Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Det handlar inte om att skriva falsk dödsorsak utan om det handlar snarare om synsätt på vad dödsorsaken är, för den är inte svart och vit, och många länder har inte ens något bra system för hålla koll på det, och har man inte ens testat som de flesta länder inte har gjort i någon stor omfattning, så kommer aldrig dödsorsaken skrivas som corona oavsett vad.
- Det är skulle kunna vara en förklaring, ifall man jämför Sveriges siffror med underutvecklade fattiga länder. Men jag jämförde med Ryssland och Japan, som är utvecklade industriländer. Jag tror inte att dessa länder saknar system för att upptäcka och redovisa dödsfall i Covid-19.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Sverige testar bra mkt mer än genomsnittet, så det finns ingen anledning till att tro att mörkertalet kring smittade skulle vara högre i sverige än genomsnittet, snarare lägre, och det finns heller ingen anledning till att tro dödsprocenten skulle vara högre i sverige.
- När du nämner ordet dödsprocent, syftar du då på hur många procent av smittade individer som avlider? Eller syftar du på dödsfall i förhållande till befolkningsmängd?
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
För även om sveriges vård har många brister så är det fortfarande bättre än genomsnittet.
- Jag påstår inte att Sveriges sjukvård har gjort någonting fel. Däremot anser jag att Folkhälsomyndigheten har misslyckats med att hejda smittspridningen. Sjukvården och dess personal får bära bördan av Folkhälsomyndighetens fiasko kring Covid-19. Vårdpersonalen är hjältar, som arbetar hårt, och riskerar livet, för att hjälpa den stora mängd patienter som har drabbats av Covid-19.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Det är snarare du som ska förklara varför skulle sverige ha ett högre dödsprocent än något annat land?
- Att Sverige har haft många dödsfall, beror helt enkelt på väldigt utbredd spridning av Covid-19.
Ryssland och Japan tog Covid-19 på stort allvar redan från början, och motverkade epidemins spridning. Därför har dessa länder mycket färre dödsfall än Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Vad är logiken i det?Det finns ingen.
- Du ställde en fråga till mig. Låt mig besvara frågan, istället för att du tillskriver mig en åsikt, och sedan förlöjligar åsikten som du har tillskrivit mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Om sverige hade testat lite hade jag kanske kunnat köpa din logik, men nu har vi inte testat lite.
- Syftar du på tester bland befolkningen i allmänhet? Eller syftar du på dom tester som ligger till grund för att bedöma dödsorsak?
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Man borde kunna lista ut själv att det handlar om hur man registrera dödsorsaken.
- I så fall gör du en förhastad slutsats. Att Ryssland och Japan har redovisat färre dödsoffer, behöver inte nödvändigtvis bero på att dom har missat att redovisa en massa dödsoffer i Covid-19. Det kan även vara så att färre människor faktiskt har avlidit i Covid-19 i dessa länder.
Nu har Ryssland haft en stor ökning av Covid-19 patienter sista tiden. Att Rysslands har förhållandevis få dödsfall, beror helt enkelt på att patienterna inte har hunnit avlida ännu. Risken är överhängande att Ryssland kan komma att få en stor ökning av dödsfallen närmaste veckorna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Det har ju tillochmed flera andra länder erkänt. Italiens erkände att mörkertalet kring antal döda var förmodligen massiv, samma gäller tillochmed norge som erkänner att om de hade registrera som sverige så hade förmodligen haft betydligt högre antal döda etc.
- Med tanke på vad Italien har genomlidit, så är det inte förvånande ifall dom har missat att fastställa korrekt dödsorsak för många av dödsoffren. Länderna som jag nämnde, Japan och Ryssland, har inte genomgått samma katastrof som Italien. Därför tror jag inte att Japan och Ryssland har haft samma svårigheter som Italien att ange korrekt dödsorsak.