Citat:
Ursprungligen postat av
sno
"Vid hög biologisk ålder särskilt i kombination med andra sjukdomar är det osannolikt att patienten kan dra nytta av syrgasbehandling eller intensivvård.
läkartidningen s530 2020
Suck.
Okej, jag ger det ett svar till. För det första har du inte lämnat ngn länk så det går ej kolla. Det enda jag hittat på Läkartidningen som nämner något liknande det du sagt, är en artikel som handlar om
palliativ vård.
Artikeln heter t.o.m. "Palliativ farmakologisk behandling vid svår covid-19"
Där står det att "Många patienter med hög biologisk ålder och stor sjuklighet är inte aktuella för intensivvård utan har störst nytta av ren palliativ behandling [4]."
Källan (4) som uppges är ju "uppifrån" och står ju för Sveriges hårt kritiserade triagering: nämligen just Socialstyrelsens
riktlinjer om prioritering , vilka ju blivit
väldigt ifrågasatta. . Det finns väldigt många debattinlägg om detta med just den alltför hårda triageringen och bortsortering av äldre, i denna tråd. Även i media.
En överläkare som reagerat starkt svarar (förkortat) så här i kommentarsfältet:
Rimligen finns det en stor grupp äldre som kan överleva med annan sjukhusvård än IVA. Syrgas, dropp och antibiotika kan vara livräddande för sannolikt relativt många patienter. .
Det har också visat sig rent praktiskt i coronavården att äldre kan ha hög överlevnadsgrad:
Äldre coronasjuka överlever i hög grad
Trots farhågor om att äldre sköra skulle ha mycket svårt att överleva en allvarlig covid-19-infektion så visar nya siffror att en majoritet av de som skrivits in i den geriatriska slutenvården till följd av covid-19 i region Stockholm tillfrisknar.
sju av tio patienter blir symptomfria och kan skrivas ut.
Många behöver syrgas, antibiotikabehandling, insatser för nutrition och mycket mer berättar Greger Slättman. Förloppet kan vara långdraget men det gäller att kämpa och vänta ut infektionen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/louise-92-jag-ville-valdigt-garna-leva
Poängen är att äldre mycket väl kan överleva med god vård. Och det kan de i många fall få, om de får tillgång till att ens träffa en läkare, för bedömning, och få en bra plats på ett ställe som t.ex. Bromma geriatriska.
Att Socialstyrelsen infört hårdare regler för bortsortering av de äldre, förändrar inte det faktumet att de många gånger överlever fint, om de bara får en bedömning, och god vård.
Det handlar snarare då om en fråga om brist på resurser/platser/personal i vården.
Det är ungefär samma resonemang med munskydd. Om vi har munskydd, så är regeln att folk skall använda munskydd i vården. Har vi Inte det, så är rekommendationen att de i vården inte behöver använda det.
Aja, nu är det slutdiskuterat om detta med dig, för min del iaf. Den här skandalen kommer ju granskas senare. Det är "synd" för de styrande att inget av detta kommer gå att gömmas undan, i granskningar i efterhand. Men mer synd självklart för de äldre som i detta nu dör i onödan, på äldreboenden.