2020-04-25, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Svar: ja. Försörjningsstöd är en rättighet som står i lagen. Socialförvaltningen kan och får inte "hämnas" på något som har fuskat, genom att vägra betala ut försörjningsstöd i fortsättningen. Så du... jag menar din kompis ...kan känna sig helt lugn för den biten.

Tack, nu kan man äntligen lugna ner honom.. Det är inte ens säkert att socialen kommer gå vidare med det, då det är ett anonymt tips som ringt in och sagt att han har en sekundär inkomst. Och det här socialkontoret gör inga egna utredningar, utan det skickas till polis.

Men det är som sagt bara ett anonymt tips än sålänge.
Citera
2020-04-25, 22:28
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Och om man bor med föräldrarna?
Då brukar det vara mindre eftersom socialen räknar på att man delar olika utgifter men kan inte någon exakt summa, kanske 1000 kr mindre ...beror lite på hur sekreteraren gör sin bedömning för dig.
Citera
2020-04-26, 10:25
Medlem
Är det sant att ungefär 40-50% av skattepengarna går till socialbidrag? Det är isåfall sjukt.

Speciellt när man ser vissa utnyttja detta så tar det emot lite när man jobbar och skattar.

Hoppas verkligen bara ni som verkligen är i behov utnyttjar detta och försöker verkligen göra något åt situationen så ni slipper detta bidrag så fort som möjligt.
Citera
2020-04-26, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Då brukar det vara mindre eftersom socialen räknar på att man delar olika utgifter men kan inte någon exakt summa, kanske 1000 kr mindre ...beror lite på hur sekreteraren gör sin bedömning för dig.

Troligen inte 1000 kr mindre, och troligen inte individuella bedömningar heller. Det som brukar minskas när man bor tillsammans med andra är de gemensamma hushållskostnaderna. Om det exempelvis är en person som bor hos sina föräldrar (3 personer i hushållet) så ligger summan på 1 410 kr. Men eftersom det bara blir en person som ansöker om försörjningsstöd, så borde den summan delas på tre personer (föräldrarna står ju för resterande kostnad, det är åtminstone tanken). Så 470 kr är den summa som man kan bli beviljad per månad. Det borde då bli personliga kostnader på 3150 kr + 470 kr. Totalt 3620 kr per månad. Är det fler i hushållet så påverkas de gemensamma hushållskostnaderna av detta också.
Citera
2020-04-26, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Är det sant att ungefär 40-50% av skattepengarna går till socialbidrag? Det är isåfall sjukt.

Speciellt när man ser vissa utnyttja detta så tar det emot lite när man jobbar och skattar.

Hoppas verkligen bara ni som verkligen är i behov utnyttjar detta och försöker verkligen göra något åt situationen så ni slipper detta bidrag så fort som möjligt.

Ingen aning om hur stor del av skattepengarna som går till försörjningsstöd.

Men vet att då Försäkringskassan fick i uppdrag att använda hårdare riktlinjer i sin bedömning om rätten till både sjukpenning och sjukersättning, så har ganska många sjuka som inte har arbetsförmåga måsta vänt sig till sin kommun bara pga att Försäkringskassan plötsligt bedömer en stor del människor som arbetsföra fast deras läkare bedömer att det inte finns arbetsförmåga.

Så en del av dom som försörjs av kommunen gör det enbart pga att regeringen bad FK att strama åt sina bedömningar, trots att inga regler ändrats. Så hade dom som tidigare haft fortsatt rätt till sin sjukpenning/sjukersättning så hade kommunens kostnader varit något lägre, då sjukpenning finansieras såvitt jag vet av avstått löneutrymme via dom sociala avgifterna.

Dessa kan ha svårt att komma ur kommunens klor så länge dom inte blir friska och arbetsföra, eller att regeringen inser att FK ska ta ansvar för dom som saknar arbetsförmåga och inte kommunerna. Men det är ens eget ansvar att göra allt i sin makt för att nå självförsörjning, annars har man inte rätt till kommunens stöd, sen hur olika handläggare gör den bedömningen vet jag inte.
Citera
2020-04-26, 12:37
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj

Definitivt inte sant, det rör sig snarare om 4-5% för hela "soc" delen, inte bara ekonomiskt bistånd.
Citera
2020-04-29, 15:56
Medlem
MammasGrabbHalvas avatar
Har hamnat på socialbidrag för första gången i mitt liv och det är ett rent helvete. Vill inget annat än att snabbt hitta ett nytt arbete igen så jag kommer ur det här eländet. De ska ha vartenda papper de kan komma över vid varje ansökan, det känns lite som att de gör det medvetet för att göra det extra kännbart för mig att få pengar av dom, vilket jag till viss del kan förstå.

Men jag har arbetat hela mitt vuxna liv och har under vissa perioder haft två arbeten vid sidan av varandra, så jag blev lite chockad över att bli så misstänkliggjord i precis allt jag gör.

Ibland känns det lite som att de faktiskt gör det för att jävlas, speciellt när de kommer på att de ska ha alla extrapapper i sista stund, så att det påverkar min utbetalning och pengarna riskerar att utbetalas flera dagar försent. Är det bara jag som upplever att det är så här?

Nu vid min senaste ansökan skulle jag bifoga min deklaration, vilket jag inte har några problem med. När jag sedan efter ett par dagar hörde av mig för att se om allting var komplett, så får jag veta att det inte var det. De hade sett att jag arbetat 1 dag på ett bemanningsföretag vintern 2018. Jag arbetade extra som snöskottare det året. Jag hade ett annat heltidsarbete vid sidan av detta och hoppade alltså in som snöskottare direkt efter jag slutat för dagen på mitt fasta arbete. Jag skottade snö 9 timmar den kvällen och natten.

Det handlar om bara en dag för 2 år sedan. Detta såg de alltså på min deklaration, men ville ha bevis på detta iform av anställningsavtal och lönespecifikation. Anställningsavtalet hade jag kvar, men jag var tvungen att ringa runt för att få tag på lönespecifikationen. Detta drog över på tiden med två dagar, då bemanningsföretaget gått i KK. Lyckades tillslut få tag på allt de bett om och har lämnat in det nu, men tycker ändå att det är lite väl onödigt att kräva mig på bevis för den dagens arbete när det handlar om 2 år sedan.

Är det så här gnidigt det ska vara? Har fortfarande inte fått min utbetalning.
Senast redigerad av MammasGrabbHalva 2020-04-29 kl. 15:58.
Citera
2020-04-29, 17:18
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MammasGrabbHalva
Ja man kan säga att det har blivit kollektiv bestraffning för alla eftersom det har varit en del som fuskat genom åren och de socialsekreterare som jobbar är överbelastade så det är ganska vanlig att folk får sin ersättning efter att förfallodatum passerat på räkningarna.
Varför har du inte rätt till A-kassa om du har jobbat tidigare som du skriver?

Mitt tips är att du går med i jobb och utvecklingsgarantin hos Arbetsförmedlingen så får du aktivitetsstöd istället från Försäkringskassan mot att du går till en jobbcoach eller praktikplats och slipper då ha med socialen att göra.
Du kanske kan ha rätt till bostadsbidrag också om du är under 29 år eller har barn.
Citera
2020-04-29, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Mitt tips är att du går med i jobb och utvecklingsgarantin hos Arbetsförmedlingen så får du aktivitetsstöd istället från Försäkringskassan mot att du går till en jobbcoach eller praktikplats och slipper då ha med socialen att göra. Du kanske kan ha rätt till bostadsbidrag också om du är under 29 år eller har barn.

Det kommer dock dröja innan inskrivning i jobb- och utvecklingsgarantin. Det kan bli aktuellt när man har varit inskriven (som arbetslös) på Arbetsförmedlingen i 14 månader. Man kan också bli erbjuden en plats i jobb- och utvecklingsgarantin när man är på väg att bli utförsäkrad från a-kassan, då ens ersättningsdagar håller på att ta slut. Men det är ju inte aktuellt för " MammasGrabbHalva".

Om personen ifråga också har en egen bostad, och vill ha ekonomiskt bistånd för hyra, elräkning osv så kan socialtjänsten ändå bli inblandad. För det är sällan som aktivitetsstödet når upp till riksnormen och samtidigt täcker alla skäliga kostnader (som exempelvis hyra). Då kan det bli aktuellt med socialtjänsten i alla fall.
Citera
2020-04-30, 01:35
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MammasGrabbHalva
Har hamnat på socialbidrag för första gången i mitt liv och det är ett rent helvete. Vill inget annat än att snabbt hitta ett nytt arbete igen så jag kommer ur det här eländet. De ska ha vartenda papper de kan komma över vid varje ansökan, det känns lite som att de gör det medvetet för att göra det extra kännbart för mig att få pengar av dom, vilket jag till viss del kan förstå.

Men jag har arbetat hela mitt vuxna liv och har under vissa perioder haft två arbeten vid sidan av varandra, så jag blev lite chockad över att bli så misstänkliggjord i precis allt jag gör.

Ibland känns det lite som att de faktiskt gör det för att jävlas, speciellt när de kommer på att de ska ha alla extrapapper i sista stund, så att det påverkar min utbetalning och pengarna riskerar att utbetalas flera dagar försent. Är det bara jag som upplever att det är så här?

Nu vid min senaste ansökan skulle jag bifoga min deklaration, vilket jag inte har några problem med. När jag sedan efter ett par dagar hörde av mig för att se om allting var komplett, så får jag veta att det inte var det. De hade sett att jag arbetat 1 dag på ett bemanningsföretag vintern 2018. Jag arbetade extra som snöskottare det året. Jag hade ett annat heltidsarbete vid sidan av detta och hoppade alltså in som snöskottare direkt efter jag slutat för dagen på mitt fasta arbete. Jag skottade snö 9 timmar den kvällen och natten.

Det handlar om bara en dag för 2 år sedan. Detta såg de alltså på min deklaration, men ville ha bevis på detta iform av anställningsavtal och lönespecifikation. Anställningsavtalet hade jag kvar, men jag var tvungen att ringa runt för att få tag på lönespecifikationen. Detta drog över på tiden med två dagar, då bemanningsföretaget gått i KK. Lyckades tillslut få tag på allt de bett om och har lämnat in det nu, men tycker ändå att det är lite väl onödigt att kräva mig på bevis för den dagens arbete när det handlar om 2 år sedan.

Dom ska inte kunna kräva pepper från 2018 nej.

Kontoutdrag mm för 3 mån bakåt samt deklaration mm.
Citera
2020-04-30, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Definitivt inte sant, det rör sig snarare om 4-5% för hela "soc" delen, inte bara ekonomiskt bistånd.
?? Helt fel, mer än femtio procent av ALL inbetald skatt går till transfereringar, alltså olika former av bidrag. Så att socdelen(som dessutom har skenat de senaste åren) bara skulle ligga på 4-5 procent?? Uttala dig inte om sånt du uppenbarligen inte har en aning om..
Helt sjukt att betydligt mer skattepengar går till bidrag än sjukvård i detta landet.
Citera
2020-04-30, 13:27
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Det kommer dock dröja innan inskrivning i jobb- och utvecklingsgarantin. Det kan bli aktuellt när man har varit inskriven (som arbetslös) på Arbetsförmedlingen i 14 månader.
Hmm... har man förlängt den tiden nyligen? Hade för mig att det var några månaders väntetid samt att man kan söka efter praktik själv som ger aktivitetsstöd när den blir godkänd av Arbetsförmedlingen så man inte behöver vänta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in