2020-04-30, 23:57
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
CA tycks ha legat i blinda fläcken under hela mordutredningen, något som även utredarna kan ha drabbats av.
Varför är en gåta. Möjligen är han för enkel och simpel som mördare.

Som MOPspanaren skriver, man har inte kunnat binda honom till mordplatsen.

Om det var CA så har han troligtvis gömt eller gjort sig av med vapnet, varit ensam om gärningen och hållit tyst om detta, till och med för sina anhöriga, så det går helt enkelt inte att fälla honom.

Mordutredarna kanske redan vet vem det är men man kan helt inte komma vidare, men man kan inte heller lägga ned ärendet rent juridiskt, varför utredningen sedan CP mer eller mindre, som GW beskrev det, varit en postbox där man endast tagit emot tips från allmänheten.

Det måste ha kommit in något nytt på senaste tid som fått KP att reagera, annars skulle väl Skarp eller Riberdahl ha löst detta för längesedan.
Tvivlar på att man tagit in nya poliser som helt plötsligt löst mordgåtan enbart genom att granska gammalt material, det känns som en lågoddsare.
Citera
2020-05-01, 00:23
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Som MOPspanaren skriver, man har inte kunnat binda honom till mordplatsen.

Det måste ha kommit in något nytt på senaste tid som fått KP

Ja det är nog som ni säger svårt att få honom till Sveavägen, men på något sätt har han förmodligen lyckats.

Ska bli spännande. Ett mord som är så här gammalt kan nog bara lösas med ny teknisk bevisning. Ballistiska analyser eller DNA.

Och KP återkommer hela tiden till brottsplatsen och vittnesuppgifterna. Något har tolkats om.

Det mesta i den vägen finns precis framför ögonen på oss, men vad? Vad har han sett som andra bortsett från i så många år?

Att någon ny ska komma in i utredningen nu känns ganska osannolikt. Borde vara SE eller CA. För mig är SE omöjlig.
Citera
2020-05-01, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Jag såg precis en liten interjuv med den gode GW:
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/gw-om-palmemordet-man-har-testat-sl%C3%A4ktingar-till-skandiamannen-12583115

Visserligen pratas det om Skandimannen. MEN det intressanta är att GW avfärda honom. Och tidigare i vår gick ju GW ut i Aftonbladet och sa att antingen Skandimannen Eller CA utförde mordet.
Ur det perspektivet blir det ju genast intressant och lämnar ju således CA som huvudmisstänkt om man läser mellan raderna.

Nu behöver man ju inte ta GW på orden i allt. Men han är ju inte född i går när det kommer till mordutredningar.

Lite underligt att ingen nämner att provet inte är gjort och att inte ens GW har koll på det när det från officiella håll sagts att de fått en begäran men inte gjort något test och ärendet nu är avslutat.
Citera
2020-05-01, 13:42
Medlem
Walhazs avatar
Nästan 10 år sedan jag skrev något om MOP här, men användaren låg kvar i alla fall. Då var jag Team SE, nu är jag nog ändå mer Team CA, tills KP motbevisar mig.

En liten fråga riktad rakt ut i luften, utan bestämd mottagare: vad skulle förevisande av bilder på CA/SE till YN, LJ och andra vittnen längs flyktvägen kunna ha för bevisvärde i dagsläget? SEs ansikte är väl numera ganska välkänt hos allmänheten, men CA måste man väl i princip ha haft ett aktivt intresse kring och mer eller mindre varit inne här på Flashback och snokat efter? Finns det något fall där uppemot 35 år gamla mord fått hjälp av ögonvittnens utpekande, eller anses de per automatik förbrukade efter så lång tid?
Citera
2020-05-01, 14:26
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walhaz
En liten fråga riktad rakt ut i luften, utan bestämd mottagare: vad skulle förevisande av bilder på CA/SE till YN, LJ och andra vittnen längs flyktvägen kunna ha för bevisvärde i dagsläget? SEs ansikte är väl numera ganska välkänt hos allmänheten, men CA måste man väl i princip ha haft ett aktivt intresse kring och mer eller mindre varit inne här på Flashback och snokat efter? Finns det något fall där uppemot 35 år gamla mord fått hjälp av ögonvittnens utpekande, eller anses de per automatik förbrukade efter så lång tid?

Nästan inget bevisvärde alls.

Även om samtliga vittnen skulle säga "Ja, han var det!" så skulle det troligtvis vara anmärkningsvärt men knappast hålla som ledande bevis, just eftersom det gått så lång tid sedan mordet.

Redan utpekandet av CP 1988 ansågs ju som otjäntligt, och detta var då "enbart" 2 år efter mordet.
Citera
2020-05-01, 14:54
Medlem
Walhazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Nästan inget bevisvärde alls.

Det är ju en av sakerna jag hoppas på med KPs kommande presentation, att det inte är någon sådan här väv av vaga grejer. Det försämrar väl inte caset på något sätt om ett vapen bundet till någon av de båda herrarna också kan kompletteras upp med ett tvärsäkert utpekande av den flyende mördaren från YN och/eller LJ, men landa för guds skull inte i sådant, KP.

On-topic så är väl detta, som redan konstaterats många gånger, vår största fråga i ”Team CA”. Hur ska vi kunna leda i bevis att han verkligen var där, det kommer troligen inte att gå med vittnesmål från vintern 2019-20, och det har inte i det material vi fått tillgång till/gått igenom hittats något tvärsäkert utpekande av CA som individ vid Grand, mordplats eller flyktväg, av någon som kände honom/kände till honom.

Den stora blinda fläcken i vilken CA skulle kunna placeras på Sveavägen är väl dock i allt utredningsmaterial/förhör som vi inte har tillgång till som Flashback-skribenter, men som KP och co ju har haft. Den blinda fläcken skulle ju också fortsatt kunna förklara KPs fokus på skeendena vid mordplatsen, även med CA som huvudmisstänkt istället för SE.
Citera
2020-05-01, 21:17
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walhaz

Hur ska vi kunna leda i bevis att han verkligen var där, det kommer troligen inte att gå med vittnesmål från vintern 2019-20, och det har inte i det material vi fått tillgång till/gått igenom hittats något tvärsäkert utpekande av CA som individ vid Grand, mordplats eller flyktväg, av någon som kände honom/kände till honom.

Som vi har varit inne på tidigare i tråden bör det vara fråga om teknisk bevisning.

Enligt vad som är känt har PU letat revolvern framåt i tiden efter mordet. Syftet har varit att provskjuta den för att på så sätt knyta den till Sveavägen. Då sätter man vapnet i handen på GM.

En alternativt angreppssätt är att leta bakåt i tiden. Alltså om man har upphittat en kula som avlossats på annan plats mellan 1980-1986 som kan knytas till CA.
Alternativt, före 1980 då revolvern var i någon annans ägo. Om en sådan kula delar bomdata med kulorna på Sveavägen sätter man dem i handen på CA, utan att behöva hitta revolvern.

Kulorna från Sveavägen är i dåligt skick så jag vet inte om det ens är möjligt. I den analysen fick man även fram data på krutsammansättningen, som också kan skilja sig åt mellan olika batchar.

Ett ytterligare angreppsätt är DNA. Parets kläder har skickats runt halva jorden för olika analyser och jag tror det var GW som sa att det är osannolikt att det finns spårmaterial kvar pga hanteringen.

Man kan bara spekulera. Möjligheten finns att de har hittat DNA m.ha. ny teknik på något annat föremål de hittat och säkrat från mordplatsen. Finns b.la. en grön keps med rött foder som upphittades i korsningen Sveavägen — Kungsgatan.

Om den innehåller DNA från CA blir det intressant, men bara tillsammans med övriga indicier som finns på honom.
Senast redigerad av omiga 2020-05-01 kl. 21:36.
Citera
2020-05-01, 21:35
Medlem
Ja som jag sagt tidigare, så tror jag teoretiskt sett att det inte är svårt att få CA ner till Sveavägen. Van jägare och folkskygg som han var och van att röra sig i området, så såg han nog till att hålla sig i skuggorna, med dolt ansikte med hjälp av mössa och kanske uppdragen krage på jackan för ansiktet.

Jag tror att CA var på andra sidan gatan vid bion och följde makarna på behörigt avstånd. När de plötsligt går över vägen och mot honom och hans sida, något han inte räknat med. Så skyndar han på stegen så han hinner före dom, fram till korsningen vid dekorima. Stannar där för att egentligen se vilken riktning de ska gå i korsningen. Men det rinner kanske över när han ser Palme passera och han handlar blixtsnabbt och på impuls.

Fast tanken var nog nån mörkare och mer avskild plats ifrån början.
Citera
2020-05-02, 03:03
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Fast tanken var nog nån mörkare och mer avskild plats ifrån början
Vilken mörkare eller mer avskild plats skulle det varit?
Efter korsningen Tunnelgatan/Sveavägen så blir inte gatorna mörkare, snarare tvärtom.
Söder om Tunnelgatan blir det gator med biltrafik, och efter detta passerar man den tungt trafikerade Kungsgatan, och sedan ankommer man Sergels Torg, navet i Stockholm City.

Tunnelgatan är perfekt om man vill bli av med efterföljande bilister då man inom en minut kommer upp på Brunkebergsåsen, och därifrån har tre alternativ för vidare flykt.

Om det var CA så vore det naturligt att skjuta vid Tunnelgatan och sticka av österut, detta hade aldrig fungerat om han skjutit dem på någon av de andra gatorna som tillåter biltrafik. (Delsborn, Ljungqvist och alla andra bilister hade lätt kunnat förfölja och hinna upp en springande GM på dessa gator)

CA saknade körkort och hade inte tillgång till bil, så hela flyktvägen hade antingen skett på fot eller via kollektivtrafik.

Hade paret Palme istället valt att gå norrut och ta T-banan vid Rådmansgatan så måste han även där skjuta dem på Sveavägen (och sedan ta av västerut och norrut och springa genom Observatorielunden) så inte heller där skulle det finnas någon mörkare/avskild plats.

Det är tydligt hur pass god lokalkännedom GM haft, för att kunna bestämma två platser där mordet kunde ske, beroende på vilken riktning paret tagit från bion.
Även om CA inte var GM så måste det ha varit en person med mycket god lokalkännedom, troligtvis någon boende innanför tullarna, och ännu troligare någon som bodde på Norrmalm/Vasastaden.
Senast redigerad av kato85 2020-05-02 kl. 03:55.
Citera
2020-05-03, 19:02
Medlem
Någon som vet namnet på det Cafe på Sveavägen christer ska ha besökt frekvent.
och vilken exakt adress det låg på?
Citera
2020-05-03, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen

Det hade det föga originella namnet Svea konditori.
Sveavägen 33 var adressen.Så som jag förstår det så ligger det ett Subway där nu.
Citera
2020-05-04, 13:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det hade det föga originella namnet Svea konditori.
Sveavägen 33 var adressen.Så som jag förstår det så ligger det ett Subway där nu.

Kom sedan att heta Café Spisringen.
Öppettiden har diskuterats och det enda jag sett är denna från 2000 (så får man fundera över om dessa tider gällde även 1986)

kl. 07.00-22:00 alla dagar
https://tidningar.kb.se/4112678/2000-10-13/edition/11111/part/3/page/29.jpg

Se kolumnen till höger i bilden
Senast redigerad av MOPspanaren 2020-05-04 kl. 13:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in