2020-05-01, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Yes, these were attributed to false-positives, or to destroyed RNA viral fragments still present.

I did however find a recent study I posted here that found active infection of SARS-COV-2 hidden in the lung fluid of a discharged patient who died after discharge. She had passed three negative swab tests.

Undantag finns alltid.
Citera
2020-05-01, 18:57
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nästa pressträff är först på måndag

Jag antar att de snart måste tunna ut på pressträffarna även under vardag. Det finns liksom inte så mycket nytt att säga VARJE dag. MSB säger ju i princip samma sak varenda gång. Socialstyrelsen maler på om materiel. Skulle räcka med att få information ett par gr i veckan.

Alla klagar ju ändå på allt som sägs - ingenting förs framåt på något sätt.

Att hålla social distansering och vara hemma när man är sjuk, ja det vet alla vid det här laget. Eller är det nödvändigt med daglig uppmaning för att svenskarna ska hålla i det?
Citera
2020-05-01, 18:58
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är det någon som förstår den långsiktiga planen med Sveriges strategi?

Officiellt ska det vara att låta befolkningen bli smittad i "lagom takt" så vården hinner med.
Problemet är ju att vården och framförallt IVA har en sådan låg kapacitet i förhållande till folkmängden att det nästan blir löjligt. Stretchade 1000 IVA-platser på 10 miljoner invånare är en fis i rymden. Vårdtid ligger väl dessutom på 3 veckor.
Enkel matematik redan nu med 100-200 personer avlidna per dygn i Sverige gör ju också gällande att av de avlidna är det nog bara en mindre andel som ens når IVA. Taket är med andra ord redan uppnått och mer därtill. Uppfattat det som att alltför få människor ens får chansen om de blir allvarligt sjuka. De blir hemförlovade med rådet att ta Alvedon.

Den fria smittspridningen i Sverige gör också att man har väldigt svårt att se något slut på det hela. Immuniteten och ännu mer den eftersträvansvärda flockimmuniteten nås vid 70% med antikroppar enligt WHO. Tveksamt om tiden varar så länge att immunitet genom nedsmittning ens är möjlig. Troligen krävs ett vaccin. Vaccin kan vi efter de mest optimistiska prognoserna ha tillgängligt i september, men kanske mer troligen runt årsskiftet.
Borde inte än mer humanistisk strategi vara det som görs i många andra länder? Lockdown i 6-8 veckor och svälta ut viruset. Därefter masstestning, smittspårning och karantän av enskilda kluster av smittade. Långsiktigt krävs massvaccinationer.

Det här som vi håller på med i Sverige känns som en fruktansvärt ojämn kamp. Hur länge orkar vården köra på det viset? Dessutom kommer det mänskliga lidandet bli enormt. Frågan är ens om ekonomin blir någon vinnare när allmänheten förlorar sin tilltro. Jag tror många blir rädda och låter bli att investera. Man köper inte nytt hus, bil, båt, husvagn eller investerar i andra kapitalvaror när framtiden ser så oviss ut. Man är kanske rädd för både jobb och hälsa. Är ingen expert, men jag tror man måste vara betydligt mer offensiv för att försöka utrota viruset och virusspridningen. På något vis märks det att man bor i mellanmjölkets land. Tror det kommer få både sociala och ekonomiska efterverkningar. Ser att många som förespråkar dagens strategi inte vill göra någon utvärdering förens efter flera år. Kanske är det bekvämast så, men visar sig dagens strategi vara fel, måste man ju våga ändra under resans gång. Tycker ändå det finns en hel del goda exempel på att det faktiskt går att bekämpa viruset och rädda ekonomi och sysselsättning.

Bra skrivet!

Det fetade.
Vårdpersonalen är redan trötta och det förstår jag så väl.

"– Vi ville inte att det skulle bli så här. Vi värnar om våra patienter och vill göra vårt allra yttersta för att klara den svåra situation som just nu råder. Men efter flera veckor i förstärkningsläge har arbetsmiljön inom intensivvården blivit så tuff och så fysiskt och psykosocialt dålig att vi måste agera, säger Peter Geiger, vice ordförande i Västra Götalands läkarförening och överläkare i anestesi och intensivvård på Säs, i en kommentar.

I utskicket nämner de att den vårdpersonal som tar hand om de sjukaste covid-19-patienterna inte bara har en väldigt hög arbetsbelastning, men också dagligen utsätts för en ökad smittorisk.

Vi ser hur kolleger drabbas av sömnstörningar och psykisk ohälsa och om inget görs finns en risk den situation som råder leder till posttraumatisk stress och utbrändhet i större skala.

https://www.expressen.se/gt/lakarlarmet-fran-sas-laget-mycket-anstrangt/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Sverige har inte råd att ta till sig den typen av behandling. Det är betydligt billigare att låta folk dö.
Pengarna finns numera ute i förorterna och investerade i Mosk+eer utom och inomlands. Till vården av sjuka går pengar enbart i en riktning..Från vården till bidrag i förorterna.
Ja det är fan helt sjukt hur långt det har gått med snedprioriteringar i det här landet 😭
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Danskarna.

Statens Serum Institut slår fast: Corona er farligere end influenza for de ældste
En ny rapport fra SSI viser, at der er langt større risiko for de ældste aldersgrupper at dø af covid-19 end influenza.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12113888/statens-serum-institut-slaar-fast-corona-er-farligere-end-influenza-for-de-aeldste/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Nu finns det ju rätt många olika influensor viken influensa menar de? ALLA?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Beträda farliga områden? Hur definierar du ett sådant?

Tja. Jag minns för några år sedan så brann det i en industrilokal med farliga kemikalier. Boenden i en ganska stor radie runt den drabbade byggnaden evakuerades. Band sattes upp och boenden förvägrades tillträde till sina bostäder.

Ett farligt område = Ett område där det är farligt att vistas i. Sedan om det är farliga kemikalier, rök eller virus borde inte spela särskilt stor roll. Märkligt är att det bara skulle vara Sverige som saknar lagstöd för en lockdown exempelvis. Ibland är det bättre att bara göra och sedan skita i om det finns lagstöd eller inte. När det kommer till att rädda människoliv tror jag de flesta faktiskt håller med. Det finns inte tid för någon demokratisk långbänk inkl remissinstanser osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Visserligen, men även under en vanlig influensa så dör det också yngre människor. Inte bara äldre äldre.
Det var det jag försökte säga.
Ja det håller jag med dig om
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag har fått beslut om en eventuell tjänstgöring inom totalförsvaret utifrån min tidigare krigstjänstgöring. Damp ner för några veckor sedan i brevlådan.

Inte riktigt samma sak.
Citera
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Det är bra men tro inte att du har skydd 100% .
Du kan smittas även viruset hamnar på dina kläder eller de varor du rör. Att tvätta händerna noga rätt sätt är mycket viktigt. också.

Ja du har så rätt. Tvätta händerna och klä av sej naken utomhus när man kommer hem samt lämna allt utomhus är också viktigt. Samt sätta varorna i karantän några dygn. Därefter är viruset försvagat eller dött.

Allt handlar om riskminimering, inte risk eliminering.
Förstår inte hur svenskar vågar gå och andas på ICA.
De är ju helt oskyddade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Oavsett dina funderingar, jag, har inga åsikter om dem, fick ju Robin full vård, kanske lite i senaste lagt, vem vet om det hade hjälpt?.....

My point exactly i mitt första inlägg om Robin. De var sent ute. Låter folk halvdö hemma innan de tas in. Sedan hjälper kanske inte ens full vård. De borde ha tagit in honom tidigare.
Citera
2020-05-01, 18:59
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Igår högsta notering antal nya smittade:
816
Kanske resultatet av den fina påsken med härliga uteserveringar?
Jävla oansvarigt av vår regering och våra myndigheter.

Man har ju börjat testat allt fler grupper, vårdpersonal tex? Det är inte längre endast de som söker sjukhusvård som testas.
Citera
2020-05-01, 19:00
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Hade vi haft honom som epidemiolog så hade du varken kunnat googla eller hänga på flashback.

Tror du på det själv? Att 10 miljoner svenskar skulle ha dött?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in