2020-04-30, 20:22
Bannlyst
Det dör25 falt vad finnarna har för sig........

Måste köra min egen tjosan..

Finnarna är inte inte ens nära nu.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-30 kl. 20:50.
Citera
2020-04-30, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Svenne banan är nedsövd med gulligt snack och tror på sin regering som amen i kyrkan. Faktiskt halvdöda i unken självgodhet. Låt andra och viruset visa vägen vi ser inget utanför gränserna. Var god och håll tyst, detta är ingen frågestund utan en pressträff för AB.

Oj då, det såg vi inte. Aj, aj nej inte alls, vi såg ju inget och folk biter ihop och får nya hopp att mumla om och tugga på. Dagarna går, vi är bäst, heja Zlatan ...

Jag antar att du är utlandsfödd då eftersom du pratar om svenne banan? Det är utlandsfödda som har varit sämst på att hörsamma förhållningsreglerna vilket lett till ökad smitta, så kanske det är bättre att göra som "svenne banan" och lyssna lite bättre på regeringen då?
Citera
2020-04-30, 20:23
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det var det jag trodde. Skillnaden mellan Sverige och andra nordiska länder har ju huvudsakligen varit att typ kaféer och frisörsalonger varit öppna i Sverige men stängda i Danmark, vilket har obetydlig påverkan på ekonomin. Jag kan inte se att den typ av nedstängning som gjorts i Danmark, Norge och Finland skulle skada deras ekonomier i någon signifikant omfattning. Problemet i de länderna, precis som i Sverige, är minskade exportintäkter, vilket beror på hur länder i omvärlden agerar.

Runt 1500 dödsfall extra för att folk skall kunna fortsätta sitta och fika på kaféer. Det är ungefär så kalkylen ser ut.

Yup.

Så är det (dessvärre).
Citera
2020-04-30, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Har ej sagt det finns oändligt med tester. Även vi hade kunnat beställa tester tidigt och i större omfattning. Sydkoreas beslutade väl tidigt att vårdanställda och lärare skulle testas (när eller innan Sydkorea och Italien kallades coronas två nya epicentrum utanför Kina). Tester inte så dyra jämfört nyttan. Efterfrågan ökar produktion så priser pressas. Har vi ens börjat? I Sverige arbetar smittad vårdpersonal utan symptom.

Fast vi är inte Sydkorea. Dom har helt andra förutsättningar. Sjukvårdskapictet, lab förmåga.

Flera saker vi har till oförmåga på den nivå av test man behöver. Personal, prov, pinnar, kemikalien på labet som används för att slutföra testningen. Förra förra veckan skulle vi köra på NKS tvär stopp med prover fick vänta igen... på att all personal skulle få testa då överfullt med prover... Vi har bara inte kapaciteten för de här.

När allvaret kom i mars för Italien då vare redan försent att planera och förbereda, tar alldeles för långt tid. Vi skulle isåfall börjat i Januari men hade de räckt? tveksamt. Ställa om så mycket innan man sitter på detaljerna om omfattningen tyvärr.

Man får tro att de är en trollerilåda kring resurser men sen är de en rätt seg väg med upphandling och byråkrati även om många genvägar gjorts via Socialstyrelsen som bär huvudansvaret. Men de dröjde.

Hade Europa transportväg och leverans / Kinas maskin funkat som de var tänkt hade de varit en helt annan sak. Den bubblan sprack ju snabbt och lammslog landets förmåga att ens utföra alternativet, vi är inget asiatisk land helt enkelt med dom förmågorna som reserver.
Senast redigerad av rawjudge 2020-04-30 kl. 20:31.
Citera
2020-04-30, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Ifall man istället tänker sig att alla träffar varandra lika mycket så blir det väldigt viktigt att exakt alla isoleras. Men det är ju inte så människor gör.
För att kväva smittan, ja, men inte för att bromsa den.

Även om smittan rent teoretiskt når hela av befolkningen på sikt, så går det mycket långsamt när spridningen sker genom några få kontakter.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att uppnå flockimmunitet genom allmän nedsmittning känns vansinningt. Fan - kör lockdown till vi har vaccin. Att tillåta död av tiotusentals personer känns helt sjukt.

Jag är förbluffad över att folk har så dåligt tålamod. Mentaliteten är helt sjuk. Snart har vi två Estoniakatastrofer i veckan...
Eller så är det de som skriker efter nedstängning som saknar tålamod. Typ "det måste ske nu, genast, för annars är alla mördare och nazister!!!" Det tycker jag vittnar om bristande tålamod.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-30 kl. 20:28.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Nej det kommer tyvärr inte att finnas utrymme för skadeglädje eftersom alla länder handlar med alla länder, alla besöker alla länder. Varenda ett land som kommer att få en direkt djupare recession än Sverige kommer ändå att drabba Sverige indirekt då givetvis deras köpkraft försvagas drastiskt. Alla länder måste öppna upp igår helst om inte en fullständig global kollaps ska stå för dörren.

Jepp! Och de behöver öppna upp senast igår.

En sak jag hör ibland är något i stil med att våra liv kommer aldrig bli som innan, allt är förändrat. Varför i helvete då? Vi har en pandemi, den går över, sen återgår alla till sina liv. Som det alltid har varit. Vad är skillnaden denna gången? Det är helt absurt!
Citera
2020-04-30, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det var det jag trodde. Skillnaden mellan Sverige och andra nordiska länder har ju huvudsakligen varit att typ kaféer och frisörsalonger varit öppna i Sverige men stängda i Danmark, vilket har obetydlig påverkan på ekonomin.
Det fördömer samtlig skolungdom från att få sitt första jobb!
GANSKA påtaglig påverkan på ekonomin under hela detta decennium!

Citat:
Jag kan inte se att den typ av nedstängning som gjorts i Danmark, Norge och Finland skulle skada deras ekonomier i någon signifikant omfattning.
Du kan uppenbarligen läsa en bildskärm och hitta tangenterna, så att ditt synproblem verkar ligga bakom och mellan dina ögon...
Så nu när efterfrågan på olja i världen har minskat med en fjärdedel eller tredjedel eller så, vad tror du händer med Norges ekonomi då? Vad tror du händer med svensk exportindustri som i hög grad levererar till norsk oljeindustri? Du kanske inte fattar det? Vad jobbar du själv med?
Citera
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Man bör ange ett tidsintervall om man ska uppskatta antalet avlidna. Har det angetts? 2020, 2020-2022 eller längre?

Enl. https://covid19.healthdata.org/sweden
fram till den 15 juli.

Jag har för mig att professorerna nämnde sommaren.

Hur många tror du dör i Sverige fram till 1aug pga covid-19 ?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Nu tar du i. Vilken ton. Avskum, skitstövel. Kräk?!

Återkom om 12 månader när vi kanske har ett facit. Just nu är du lika vilsen som alla andra.

Bete dig.

Förlåt. Du har rätt.
Men att läsa inlägg fulla med oärlighet har jag svårt att inte bli galen på.

Dock är det ganska så ointelligent att prata om att man ska kolla facit om 12 månader. Måste tyvärr säga det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
För dyrt. Inkompetens är alltid ett alternativ iofs.

För vissa kanske för dyrt, men många politiker skiter i ekonomin så länge de själva får sitta kvar vid makten.

Så glömde jag ett tredje skäl. Maktmissbruk. Att som korrupt politiker få bestämma att folk inte får gå ut kan nog ge vissa en kick.
Citera
2020-04-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Är Trump för Tegnells strategi? Svårt att veta från dag till dag. Jag brukar vara pro Trump men han har varit en riktig vindflöjel när det kommer till denna pandemi.
Trump hade tydligen hyllat sveriges taktik att inte tvinga folk att stanna hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in