2020-05-01, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag tror att vår vården dödar en hel del folk. På en av FHMs pressisar ställdes en fråga om att vården låter folk med 20% chans att överleva dö. Anders Wallensten blev svaret skyldig. I en del intervjuer, bl a i DN, har vårdpersonalen vittnat om att de låter folk dö som de tidigare hade försökt rädda. Personal gråter och känner sig demoraliserade.

Det är uppenbart att vanligt folk undviker vården som pesten, av goda grunder då personalen slarvar med skyddsutrustning och många bär smitta. Allt detta har fått välsignelse från högre ort, FHM och SoS. I och för sig finns det även rapporter från USA att folk undviker vården av samma orsaker. Men min känsla är att en del av den svenska läkarkåren hör till flockimmunitetssekten och vill sprida smitta medan sjuksköterskor vill rädda.

Oavsett dina funderingar, jag, har inga åsikter om dem, fick ju Robin full vård, kanske lite i senaste lagt, vem vet om det hade hjälpt?.....
Citera
2020-05-01, 18:54
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
FYI:

Ni stollar som fortfarande tror att det här snart är över...

Kan meddela att krigsplaceringbeslut delas ut till höger och vänster inom det offentliga as we speak.

Detta är bara början.

Bli inte förvånade om ransonering och hårdare restriktioner blir verklighet...
Bli inte förvånade heller om regeringen beslutar om tjänstgöringsplikt och då är det slut på det roliga.

Även ni som inte är krigsplacerade omfattas av totalförsvarsplikten (gäller upp till 70 års ålder) så då blir det slutfestat.

Tror en hel del kommer slänga sina Tegnelltröjor då...

Jag har fått beslut om en eventuell tjänstgöring inom totalförsvaret utifrån min tidigare krigstjänstgöring. Damp ner för några veckor sedan i brevlådan.
Citera
Medlem
Danskarna.

Statens Serum Institut slår fast: Corona er farligere end influenza for de ældste
En ny rapport fra SSI viser, at der er langt større risiko for de ældste aldersgrupper at dø af covid-19 end influenza.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12113888/statens-serum-institut-slaar-fast-corona-er-farligere-end-influenza-for-de-aeldste/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Yes. Barn smittar säkert. Barn hjälper till att sprida smittan. Barn i skolan med lärare som är vuxna och som också smittar varandra har en del i det hela med spridningen. Korkat att tro att det var tvärtom. Folk som är övertygade om det är antingen hjärntvättade av Adolf Tegnell eller är dumma i huvudet. Alternativt är det såna som vill att smittan ska spridas fritt så man bli av en massa oönskat folk.

It was also the last bastion for people defending Tegnell.

“Okay, but they were correct about schools” seems to have been removed as a last-stand fighting point in light of new evidence. It simply seems that the FHM rolled a dice on everything and somehow, incredulously, didn’t manage to get a single thing correct.

My challenge today for anybody still defending the FHM is to find one thing they have been correct about. I am serious, I would love to know.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Länka?

Tror du krigsplaceringsbeslut kommer på en hemsida eller?
Så folk som har fått dessa beslut är knäpptysta om detta? Varför är det bara du som inte har förmågan att hålla tyst om detta?
Citera
2020-05-01, 18:55
Medlem
musttomtes avatar
Han må vara bög men det värmer på något sätt i denna kris av allvarlig sjukdom.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/17-arige-ben-skickar-handskrivna-brev-till-isolerade-aldre/
Citera
2020-05-01, 18:55
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Tråden belamras av vettvilliga galningar som sitter hemma arbetslösa och önskar att alla andra också gjorde det. Dom tror dessutom att socialbidragen är en evig mekanism tillsatt av Jesus som aldrig någonsin kommer försvinna, även om hela landet hamnar i en djup ekonomisk depression. Det kommer bli en kalldusch utan dess like för dessa människor tids nog.
Du tänker för övrigt ungefär som de flesta svenskar, tråden är inte på något vis representativ för hur svenskar ser på den här saken ute i verkligheten.

Tuffe fluffypuffy kommer givetvis att klara COVID-19 utan problem. Det är ju bara en liten förkylning i näsan.
Citera
2020-05-01, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://omni.se/a/LA7o6q

Forskare i Sydkorea slår nu fast att det inte går att smittas av det nya coronaviruset mer än en gång, rapporterar Sky News.
Tidigare misstänktes 277 personer i landet ha insjuknat en andra gång, men enligt forskarna berodde det på felaktiga mätningar. Även från Japan och Kina har det kommit rapporter om personer som smittats en andra gång.
Efter rapporterna om att människor insjuknat på nytt varnade WHO världens regeringar för att tillåta människor som har utvecklat antikroppar mot viruset att återvända till arbetet.
I framtiden kan viruset komma att muteras och smitta personer som tidigare har haft covid-19, på liknande sätt som en vanlig influensa.

Yes, these were attributed to false-positives, or to destroyed RNA viral fragments still present.

I did however find a recent study I posted here that found active infection of SARS-COV-2 hidden in the lung fluid of a discharged patient who died after discharge. She had passed three negative swab tests.
Citera
2020-05-01, 18:56
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag har fått beslut om en eventuell tjänstgöring inom totalförsvaret utifrån min tidigare krigstjänstgöring. Damp ner för några veckor sedan i brevlådan.
Görs varje år när du fyller ett visst antal år. Har varit så sedan femtioelva år tillbaka.
Citera
2020-05-01, 18:57
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Du yrar om krigsplaceringsordrar som delas ut nu i ett antal inlägg. Vad har du för bevis för detta?

Tja, jag själv fick mitt i veckan...

Krigsplaceringsbeslut heter det. Yrar gör du själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tycker du har fel på punkt efter punkt.

1, Thailand, Kina, Sydkorea, Nya Zeeland har lyckats. Även Norge tycks lyckosamma. Det här är ju också vad WHO rekommenderar.

2. IVA är ju i praktiken fullbelagt. Man lägger inte in personer för att ge dem chansen. Finns ju otaliga vittnesmål om detta. Kritik från flera namnkunniga läkare. Dessutom har mängder av gamla dött på boenden.

3. Hur kan ingen vård vara bättre än vård? Låter ju helt sjukt. Du kan inte tro på det själv. Likaså här finns ju kritik från flera namnkunniga läkare som ser det etiska dilemmat.

4. Finns inga undersökningar och bekräftad statistik som visar på att en 1/4 skulle varit sjuka i Stockholm och ännu mindre andel med antikroppar i populationen. Det enda som finns är rena gissningar från bland annat FHM som visat sig haft fel gång efter gång. Var har du statistik på att inläggningarna minskar? Däremot är det ju naturligt att inläggningarna minskar när vi nått taket. Det går helt enkelt inte att lägga in fler.

5.Kan inte se någon minskning över antalet döda i dygnstakt som 7 dagars glidande medelvärde. Däremot har vi lärt oss att dödstalen går ned så fort det blir helg, eftersom man då tydligen slutar att räkna. Nästa vecka lär det ta fart igen, men då skyller man på eftersläpningar.

6. Ett slut kommer det bli när det finns ett effektivt vaccin tillgängligt. Fram till dess handlar det om att låsa in smittan, smittspåra och göra så få sjuka som möjligt. Någon annan vettig väg finns inte över tid. Detta har också stöd av WHO.

1. WHO rekommenderade och hyllade Sveriges linje nu i veckan också så...

De länder du nämner har ju inte haft Lockdown. Sydkorea inte alls. Thailand inte jättehård. Och ingen av dessa länder du nämner kommer lyckas. I samma sekund gränserna öppnas är Covid-19 tillbaka. För de har väl ändå inte tänkt att svälta ut sin befolkning?

Norge har betalat ett högt pris tills nu med +10% arbetslöshet. Ifrån 3,6%. Långt, långt värre än Sverige.
Och som sagt... vi får se vad som händer när de öppnar gränserna för det måste de och alla andra göra snart.

2. Du ljuger vi har 1100 Disponibla IVA platser idag. 30% av platserna är lediga. Så du ljuger helt enkelt. Vi har gott om platser kvar.

3. IVA betyder ju i mångt och mycket långa tider för nedsövning bland annat. Det är verkligen INTE alla som klarar av en sådan behandling. speciellt inte om du är gammal och skör. Finns alltså ingen anledning att lägga in ALLA på IVA.

Så är det och så har det alltid varit. Ingen skillnad nu och kommer aldrig att bli skillnad då det är en medicinsk bedömning ifrån experter. Och inte okunniga flashbackare

4. Nu ljuger du igen. En jävla massa lögner ifrån dig. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Om du hade följt presskonferenser, FHM´s hemsida och diverse statistik på inlagda på sjukhus, På IVA och allt möjligt så hade du vetat bättre.

Tror du hänger för mycket på flashback.

En beräkningsmodell användes för att komma fram till 26% smittade i Sthlm fram tills idag. Men du har rätt. Det var inte FHM utan ifrån två oberoende statistiker och smittskyddsexperter. Dessutom uppbackat med en slumptest i Sthlm på 500 personer som också visade ca 20% smittade.

5. Nej nedgången är ytterst begränsad men vi har inte haft fler än 100 döda mer än i 4 dygn i sverige sedan starten. Flest den 8:e April då det var 114st.
Denna veckan ser det dock ut att ha varit en nedgång. Det blev inte jättemånga nån dag denna veckan trots att endast 2 fall rapporterades förra helgen. Jag trodde på STOR eftersläpning då men den uteblev. Det är bra,

6. Så vi ska låsa in smittan i 1-2 år?? HAHAHA! Såklart totalt omöjligt och det är bara att titta på övriga Europa nu som öppnar upp trots att smittan är enorm i dessa länder som Belgien, Italien, Spanien, Nederländerna, England osv osv. Italien ska ju öppna både barer och restauranger nu...

Så nej, det går såklart inte.

Och vaccinet kommer ju de flesta inte att ta ändå. Mer än de i riskgrupperna. Det är ju så det ser ut. Så smittan kommer ju leva vidare på jorden.

Den enda vettiga vägen är den som Sverige har och den som nu alla i Europa tar efter. Att helt enkelt leva med viruset. Det är det enda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det gör man inte alls och det har man inte gjort på många år. Min mamma fick vänta i flera månader på en akut canceroperation häromåret och då var det som sagt inte någon pandemi. Att det skulle finnas mer kapacitet för icke-covidfall idag än det gjorde för 18 månader sen är superfånigt.

Beklagar att din mamma fick vänta. Men du kan inte rakt av påstå att det ser ut som det gjorde i din mammas fall i hela riket. Det är ren nonsens.

Citat:
Och?

Behövs inget "och". Jag bara informerade dig.

Citat:
Nej det skrev jag inte och det går inte heller att härledas av din halmgubbe.

Det intryck jag får av det du skrivit är att du är för total karantän. Stämmer det?

Citat:
Jag fattar inte vad du menar. Varför skulle de få sämre vård för att vi har en lockdown än om vi inte hade en?

Det har jag aldrig påstått. Försök inte linda din snara runt mina ben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in