2020-04-30, 20:50
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Vår ekonomi kommer suga lika hårt som deras:

https://www.cnbc.com/2020/04/30/coronavirus-sweden-economy-to-contract-as-severely-as-the-rest-of-europe.html

Enda groggen du kommer dricka är när du försöker ta livet av dig i desperation.

Passar mig utmärkt om samhället faller. Jag har ägnat större delen av mitt liv till att göra mig oberoende av samhället. Så, förhoppningsvis överlever inte samhället i någon form som vi skulle känna igen.
Citera
2020-04-30, 20:50
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Läs gärna detta ditt inlägg om två månader på nytt....

Två månader?!?

Om först 18 månader kommer dammet lägga sig efter den här pandemin...

Då kommer du se att de andra länderna är någorlunda tillbaka medans du i Sverige får vara glad om du får behålla 25 kr på varje intjänad hundring...
Citera
2020-04-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
På alla avlidna ?? Jaha då har man samtidigt löst alla gängmord.

Nej men det skrivs nog covid19 på många avlidna även om råkat sätta i halsen...det är nog mörkertal åt båda håll
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jo de bör rapportera veckovis med korrekta siffror utan eftersläpning om det är möjligt. Förra söndagen rapporterades 2 dödsfall i hela Sverige. Då kände jag att det var tack och godnatt, varför ens publicera siffror som uppenbarligen inte stämmer.

Att alla kanske inte jobbar på helgen förstår jag, men mitt i veckan? Varför sådana skillnader mellan onsdag och torsdag?
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Du får känna vilka känslor du vill bara du håller käft om det.

Ingen bryr sig om någon annans gnäll.

Ungefär som töntar på gymmet som stönar och stånkar högt.
Jag lyfter tyngre. Knäpptyst.

Fast den här tråden tex, är ju till 90 procent uppbyggd av gnäll på olika saker?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Vid hög biologisk ålder särskilt i kombination med andra sjukdomar är det osannolikt att patienten kan dra nytta av syrgasbehandling eller intensivvård.

läkartidningen s530 2020

Suck.

Okej, jag ger det ett svar till. För det första har du inte lämnat ngn länk så det går ej kolla. Det enda jag hittat på Läkartidningen som nämner något liknande det du sagt, är en artikel som handlar om palliativ vård.

Artikeln heter t.o.m. "Palliativ farmakologisk behandling vid svår covid-19"

Där står det att "Många patienter med hög biologisk ålder och stor sjuklighet är inte aktuella för intensivvård utan har störst nytta av ren palliativ behandling [4]."

Källan (4) som uppges är ju "uppifrån" och står ju för Sveriges hårt kritiserade triagering: nämligen just Socialstyrelsens riktlinjer om prioritering , vilka ju blivit väldigt ifrågasatta. . Det finns väldigt många debattinlägg om detta med just den alltför hårda triageringen och bortsortering av äldre, i denna tråd. Även i media.

En överläkare som reagerat starkt svarar (förkortat) så här i kommentarsfältet:

Rimligen finns det en stor grupp äldre som kan överleva med annan sjukhusvård än IVA. Syrgas, dropp och antibiotika kan vara livräddande för sannolikt relativt många patienter. .

Det har också visat sig rent praktiskt i coronavården att äldre kan ha hög överlevnadsgrad:

Äldre coronasjuka överlever i hög grad

Trots farhågor om att äldre sköra skulle ha mycket svårt att överleva en allvarlig covid-19-infektion så visar nya siffror att en majoritet av de som skrivits in i den geriatriska slutenvården till följd av covid-19 i region Stockholm tillfrisknar.

sju av tio patienter blir symptomfria och kan skrivas ut.

Många behöver syrgas, antibiotikabehandling, insatser för nutrition och mycket mer berättar Greger Slättman. Förloppet kan vara långdraget men det gäller att kämpa och vänta ut infektionen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/louise-92-jag-ville-valdigt-garna-leva

Poängen är att äldre mycket väl kan överleva med god vård. Och det kan de i många fall få, om de får tillgång till att ens träffa en läkare, för bedömning, och få en bra plats på ett ställe som t.ex. Bromma geriatriska.

Att Socialstyrelsen infört hårdare regler för bortsortering av de äldre, förändrar inte det faktumet att de många gånger överlever fint, om de bara får en bedömning, och god vård.

Det handlar snarare då om en fråga om brist på resurser/platser/personal i vården.

Det är ungefär samma resonemang med munskydd. Om vi har munskydd, så är regeln att folk skall använda munskydd i vården. Har vi Inte det, så är rekommendationen att de i vården inte behöver använda det.

Aja, nu är det slutdiskuterat om detta med dig, för min del iaf. Den här skandalen kommer ju granskas senare. Det är "synd" för de styrande att inget av detta kommer gå att gömmas undan, i granskningar i efterhand. Men mer synd självklart för de äldre som i detta nu dör i onödan, på äldreboenden.
Citera
Medlem
Citat:
Och vad tror du händer när Norge, Danmark och Finland snart öppnar upp? Givetvis att smittspridningen, omedelbart, kommer att börja öka. Alltså precis det som redan hänt i Tyskland, där R ökat ifrån 0,7 till 1,0

Inse att en majoritet av jordens befolkning kommer att insjukna i covid-19 innan vi fått fram ett säkert, effektivt och brett verkande vaccin.
Jag tror Danmark öppnade sina skolor igen den 15 april. Enligt Worldometer hade de 3.624 aktiva fall den dagen. Idag har de 2.160, en minskning med ca 1.500. Dödsfallen verkar ha legat ganska konstant på ca 10 om dagen ända sedan dess.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark/
Citera
2020-04-30, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Enl. https://covid19.healthdata.org/sweden
fram till den 15 juli.

Jag har för mig att professorerna nämnde sommaren.

Hur många tror du dör i Sverige fram till 1aug pga covid-19 ?

Med tanke på att det dog 3000 fler 2018 än 2019 pga influensa och att både 2019 och 2020 var låga inluensasäsong så 3000-4000 avlidna till 1 juni. Vad sommaren kommer med epidemin är ännu osäkert, men troligen sjunker fallen.

Klart är att viruset kommer vara kvar och att det blir nya vågor varje vinter många år framåt.
Citera
2020-04-30, 20:53
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Fakta: Förskole- och skolbarn står för endast 2 till 4 procent av smittspridningen.

Kommer du ifrån ett Trump county, eller....?

Fakta: Det är bara Tegnell-anhängare utan egna barn som köper den lögnen.
Citera
2020-04-30, 20:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Eller så är det de som skriker efter nedstängning som saknar tålamod. Typ "det måste ske nu, genast, för annars är alla mördare och nazister!!!" Det tycker jag vittnar om bristande tålamod.

Bristande tålamod för vad? Att vi inte orkar med att se på allt lidande och alla döda när det inte skulle behöva vara så? Låter ju mer och mer som att vaccin verkligen är på gång nu. Lyckade tester på apor mm. Nu stora tester på människor. Men nej - nu iakttas större rörlighet. Folk åker kollektivt i knökfulla bussar och sitter på uteserveringar. Smittan finns på 3 av 4 äldreboenden. På vissa boenden har 1 av 4 dött. Det är tätt på uteservetingarna.
Citera
2020-04-30, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det är inte så enkelt. Man har börjat testa mer och mer vårdpersonal (som oftast inte är i den "dödliga" åldern). Det är inte enkel matematik såsom y antal smittade=x antal döda. Kolla fördelningen på ålder på smittade, för inte så länge sen dominerade de äldre, nu ökar andelen yngre (som inte dör i samma utsträckning)

Antalet smittade kollar jag inte.
Däremot hur många som ligger på sjukhus och hur många på IV. Det är de kurvorna jag går efter.
Jag skrev fel.

Så alltså: antalet på sjukhus och IV har planat ut. Men det innebär inte att de minskar, bara att det ligger konstant.
Citera
2020-04-30, 20:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Två månader?!?

Om först 18 månader kommer dammet lägga sig efter den här pandemin...

Då kommer du se att de andra länderna är någorlunda tillbaka medans du i Sverige får vara glad om du får behålla 25 kr på varje intjänad hundring...

Helt över är inte detta förrän om ca 4 år. Då kan vi räkna ut hur mycket lockdownerna förstört liv och hälsa för miljontals människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in