Citat:
Ursprungligen postat av
Walhaz
https://m.imgur.com/a/9W9o1o7
Så där.
Det här med att man faktiskt efterlyste vapnet i TV3s ”Efterlyst”, angav vad serienumret slutade på och tryckte på belöningen på 50 Mkr gör att jag får svårt att se att någon, mer eller mindre kriminell, som satt på vapnet skulle underlåta att rapportera det. Krävs ju i princip att denne någon själv skulle ha begått ett grovt brott med vapnet för att lusten att rapportera skulle svalna. Är nog till och med så att kortare fängelsestraff skulle kunna tas för en belöning på 50 Mkr.
Jag tror att CA antingen satt på vapnet till sin död (och då borde släktingar som gick igenom dödsboet ha hittat det), eller så har han gömt det bra/kastat det i djupt vatten.
Om det är så kvarstår väl egentligen bara 2 alternativ:
1) Han har iscensatt denna cirkus med vapnet för att själv bli utredd och hamna i fokus av någon psykologisk anledning.
2) Han är mördaren/eller så har i alla fall mordet begåtts med hans vapen.
Om det inte vore för om så hade inte Omberg funnits.

Ska man vara så där himla tråkig och förstöra för folk så är det tyvärr fullt möjligt att rättshaveristen CA och Palmemordet är två olika historier som inbjuder till förvirring och förväxling. Du gör en liten fuling när du argumenterar genom att rada upp alternativ som är totalt vansinniga så att alternativet att CA är mördaren trots allt ska framstå som det mest rationella i sammanhanget. Att enstöringen CA skulle ha lånat ut sin revolver till någon som mördat Palme finns i princip inte på kartan och scenariot med psykologisk utredning är, diplomatiskt uttryckt..., långsökt.
Hur dumt det än låter får man ha med i beräkningen att CA kanske faktiskt satt i ett läge 1992 där han inte kunde motstå 5500 spänn rätt i handen av den där knarklangaren.
När du talar om att kriminella inte skulle kunna motstå belöningen på 50 miljoner så ska man veta att ÄR det INTE Palmevapnet får man inte en spänn, utan man blir bara av med en revolver man naturligtvis införskaffat för att man vill ha den... Det utgår nog amnesti för vapnet i sig, men man får (mig veterligen) ingen ersättning för att man lämnat in ett svartköpt olagligt vapen. Ens till PU...

Frågan är om det är värt att chansa för en puffra man inte vet säkert är rätt?