsar inte kring ditt tyckande.
Bara se skillnaden mellan sverige och övriga grannländer som exempel.
2: Men det finns inte personal, har du svårt att ta in det i skallen eller? Men kom gärna med underlag som påstår att alla platser är belägrade, tack.
3: Det är inte min bedömningen utan vad det står i media nu för tiden. Håll dig uppdaterad, dina fantasier är inte verkligheten.
5: Du återupprepar samma svar? Är du efterbliven eller?
6: Läs på.
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/coronavirus-belgium-death-toll-lockdown-trump-who-uk-spain-italy-a9494186.html
Du verkar helt blåst.
Sverige skulle klarat sig bättre med tanke på att vi har en grov överdödlighet, se scb.
7: Bara i dina teorier.
1. Bara att jämföra med länder med total Lockdown som Italien, Frankrike, England, Belgien, Nederländerna, Irland...
Lockdown behöver alltså inte vara svaret.
Och ja, viruset kommer sprida sig vare sig du vill det eller inte. För flera år framöver. Det är här för att stanna och bli ännu en influensa i vår cocktail.
Det är bara att vänja sig och hitta ett sätt att leva med det. Något övriga Europa nu äntligen kommit på. För det är ju inte pga smittan är borta som länder nu väljer att öppna upp och gå sverige väg. Det är för att de måste.
2. Det finns 1100 DISPONBILA IVA-platser. Det innefattar alltså också MED personal. Annars är det ju ingen IVA plats. Man kan ju inte ställa dit en respirator och säga att det är en IVA plats.
30% av dessa platser är tomma i Sverige. Lokalt är dem fulla men nationellt har vi mycket plats kvar.
ca 520 är upptagna av Covid-19 patienter och ett par hundra av andra.
Är det så svårt att förstå??
3. Så det är Aftonblaskan och Expressen som bestämmer vilka som ska ligga på IVA eller inte?

Kom igen nu...
Du kan lita på att den medicinska bedömningen görs av läkare som vet vad de gör och INTE av vare sig dig eller Aftonbladet. Och nej, ALLA ska definitivt inte vårdas på IVA av de anledningar jag nämnt till dig här ovan.
Herregud.
5. Du verkar inte förstå att Sverige inte haft mer än 100 avlidna mer än 4 ggr sedan detta startade. Eftersom du ifrågasätter denna FAKTA. Därav verkar det ju behöva påpekas för dig...
6. Varför ska jag läsa på? Det står ju EXAKT det jag sade till dig i den artikeln. Belgien räknar alla misstänkta Covid-19 fall men det är ju inte samma sak som alla döda fall som du påstod?
Och Belgien har misslyckats totalt trots fullständig Lockdown. Totalt misslyckande. Och det har även England, Italien, Spanien, Frankrike, Irland och Nederländerna gjort. I viss mån även Schweiz och Luxemburg med rätt usla siffror trots Lockdown... Bara något bättre än Sverige men marginellt.
USA likaså. Urusla siffror trots Lockdown. New York ska vi inte prata om. Hårdaste Lockdownen men fortfarande enorm smittspridning.
Men nu är ju inte Lockdown ens ett alternativ och har inte varit på länge.
Nu är det Sveriges strategi som gäller för övriga Europa. Så nu är det ju bara totalt meningslöst att ens diskutera detta som aldrig kommer hända.
Ja, vi har en överdödlighet. Det har de flesta länder i Europa efter detta.
7. Mina teorier?
Såklart inte. Gränserna kommer öppnas snart. EU ska ha ett möte redan nästa vecka för att börja proceduren att kunna resa utomlands igen. Inte minst för transporter av mat och viktig materiell är detta av yttersta vikt.
Även det kommer relativt snart. Så du kommer ju inte få rätt där heller