Citat:
Ursprungligen postat av Eosphorus
Jag är 18 år och kan inte bo hemma längre. Dock går jag fortf. i gymnasiet och skulle vilja avsluta mitt sista år. Vilka sorters bidrag/försörjningsstöd och summor har jag tillgång till om jag skaffar egen lägenhet och avslutar min skolgång boende ensam? (Kan även räkna med att jag kommer att extrajobba, vilket betyder ca. 3-4000 kr extra i månaden).
Normen som ensamstående är ~3500 (varierar lite mellan komuner) + el + "normal" hyra för en 1a (dvs vad en billig etta kostar hos komunala bolaget) och om du behöver busskort för att sköta dina aktiviteter (skola, praktik, arbetssökande, soc/myndighets möten) så kan du få extra för det under kategorin "arbetsresor".
1: För att få nåt alls så måste du kunna påvisa starka skäl till varför du inte kan bo hemma (tex psykisk/fysisk misshandel, ständiga bråk eller tex att du blivit utkastad).
2: Dina föräldrar är försörjningsskyldiga (om du får godkänt att flytta om du går i gymnasiet och är under 21) och det betyder ofta att dina föräldrar ska ge dig motsvarande summa som underhållet är (så var det iaf för mig och för sambons brorsa men det var ett par år sen han och över 10 sen jag flyttade).
3: Om du har möjlighet att ta studielån via CSN så måste du göra det. (CSN överstiger norm så inga pengar från soc då)
Om du inte kan ta studielån så räkna ihop studiebidraget + motsvarande underhållet + vad du räknar med att jobba ihop på en månad. räkna sedan 3500 + el + hyra och jämför.