2011-06-17, 14:39
Medlem
går nu på socbidrag. ponera att jag ska jobba 2 månader i sommar och dra in sammanlagt 28000 efter skatt men att jag efter sommarjobbet inte får något annat. Då kommer ju inte soc betala ut någon hyra till mig då dom anser att jag ska lägga undan de pengar jag tjänat och betala hyran?

Då finner jag ingen motivation till att jobba om jag, istället för att spendera mina pengar på nöjen etc, ska behöva spara allting och betala kommande 6-7 hyror. Kan jag ju lika gärna skita i att jobba och få hyran betald varje månad istället för att slita 40 timmar i veckan men ändå inte gå med vinst.

och nej, jobbet leder inte till något fortsatt arbete.
Citera
2011-06-17, 14:43
Medlem
ensockerbagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThostenFlinck
går nu på socbidrag. ponera att jag ska jobba 2 månader i sommar och dra in sammanlagt 28000 efter skatt men att jag efter sommarjobbet inte får något annat. Då kommer ju inte soc betala ut någon hyra till mig då dom anser att jag ska lägga undan de pengar jag tjänat och betala hyran?

Då finner jag ingen motivation till att jobba om jag, istället för att spendera mina pengar på nöjen etc, ska behöva spara allting och betala kommande 6-7 hyror. Kan jag ju lika gärna skita i att jobba och få hyran betald varje månad istället för att slita 40 timmar i veckan men ändå inte gå med vinst.

Ditt CV kommer se betydligt bättre ut med ett arbete än inget alls, vilket du har nytta av senare i livet.
Citera
2011-06-17, 15:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThostenFlinck

Tiden du behöver spara för omfattar max 3månader efter att du slutat och dom där 28k borde räcka ~5mån totalt räknat på 5.5k i månaden (vet inte hur mycke du har när du går på soc men det är ung vad jag skulle få ut som ensamstående), och det blir dom 2 jobbmånaderna + 3 månader till så det går ganska på ett ut, men med många fördelar.

1: Du får in en fot på arbetsplatsen även om det inte leder till nått arbete just nu.
2: Du får nåt att lägga på din meritlista när du ska söka jobb.
3: möjligheter att kunna fixxa lite extra kontakter.

och tänk på att om du har möjlighet att få sommarjobb men inte tar det så får du inga pengar av soc då du inte anses gjort vad du kan för egen försörjning.
Citera
2011-06-17, 17:01
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesome-Dary
Tjena tjena, jag har en fråga! som jag hoppas ni kan svara på.

Eller min kompis har en fråga men iaf, hon får vanligtvis barnbidrag, får hon det ändå denna månaden? Fast det är sommarlov nu? Hon slutade i fredags och borde isåfall få bidraget den 20:e på måndag? Eller är det kört?
Visste inte att man hade sommarlov från sina barn?

Klart som fan att du får barnbidrag året runt, är väl bara studiebidrag som är säsongsbetingat vad jag vet.

Är förövrigt inte socialtjänsten som är ansvarigt för barnbidrag.
Citera
2011-06-17, 17:33
Medlem
anadyes avatar
Vad betyder det när jag ligger på underskott på ett antal tusen? Stod det på soc lappen.
Citera
2011-06-17, 17:40
Medlem
Eosphoruss avatar
Jag är 18 år och kan inte bo hemma längre. Dock går jag fortf. i gymnasiet och skulle vilja avsluta mitt sista år. Vilka sorters bidrag/försörjningsstöd och summor har jag tillgång till om jag skaffar egen lägenhet och avslutar min skolgång boende ensam? (Kan även räkna med att jag kommer att extrajobba, vilket betyder ca. 3-4000 kr extra i månaden).
Citera
2011-06-17, 17:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anadye
Vad betyder det när jag ligger på underskott på ett antal tusen? Stod det på soc lappen.

Så mycke som du har underskott får du av soc
Citera
2011-06-18, 10:24
Medlem
catlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eosphorus
Jag är 18 år och kan inte bo hemma längre. Dock går jag fortf. i gymnasiet och skulle vilja avsluta mitt sista år. Vilka sorters bidrag/försörjningsstöd och summor har jag tillgång till om jag skaffar egen lägenhet och avslutar min skolgång boende ensam? (Kan även räkna med att jag kommer att extrajobba, vilket betyder ca. 3-4000 kr extra i månaden).

Tjo. Inga alls.
Citera
2011-06-18, 13:13
Medlem
Eosphoruss avatar
Vad ska man göra då?
Citera
2011-06-18, 13:23
Medlem
ensockerbagares avatar
Citat:
Vad ska man göra då?

Socialtjänsten resonerar att man inte får fördyra sina levnadsvanor om man ansöker om försörjningsstöd. Om du helt plötsligt skaffar en egen lägenhet utan plan på hur du ska finansiera det (att du "inte vill bo hemma längre" räcker inte) anser soc att det är ditt eget fel, och därför blir det svårt för dig att få pengar av dem.

Dina föräldrar är försäljningsskyldiga så länge du går i gymnasiet (eller tills du är 21 om jag inte missminner mig) och om det är så du absolut inte kan bo hemma, ska du delge din handläggare dessa skäl. Att ni bråkar konstant eller att dina föräldrar helt enkelt slänger ut dig är skäl du kan uppge. Det räcker som sagt inte med att säga att du bara känner för att ha en egen lägenhet.
Citera
2011-06-18, 14:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Normen som ensamstående är ~3500 (varierar lite mellan komuner) + el + "normal" hyra för en 1a (dvs vad en billig etta kostar hos komunala bolaget) och om du behöver busskort för att sköta dina aktiviteter (skola, praktik, arbetssökande, soc/myndighets möten) så kan du få extra för det under kategorin "arbetsresor".

1: För att få nåt alls så måste du kunna påvisa starka skäl till varför du inte kan bo hemma (tex psykisk/fysisk misshandel, ständiga bråk eller tex att du blivit utkastad).

2: Dina föräldrar är försörjningsskyldiga (om du får godkänt att flytta om du går i gymnasiet och är under 21) och det betyder ofta att dina föräldrar ska ge dig motsvarande summa som underhållet är (så var det iaf för mig och för sambons brorsa men det var ett par år sen han och över 10 sen jag flyttade).

3: Om du har möjlighet att ta studielån via CSN så måste du göra det. (CSN överstiger norm så inga pengar från soc då)

Om du inte kan ta studielån så räkna ihop studiebidraget + motsvarande underhållet + vad du räknar med att jobba ihop på en månad. räkna sedan 3500 + el + hyra och jämför.
Citera
2011-06-18, 15:27
Medlem
Fick beviljat försörjningsstöd för första gången för några månader sedan. Som ni alla vet så gör man en handlingsplan vid första besöket med både kortsiktiga och långsiktiga mål. Där det långsiktiga målet alltid är att man ska bli självförsörjande.

Allt har gått bra sedan dess med återansökningar etc. Nu vill min socialsekreterare ändra i handlingsplanen då hon anser att den var "otydlig". Så vi ska ha ett möte på måndag. Vad kan jag förvänta mig? Är lite orolig för att hon vill göra rejäla förändringar när det gäller de kortsiktiga målen.

Just nu har jag två st kortsiktiga mål, dels vara inskriven på Arbetsförmedlingen och söka jobb. Dels ha kontakt med psykiatrin. Men jag har ingen kontakt med psykiatrin längre, då jag bara mår sämre av att gå dit. Samtidigt är jag i en process där jag eventuellt ska byta handläggare på AF. Har fått en tillfällig handläggare, men jag ska egentligen inte ha henne. Så vi två har ingen kontakt. Vilket är lite problematiskt. Jag är orolig för att socialsekreteraren ska tvinga mig att fortsätta söka psykiatrisk vård, trots att jag bara har mått sämre sedan jag började gå till den mottagningen. Samtidigt vet jag inte om problemet med AF gör så att socialsekreteraren tror att jag inte står till arbetsmarknadens förfogande, trots att jag är inskriven.

Vad tror ni? Kommer jag få problem på måndag eller är det bara att gå dit och vara ärlig och öppen så löser det sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in