2020-05-01, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmugghc
Sweden had no lockdown but its economy is expected to suffer just as badly as its European neighbors

https://www.cnbc.com/amp/2020/04/30/coronavirus-sweden-economy-to-contract-as-severely-as-the-rest-of-europe.html

Självklart. Hela landet står i princip still, även om alarmisterna hör hävdar annat för att de minsann läst i tidningen att en buss var full nånstans.

Det här är ett gyllene tillfälle att göra om och göra rätt. Åt helvete med att importera skit från Kina, slavar från Thailand och flytta företag till tjottaheiti.
Citera
Medlem
Igår högsta notering antal nya smittade:
816
Kanske resultatet av den fina påsken med härliga uteserveringar?
Jävla oansvarigt av vår regering och våra myndigheter.
Citera
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag tycker att alkoholmissbruk och rökning (särskilt passiv rökning som du säger) också borde bekämpas hårdare, och även att gravida kvinnor som man vet röker (även måttligt) eller dricker eller knarkar, ska kunna tas in för tvångsavvänjning. Men nu är vi OT.

Jag står gärna ansvarig för den processen. De kommer att bli avvänjda. Det lovar jag.
Citera
2020-05-01, 14:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Inget är ju helt klarlagt i dagsläget.

Att barn har mindre symptom är ju också ett av skälen till att barn kan tänkas smitta mindre. Det betyder inte att barn är smittfria. Det betyder inte att ett hostande barn smittar mindre än en hostande vuxen. Det betyder bara att barn generellt inte utgör en lika stor del av smittspridningen som man normalt skulle förvänta sig, med ett luftvägsvirus.
Men det har ju nu visat sig att viruskonsentrationen hos i hos barn skiljer sig mycker lite från den hos andra undersökta åldersgrupper, förutom dem över 45 tror jag det stod i studien.

Samma mängd virus betyder att de smittar lika effektivt.
Citera
2020-05-01, 14:08
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Det är inte konstigt att FHM inte agerar mot Coronaviruset.

The latest in our weekly series of interactive webinars on the coronavirus with Professor David Heymann and special guest, Johan Giesecke, helping us to understand the facts and make sense of the latest developments in the global crisis.

https://www.youtube.com/watch?v=LAT66OjarGA
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Peak fall i början av april istället för i höst som Björn Olsen?

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Vad är detta för ett svar på min fråga?
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Antal döda 1 maj 2020
2662 +59 idag
67 enligt FHM och 2653.

Death rate ligger fortfarande över 70% för diagnostiserade i Sverige, ugh!
Citera
2020-05-01, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Det är det som kallas att vara "dumsnål". I Sverige är det väldigt vanligt att träffa folk som är dumsnåla.
Tror de gynnas för just nu tjänar de mer pengar. Men inser inte att i längden straffar det sej.

Dumsnåla har vi alla varit. Köper värdelös teknik tillverkad i Kina, mat från hela världen utom Sverige och är den svensk så är den tillverkad av asiater.

Detta är vad vi, och hela världen, då får.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Antal döda 1 maj 2020
2662 +59 idag

Stod det inte 69 i Aftonhoran? Men du kanske menar enligt c19.se?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag som inte är professor emeritus delar Gieseckes (och Tegnells) oro över vad som händer när man släpper karantänen. Man kan ju inbilla sig att man har situationen under kontroll. Men när karantänen släpps - då sprids viruset igen okontrollerat.

Dessa herrar har ju uttryckt sin oro därför att inte ens de vet HUR man skulle kunna släppa karantänen så att man hade koll på viruset. Visst kan man göra det lite i taget och sen isolera en del av samhället igen när man märker att viruset sprids. Men de säger alltså ärligt att det ändå blir svårt att få kontroll över situationen.

Precis vad som hände i Kina när de hävde karantänen kring Hubei. Då började viruset sprida sig i provinsen norr om Hubei. Återigen fick man sätta 600.000 människor i karantän.

I Finland har konkurserna redan börjat. Om en månad ska 30.000 företag ha gått i konken. Det kan innebära många flera dödsfall i statistiken..
Tror du att Sveriges ekonomi drabbas mindre med nuvarande strategi ?
Jag tror inte hålla öppet några krogar hjälper att rädda ekonomin.
Citera
2020-05-01, 14:10
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
1 min
14.08
- Jag tror att vi kommer att kunna plocka bort restriktionerna som finns i Sverige nu efter tid, när vi lärt oss mer om viruset. Vissa delar kommer vara kvar länge, vi kommer att behöva skydda våra äldre-äldre under lång tid framöver, säger Tegnell.

SVT · Lovis Häkkinen
2 min
14.07
- Detta är ett virus som kommer stanna i befolkningen under en lång tid framöver, om vi nu någonsin blir av med det. Vi kan komma att behöva anpassa oss efter det, säger Anders Tegnell

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-05-01, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
konstigt när vi är beroende av export /import. att sverige gör som den gör spelar absolut ingen roll. visst vi kanske lever som vanligt men kommer bli fattiga lika mycket som alla andra när det väl skiter sig
Men vi har roligare under tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in