Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-20, 10:32
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walhaz
Artikeln var från augusti 1999 och blev sedan uppdaterad i februari 2003. Med andra ord borde det vara denna SvD-artikel från augusti 1999. En del intressanta grejer där. Man får nästan bilden att de antingen frågat grannar om honom eller har en bra poliskälla som pratat om klädseln, med mera.

https://tidningar.kb.se/1767385/1999...part/1/page/4/

Jag får lite kalla kårar av alla detaljer som staplas här. Vill nog säga att det här är den vassaste artikeln om honom från sent 90-tal, hittills.

Tack för denna. Undrar vilka källor de har...Citat: "Än idag har han kvar den halvlånga rock han ägde vid tiden för mordet, ibland bär han stålbågade glasögon, och han har en mössa som liknar den som vissa vittnen kring biografen Grand iakttagit på den man som ska ha följt efter makarna Palme."

Nya uppgifter för mig, detta finns inte med i Paul Smiths bok. Glasögon plus rock....kan det verkligen stämma. Då är han ju snart på Sveavägen....
Citera
2020-05-20, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walhaz
https://m.imgur.com/a/9W9o1o7

Så där.

Det här med att man faktiskt efterlyste vapnet i TV3s ”Efterlyst”, angav vad serienumret slutade på och tryckte på belöningen på 50 Mkr gör att jag får svårt att se att någon, mer eller mindre kriminell, som satt på vapnet skulle underlåta att rapportera det. Krävs ju i princip att denne någon själv skulle ha begått ett grovt brott med vapnet för att lusten att rapportera skulle svalna. Är nog till och med så att kortare fängelsestraff skulle kunna tas för en belöning på 50 Mkr.

Jag tror att CA antingen satt på vapnet till sin död (och då borde släktingar som gick igenom dödsboet ha hittat det), eller så har han gömt det bra/kastat det i djupt vatten.

Om det är så kvarstår väl egentligen bara 2 alternativ:

1) Han har iscensatt denna cirkus med vapnet för att själv bli utredd och hamna i fokus av någon psykologisk anledning.

2) Han är mördaren/eller så har i alla fall mordet begåtts med hans vapen.

Om det inte vore för om så hade inte Omberg funnits. Ska man vara så där himla tråkig och förstöra för folk så är det tyvärr fullt möjligt att rättshaveristen CA och Palmemordet är två olika historier som inbjuder till förvirring och förväxling. Du gör en liten fuling när du argumenterar genom att rada upp alternativ som är totalt vansinniga så att alternativet att CA är mördaren trots allt ska framstå som det mest rationella i sammanhanget. Att enstöringen CA skulle ha lånat ut sin revolver till någon som mördat Palme finns i princip inte på kartan och scenariot med psykologisk utredning är, diplomatiskt uttryckt..., långsökt.
Hur dumt det än låter får man ha med i beräkningen att CA kanske faktiskt satt i ett läge 1992 där han inte kunde motstå 5500 spänn rätt i handen av den där knarklangaren.
När du talar om att kriminella inte skulle kunna motstå belöningen på 50 miljoner så ska man veta att ÄR det INTE Palmevapnet får man inte en spänn, utan man blir bara av med en revolver man naturligtvis införskaffat för att man vill ha den... Det utgår nog amnesti för vapnet i sig, men man får (mig veterligen) ingen ersättning för att man lämnat in ett svartköpt olagligt vapen. Ens till PU... Frågan är om det är värt att chansa för en puffra man inte vet säkert är rätt?
Citera
2020-05-20, 11:47
Medlem
Walhazs avatar
@Gissa Vem Självklart använder jag vissa retoriska knep här, annars får man ju ingen respons, hjärngymnastik och test av sina argument. Det är en stor del av vad jag får ut av ett diskussionsforum. Vi kommer alltid att hoppa mellan glasklara fakta (vi har ganska få när det gäller GM), hypotetiska modeller och personligt tyckande och troende.

Jag är i alla fall i min personliga bild nere på en nivå där CA inte skulle vara ett dugg överraskande som GM. SE skulle i viss mån vara överraskande för mig, då jag saknar fler pusselbitar för att få det att gå ihop, scenariomässigt. Även om det är SE som är gärningsman så vore CAs dribblande med vapnet (han har ju inte enbart påstått sig sålt det, han har även undvikit uppmaningar om att lämna in det för provskjutning) och ovilja att rentvå sig helt från ett statsministermord en intressant historia värdig en Flashback-tråd. Det finns en hel del sämre trådar på FB.
Senast redigerad av Walhaz 2020-05-20 kl. 11:52.
Citera
2020-05-20, 15:27
Medlem
Någon som vet om det finns något nytt om CA i sista utgåvan (kom ut nyligen)av Paul Schmiths Palmes Murder?
Citera
2020-05-20, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Tack för denna. Undrar vilka källor de har...Citat: "Än idag har han kvar den halvlånga rock han ägde vid tiden för mordet, ibland bär han stålbågade glasögon, och han har en mössa som liknar den som vissa vittnen kring biografen Grand iakttagit på den man som ska ha följt efter makarna Palme."

Nya uppgifter för mig, detta finns inte med i Paul Smiths bok. Glasögon plus rock....kan det verkligen stämma. Då är han ju snart på Sveavägen....

Intressant artikel. Har letat efter dessa uppgifter. I PS bok finns en också uppgift om att Tommy Lindström beskriver CA som stor, som en Björn. Som en del vittnen beskriver gärningsmannen..
Citera
2020-05-21, 05:58
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornGunnar
Intressant artikel. Har letat efter dessa uppgifter. I PS bok finns en också uppgift om att Tommy Lindström beskriver CA som stor, som en Björn. Som en del vittnen beskriver gärningsmannen..

Tror han citerar ex-svägerskan till CA som tidigare skall ha sagt detta.
Men det är fullt möjligt att Tommy själv träffat på CA vid förhör eller spaning.
Citera
2020-05-21, 06:01
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl

Journalisten som skrev artikeln heter Pet*r C*rlb*rg.
Fann hans hemsida och skrev ett mail till honom med förfrågan om vilka källor han använde.
Mycket möjligt att han inte minns det såhär 20 år senare, men alltid värt att prova..
Senast redigerad av kato85 2020-05-21 kl. 06:10.
Citera
2020-05-21, 07:04
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Journalisten som skrev artikeln heter Pet*r C*rlb*rg.
Fann hans hemsida och skrev ett mail till honom med förfrågan om vilka källor han använde.
Mycket möjligt att han inte minns det såhär 20 år senare, men alltid värt att prova..
Bra initiativ! Hoppas du får svar och att det kan tillföra CA-tråden något positivt.
Citera
2020-05-21, 22:06
Medlem
Jag tycker ändå det känns som man håller på att "ringa in" CA som gärningsman.

Ulf Åsgård och gärningsmannaprofilen.. som också gjorde att man fick fast Lasermannen.

GW som övergett sin teori om konspiration och nu siktar in sig på "dubbelgångaren" eller SE. SE som han senare uppger känns för vek. Han säger ju tom "en av dom är det"... det är väl rimligen förtal nästan om det nu inte skulle vara så? Om inte annat skulle det väl va oproffsigt av en professor att uttala sig så.
Citera
2020-05-22, 09:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Jag tycker ändå det känns som man håller på att "ringa in" CA som gärningsman.

Ulf Åsgård och gärningsmannaprofilen.. som också gjorde att man fick fast Lasermannen.

GW som övergett sin teori om konspiration och nu siktar in sig på "dubbelgångaren" eller SE. SE som han senare uppger känns för vek. Han säger ju tom "en av dom är det"... det är väl rimligen förtal nästan om det nu inte skulle vara så? Om inte annat skulle det väl va oproffsigt av en professor att uttala sig så.

Vad menas med "känns"? Önsketänkande eller något som faktiskt pekar på det?

Hur kan vi då förklara turerna kring Skandiamannen?
Sökt igenom hans gamla villa på Lahällsvägen, DNA från hans släktingar...
Citera
2020-05-22, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Ja, om det är någon av CA och SE talar ju mycket för SE p g a vi vet att PU gjort återkommande utredningsåtgärder mot honom senaste åren. Något motsvarande har vi inte hört om CA. Givet att CA är en känd misstänkt så skulle några journalister mest troligt snappat upp om PU genomfört utredningsåtgärder mot honom senaste åren. Om det inte är SE tror jag det är mer sannolikt att det rör sig om en okänd gärningsman snarare än CA.

Det är f.ö. intressant att GW säger att de måste vara någon av CA eller SE. Jag förmodar att han dragit den slutsatsen p g a att GM är död och det då inte finns några andra rimliga kandidater att välja på. Men frågan är då varför det inte skulle kunna vara en för allmänheten (och GW) okänd GM istället (som nu är död)? Han måste tänka att det är väldigt osannolikt en potentiell GM flugit under radarn under så många år.
Senast redigerad av soulflash 2020-05-22 kl. 12:12.
Citera
2020-05-22, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Instämmer dessutom sa ju KP redan 2017 att man jobbar annorlunda än tidigare utgår mer från brottsplatsen.
Det talar emot CA som såvitt vi vet iaf inte på något sätt är kopplad till brottsplatsen till skillnad från SE.
Däremot köper jag CA som GM om det understöds med skaplig bevisning.
CA är absolut en top tre kandidat till att vara GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in