2020-05-01, 19:01
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu finns det ju rätt många olika influensor viken influensa menar de? ALLA?

Ja, alla. Det är nämligen inte någon influensa utan COVID-19.
Citera
2020-05-01, 19:02
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Brukar mammografiundersökningar ta livet av folk?
Då tycker jag de ska försöka vara lite mer försiktiga med tuttmangeln.
Ligger det också på 1 promilles dödlighet ungefär?
Risken är inte stor ca 1-2/ 1 miljon undersökningar, men den finns där. Plus ingrepp på falskt positiva fynd m.m.

Fast nu ligger vi väldigt off topic. Min poäng är ändå att Sverige frångått försiktighetsprincipen och prioriterat mammon framför liv. Att trivialisera 2600 personers för tidiga död äcklar mig.
Citera
2020-05-01, 19:02
Medlem
Citat:
Struntprat! Bara Hong kong influensan tar runt tusen liv i Sverige varje år! Svåra influensa-år i Sverige så kan tiotusentals dö!
Nej det stämmer inte. Det brukar vara några hundra som dör under en influensasäsong. Någon gång på senare år har det varit över tusen.
Citera
2020-05-01, 19:03
Medlem
Citat:
Struntprat! Bara Hong kong influensan tar runt tusen liv i Sverige varje år! Svåra influensa-år i Sverige så kan tiotusentals dö!

Du har fel enligt dessa källor.

https://www.mabra.com/halsa/sa-manga-dor-av-influensa-i-sverige-varje-ar/

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf

Enligt socialstyrelsen är medelvärdet 600 pers per år.
Citera
2020-05-01, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
It ain´t gonna happen.. och det har svetsaren också insett nu i efterskott. Varken han eller Merkel har några medel att tvinga resten av Europa i detta galenskap.

Nu trodde svetsaren återigen att EU solidariskt skulle hjälpa länder i Corona-kris. Nope. Man stängde gränserna och t o m konfiskerade andras skyddsutrustning genom att hindra planet att lyfta..

Den solidariteten som svetsaren och Merkel drömmer om existerar inte.

Och på tal om solidaritet och viljan att hjälpa så finns det en artikel i länken där en socialdemokrat har gjort sig några hundra miljoner genom att lagligt erbjuda boende åt dessa flyktingar. Han säger att han själv är EMOT systemet, men eftersom tillfället ges då tänker han ta det.

Som sagt, det finns alltid en och annan som försöker sko sig på andra, det kommer vi aldrig ifrån.
Jag tror tyvärr att samhället just nu är ganska ego och att det växer upp många barn/ungdomar som tror att det viktigaste är att de själva är i centrum - men varför inte jobba emot detta då?
Det är och förblir de vuxnas ansvar att visa vägen genom att göra det rätta själva. Jag visar att jag bryr mig om andra och visar hänsyn och det kommer mitt barn lära sina barn i framtiden.

Lärarna i skolan orkar inte vara poliser och föräldrar åt barnen, poliserna orkar inte vara lärare och föräldrar åt barnen, det är BARNENS FÖRÄLDRAR som måste ta ansvar och lära barnen bete sig schysst - denna pandemi kanske kan vara ett steg i rätt riktning för att lära barnen solidaritet då? Eller ska vi alla ge upp och låta myndigheterna bötfälla eller fängsla alla för att de inte kan lära sig att ta eget ansvar? Det är kämpigare nu, men det är aldrig försent.
Citera
2020-05-01, 19:04
Medlem
trailblasers avatar
TV4 nyheterna sa precis att Stefan Löfven höll ett "tal till nationen"-liknande tal på Youtube.

Av ren nyfikenhet gick jag nyss in på Youtube. 235 views. efter 4 timmar.

Vilken relevant "stassminister" vi har.
Senast redigerad av trailblaser 2020-05-01 kl. 19:06.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Du är fel ute. Alla länder, utom Sverige, har vidtagit skarpa åtgärder. Det har gjort att flera länder kunnat köpa tid och fundera över en strategi att öppna upp utan att allt för många dör. I Sverige har man tagit gerogenocidtaktiken där folk dör som flugor.

Vi var just 7 personer och en hund som träffades utomhus och pratade, det va lite si och så med avstånd, blir så när folk blir engagerade.

I Tyskland hade det varit förbjudet där är max 2 personer som gäller.

Och jag tror i Norge också, där är det max 5 personer som gäller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Den här personkulten som nu svällt upp kring Anders Tegnell är fullkomligt absurd!
Sverige har misslyckats totalt vad gäller att skydda de äldre. Men jag tror ändå inte att en total lock down är rätt väg att gå. Där instämmer jag med FHM. Men som sagt det där med att man tatuerar in Tegnell på armen, skriver löjliga sånger om honom, trycker upp t-shirts, muggar och babyplagg med hans fejs på, överöser FHM's huvudkontor med blommor är helt sanslöst. Det visar bara på ett folk som är lättlädda får och offer för masspsykos.

Gina Gustavsson har rätt i mycket av det hon skriver. Det vi ser nu kan vara farligt. Mörka krafter kan utnyttja detta. Ett intressant och viktigt inlägg i debatten.
Läs vad Tegnell själv tycker om den där tatueringen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ2raw/tegnell-inte-alls-overtygad-om-att-sverige-gjort-ratt
Citat:
Du har blivit förevigad som tatuering?

– Mmm… Det har jag faktiskt inte lust att kommentera överhuvudtaget.

Okej. Men känns det smickrande?

– Nej! Absolut inte, haha!
Hur man nu kan få för sig att tatuera in Tegnell någonstans är bortom mitt förstånd.

Även jag läste artikeln i The Guardian och jag fick obehagskänslor av författaren till den, men det är förstås bara en känsla, inget att gå på och antagligen irrationellt. Men dock. Hon skriver om vad som kan vara farligt och min känsla är att hon är farlig.
Citera
2020-05-01, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Han må vara bög men det värmer på något sätt i denna kris av allvarlig sjukdom.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/17-arige-ben-skickar-handskrivna-brev-till-isolerade-aldre/

Och?
Citera
2020-05-01, 19:06
Avslutad
Hoppas ingen sätter sin fot på Linnéterassen igen.

https://www.expressen.se/gt/atta-restauranger-far-anmarkningar/

Dom blev nedstängda av smittskyddsläkare p.g.a "extrem trängsel" men dom säger att dom har rätt att överklaga och vägrar stänga ned innan dom fått svar. Vidriga jävlar. Böter i storleksordningen att dom får klappa igen vore det enda rätta och ägaren bakom lås och bom.
Senast redigerad av trazke 2020-05-01 kl. 19:12.
Citera
2020-05-01, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Tråden belamras av vettvilliga galningar som sitter hemma arbetslösa och önskar att alla andra också gjorde det. Dom tror dessutom att socialbidragen är en evig mekanism tillsatt av Jesus som aldrig någonsin kommer försvinna, även om hela landet hamnar i en djup ekonomisk depression. Det kommer bli en kalldusch utan dess like för dessa människor tids nog.
Du tänker för övrigt ungefär som de flesta svenskar, tråden är inte på något vis representativ för hur svenskar ser på den här saken ute i verkligheten.

Du har nog en poäng där, kul och träffande inlägg var det i alla fall.
Men man blir ändå lite provocerad, även om det klokaste är att inte bry sig...
Citera
2020-05-01, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej det stämmer inte. Det brukar vara några hundra som dör under en influensasäsong. Någon gång på senare år har det varit över tusen.

Suck!
"Det är ofta också följdsjukdomar till influensa som orsakar flera dödsfall, inte minst lunginflammation. Siffror från Socialstyrelsen visar att omkring 2000-3000 dödsfall orsakas av lunginflammation kopplad till influensa varje år."

"Hong Kong-pandemin
Influensa A(H2N2) försvann då influensa A(H3N2) skapade Hong Kong-pandemin 1968. Den skördade cirka 1 miljon liv det första året – i första hand hos äldre. Influensa A(H3N2) sprids fortfarande som säsongsinfluensa och orsakar en överdödlighet på i medeltal cirka 1000 äldre personer i Sverige varje år."

Siffrorna ovan är troligen lågt räknade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in