2020-05-01, 19:40
Medlem
santos_devilles avatar
Snart öppnar biografer i Norge igen.

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-01/norska-biografer-oppnar-snart-igen

Max 50 pers till att börja med, men bara att dom öppnat barer, skolorna startar och nu biografer måste vara så jävla skönt för norrmännen
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Borde inte Sverige ligga skyhögt över alla andra länder i dödlighet - det kanske inte spelar så stor roll vad man gör, det är en fråga jag undrar över. Tror att USA går om oss i dödlighet per miljon invånare inom närmaste veckan eller två till exempel. Spanien ligger på 531 mot våra 263 per miljon invånare och då är ändå våra siffror bedrövliga.

Att vård äldrevård har fallerat å det grövsta är hemskt och vansinnigt sorgligt. Även utan det så är våra siffror alldeles för höga, tycker jag.

Vi ligger ju skyhögt över de flesta andra länder också. Plats åtta av cirka 250 länder. Låt vara att många länder inte har så tillförlitlig statistik, men det gäller nog även Sverige. Visar ändå på att vi har betydligt högre dödlighet än snittet. Är ju bara att jämföra de nordiska grannländerna med Sverige.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.telegraph.co.uk/news/2020/04/30/second-coronavirus-wave-winter-may-worse-first-professor-chris/

Nu säger en professor att nästa våg kan bli värre än den här, p.g.a. något med säsongsinfluensan som också ska komma. Någon som har en prenumeration på The Telegraph och kan läsa vad det står?
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Hade varit intressant å se inhalationer och glukokortikoider men ur generell synvinkel från tidigare sars/mers har man inte sett nytto effekten.
Ja, det också. Sen tänker jag också på intravenösa preparat till yngre som överreagerar på infektionen. Kanske kan vara något att sätta in vid "rätt tillfälle"? Kanske svårt att se när någon får en sk. cytokinstorm i och för sig.
Citera
2020-05-01, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
En populär statsminister skulle vid detta lag ha views 20.000+ på Youtube efter 4 timmar.
Jag bara säger att vi har en clown till statsminister som folk skiter i.
Ingen nyhet direkt. Han måste vara den sämste kommunikatören av information till folket vi någonsin haft och vid en kris som denna är det ju uppenbart att karln är inkompetent. Jag fattar inte hur förtroendet för Löfven är skyhögt nu och S rusar i opinionen när det är de samt tidigare borgerliga styren som nedmonterat försvar, sjukvård, beredskapslager mm som måste finnas och fungera för förr eller senare träffar skiten fläkten ordentligt, som det tex gjort nu
Citera
2020-05-01, 19:43
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Jag jobbar inte på en covid-19 avdelning. Det är allmän utbildning som gått ut till all sjukvårdspersonal.
Utbildningar via inspelade videor från infektion-läkare osv.

Onkologer vill börja testa små doser cytostatika.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/04/forsok-med-lagdoscytostatika-vid-svar-covid-19-bor-overvagas/?fbclid=IwAR2ARbOGhZ_i9LM0iCMgvoqqR6ryHbIznScAoJ1X aFe9HVXndjmBY2FhgYU
Ah så pass. Tack för länken
Citera
2020-05-01, 19:43
Medlem
crisscrosss avatar
Alla stora epidemier (ryska snuvan, spanska sjukan, asiaten, hong kong) brann ut på 6-8 veckor i sin första våg. Intressant att denna verkar göra exakt samma sak. Kolla alla länder, den dör ut (börjar minska och tynar ut) efter ca 7 veckor i alla länder.
Citera
2020-05-01, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Oki... nu uppmärksammas att patienter uppvisat konstiga symtom som förvirring etc. De kallas tydligen ”zombies”. Riktigt otäckt att höra faktiskt. Läkare vet inte varför - om det går på hjärna och ryggmärg eller att det skulle bildas små blodproppar i hjärnan eller något annat.

Lyssna! Intressant. Vetenskapsradion nyheter idag på P1:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1490894
Vad är det för hemskt som Kina har släppt löst?

Dra tillbaka alla samarbeten vi har med dem, stäng fabrikerna vi har där. Lever hellre som en fattig lus faktiskt. Men så blir det kanske ändå, hur vi än gör.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Snart öppnar biografer i Norge igen.

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-01/norska-biografer-oppnar-snart-igen

Max 50 pers till att börja med, men bara att dom öppnat barer, skolorna startar och nu biografer måste vara så jävla skönt för norrmännen

Hade vi gjort som dem hade vi kanske också kanske kunna börjat återgå till det normala. Men här får vi nog idka social distansering tills midsommar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det har redan dött fler av Covid än en influensasäsong. Och då har det gått 7 veckor från första dödsfallet. En influensasäsong räknas på 40 veckor.
Nu menade jag såklart en svår influensasäsong precis som denna sen så har det gått mer än 7 veckor sedan första dödsfallet i/av/med covid19 Kan ha hänt en bit in i förra året eller tidigare ändå-
Citera
2020-05-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
1: Räkna ut hur många som skulle dö om man lät detta virus sprida sig. Klart att du invänder dig, men det kretsar inte kring ditt tyckande.

Bara se skillnaden mellan sverige och övriga grannländer som exempel.

2: Men det finns inte personal, har du svårt att ta in det i skallen eller? Men kom gärna med underlag som påstår att alla platser är belägrade, tack.

3: Det är inte min bedömningen utan vad det står i media nu för tiden. Håll dig uppdaterad, dina fantasier är inte verkligheten.

5: Du återupprepar samma svar? Är du efterbliven eller?

6: Läs på.

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/coronavirus-belgium-death-toll-lockdown-trump-who-uk-spain-italy-a9494186.html

Du verkar helt blåst.

Sverige skulle klarat sig bättre med tanke på att vi har en grov överdödlighet, se scb.

7: Bara i dina teorier.

1. Bara att jämföra med länder med total Lockdown som Italien, Frankrike, England, Belgien, Nederländerna, Irland...

Lockdown behöver alltså inte vara svaret.

Och ja, viruset kommer sprida sig vare sig du vill det eller inte. För flera år framöver. Det är här för att stanna och bli ännu en influensa i vår cocktail.

Det är bara att vänja sig och hitta ett sätt att leva med det. Något övriga Europa nu äntligen kommit på. För det är ju inte pga smittan är borta som länder nu väljer att öppna upp och gå sverige väg. Det är för att de måste.

2. Det finns 1100 DISPONBILA IVA-platser. Det innefattar alltså också MED personal. Annars är det ju ingen IVA plats. Man kan ju inte ställa dit en respirator och säga att det är en IVA plats.

30% av dessa platser är tomma i Sverige. Lokalt är dem fulla men nationellt har vi mycket plats kvar.
ca 520 är upptagna av Covid-19 patienter och ett par hundra av andra.

Är det så svårt att förstå??

3. Så det är Aftonblaskan och Expressen som bestämmer vilka som ska ligga på IVA eller inte? Kom igen nu...
Du kan lita på att den medicinska bedömningen görs av läkare som vet vad de gör och INTE av vare sig dig eller Aftonbladet. Och nej, ALLA ska definitivt inte vårdas på IVA av de anledningar jag nämnt till dig här ovan.

Herregud.

5. Du verkar inte förstå att Sverige inte haft mer än 100 avlidna mer än 4 ggr sedan detta startade. Eftersom du ifrågasätter denna FAKTA. Därav verkar det ju behöva påpekas för dig...

6. Varför ska jag läsa på? Det står ju EXAKT det jag sade till dig i den artikeln. Belgien räknar alla misstänkta Covid-19 fall men det är ju inte samma sak som alla döda fall som du påstod?

Och Belgien har misslyckats totalt trots fullständig Lockdown. Totalt misslyckande. Och det har även England, Italien, Spanien, Frankrike, Irland och Nederländerna gjort. I viss mån även Schweiz och Luxemburg med rätt usla siffror trots Lockdown... Bara något bättre än Sverige men marginellt.

USA likaså. Urusla siffror trots Lockdown. New York ska vi inte prata om. Hårdaste Lockdownen men fortfarande enorm smittspridning.

Men nu är ju inte Lockdown ens ett alternativ och har inte varit på länge.
Nu är det Sveriges strategi som gäller för övriga Europa. Så nu är det ju bara totalt meningslöst att ens diskutera detta som aldrig kommer hända.

Ja, vi har en överdödlighet. Det har de flesta länder i Europa efter detta.

7. Mina teorier?
Såklart inte. Gränserna kommer öppnas snart. EU ska ha ett möte redan nästa vecka för att börja proceduren att kunna resa utomlands igen. Inte minst för transporter av mat och viktig materiell är detta av yttersta vikt.

Även det kommer relativt snart. Så du kommer ju inte få rätt där heller
Citera
2020-05-01, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag förstår att det är oerhört ansträngt. Det är redan långt över gränsen och därför blir det lite märkligt när FHM står och pratar om att det finns "ledig kapacitet". Hur de ska orka med det här i något år eller kanske två övergår mitt förstånd fullständigt. De är slut efter redan några veckor och då är vi ändå alldeles i början. Det är därför jag tror att strategier som tillämpats i andra länder egentligen är mer hållbart över tid, även om det förstås innebär påfrestningar av andra slag inledningsvis. Tänker då på sk lockdowns med hårda restriktioner i syfte att stoppa smittspridning, för att därefter rensa upp bland de små öar som ändå dyker upp. Dvs, göra smittspårning m.m. Vad finns egentligen för alternativ? Skulle vara att inte göra någonting. Kul då för de 5% av de smittade som behöver sjukhusvård av mer avancerad typ när det inte finns någonting att tillgå, inte ens syrgas.
Ja det här är riktigt illa skött redan från början. Jag var tidigt för en lockdown av de värst drabbade områdena för att köpa oss tid men nu vetifan om det ens är möjligt 😭
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in